بیشترین میزان موزه‌های تخصصی بعد از تهران در آذربایجان شرقی قرار دارد

احمد حمزه زاده در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا حوزه‌ی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به شدت تحت تاثیر قرار داد و حوزه‌ای که بیشترین آسیب را دید، گردشگری بود.
وی ادامه داد: در دوران شیوع کرونا بخش صنایع دستی ضررهای مالی جدی را دید که برآورد تقریبی آن بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است و حتی حمایت‌های دولت نیز در مقابل این حجم از خسارات کافی نبود البته یک سری تسهیلات کرونایی نیز پرداخت شد اما به دلیل اینکه تقریباً در حالت نیمه تعطیل بودیم به طور مناسب از آن استفاده نشد.
وی در رابطه با حوزه‌ی گردشگری افزود: در دوران کرونا به دلیل مشکلات ایجاد شده نتوانستیم از حوزه‌ی گردشگری به خوبی حمایت کنیم اما اعتقاد داریم که صنعت گردشگری صنعتی پویا است و می‌تواند خود را با شرایط روز وفق دهد چراکه با واکسیناسیون گسترده‌ای که انجام شد، پیش‌بینی می‌شود سال آینده با حجم انبوهی از مسافران مواجه شویم.
حمزه زاده خاطرنشان کرد: اکنون باید خود را برای ورود مسافران به‌ویژه در عید نوروز آماده کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مسافران عزیز استقبال کنیم لذا استانداردسازی هتل‌ها و مجتمع‌های گردشگری با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارزیابی خدمات بهداشت و درمان انجام شده است و بالاترین سطح از پروتکل‌ها در مجموعه‌های گردشگری رعایت می‌شود.
وی همچنین گفت: در شرایط کرونایی برای اینکه بتوانیم استان خود را در کشور معرفی کنیم اکثر فعالیت‌ها را بر مبنای دیجیتال مارکتینگ و فعالیت در فضای مجازی محدود کردیم که نزدیک به ۲۰۰ اثر فاخر استانی در قالب ویدیو کلیپ یک دقیقه‌ای معرفی و در بستر فضای مجازی آماده‌ی پخش شدند.کلیپ معرفی آذربایجان شرقی به هفت زبان عربی، انگلیلسی، چینی، ترکی، ارمنی و فارسی تهیه شد و همچنین موشن گرافی‌هایی را نیز از آثار تاریخی استان تهیه کرده و پخش کردیم.
به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی بیان کرد: تور ۳۶۰ درجه‌ای از معرفی آذربایجان شرقی نیز آماده و پخش شد همچنین مستند ویژه‌ای نیز از ۲۱ شهرستان‌ استان تهیه شده و در شبکه‌های ملی نیز پخش شدند.
وی یادآور شد: افزایش رغبت برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌های گردشگری نیز یکی دیگر از اقدامات انجام شده است و ۱۴ هزار میلیارد تومان نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری شد.
وی ادامه داد: سال ۱۳۹۲، ۳۴ واحد اقامتی در استان داشتیم اما اکنون ۷۳ واحد اقامتی در سطح استان فعالیت می‌کنند و تعدادی از این پروژه‌ها نیز در حال ساخت هستند و طی چندین سال آینده به اتمام می‌رسند، همچنین در اکثر شهرستان‌های استان نیز پروژه‌های بسیاری در دست اجرا هستند.
حمزه زاده همچنین در خصوص حوزه صنایع دستی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده راه اندازی بازار صنایع دستی اینترنتی است که بسیار هم استقبال شد و بعد از کرونا نیز باید آن را ادامه دهیم.یکی از اقداماتی که در حوزه‌ی صنایع دستی انجام شد، ثبت ملی شهرستانهای استان است برای نمونه با پیگیری‌های انجام شده شهرستان اسکو شهر ملی صنایع دستی باتیک و اهر نیز در زمینه‌ی ورنی بافی ثبت ملی شدند که البته به دنبال ثبت سوزن دوزی ممقان، سفال کوزه کنان و تابلو فرش سردرود هستیم.
وی ادامه داد: در زمینه‌ی اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی نیز ۱۸۲ نشان در استان ثبت شده بود که ۲۰ اثر دیگر نیز امسال نشان ملی گرفته و مجموع نشان‌ها به ۲۰۲ مورد رسید همچنین سه کاندیدا نشان بین المللی نیز داریم که با احتساب آنها مجموع نشان‌های بین المللی ما به ۱۶ اثر خواهد رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی در رابطه با آموزش‌های حوزه صنایع دستی گفت: تلاش کردیم تا آموزش‌های صنایع دستی خود را حتی با شیوع متوقف نکنیم و آموزش صنایع دستی و گردشگری خود را به سمت آموزش مجازی سوق دادیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حوزه‌ی میراث‌ فرهنگی نیز متذکر شد: در حوزه‌ی میراث‌ فرهنگی نیز بر اساس حفاری‌های انجام شده توسط هیأت باستان شناسان استان تاریخ آذربایجان شرقی طبق آخرین لایه نگاری‌های انجام شده ۹ هزار سال تخمین زده شد.۵۳ کاروانسرای ایران برای ثبت شدن در عرصه‌ی جهانی به یونسکو راه یافتند که چهار کاروانسرا از استان ما بود و در تیر ماه ۱۴۰۱ نیز در یونسکو طرح و داروی می‌شوند.
حمزه زاده اظهار کرد: یکی‌دیگر از اقدامات، ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران و منطقه‌ی دیزمار بود که به صورت همکاری‌های مشترک با جمهوری آذربایجان به دنبال ثبت پارک ملی هیرکانی و جنگلهای دیزمار هستیم و در این راستا ارزیابان یونسکو این مناطق را حضورا بررسی کردند که در تیر ماه ۱۴۰۱ ثبت جهانی آن انجام خواهد شد.تبریز به‌عنوان خاستگاه خط نستعلیق است که بخش اعظم پرونده‌ی ثبت جهانی خوشنویسی ایران متعلق به استان ما است.
وی همچنین بیان کرد: ۱۶۰ عنصر در بازار تبریز از جمله مکانهای ورزشی، زورخانه، حمام تاریخی، تیمچه و… ثبت جهانی شدند؛ همچنین ۳۲ اثر ملموس فاخر استان نیز ثبت شدند که ۱۶ اثر آن طبیعی است و ۱۴ اثر ناملموس استان از جمله شیرینی قرابیه، پنیر لیقوان، فرش هریس و نخودچی ممقان نیز ثبت ملی شدند که در مجموع ۳۴ اثر ناملموس از استان ما تاکنون ثبت ملی شده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی یادآور شد: بعد از استان تهران بیشترین میزان موزه‌های تخصصی در استان ما است که ما حمایت‌های موثری را در حوزه‌ی موزه داری بخش خصوصی و دولتی داشتیم و طی سال جاری نیز موزه‌های فوتبال، تمبر، هنر تجسمی، مطبوعات و… نیز ایجاد شدند.
حمزه زاده در پایان تاکید کرد: ۱۸۷ مورد دستگیری جرایم مربوط به حوزه‌ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد و ۳۰۰ قلم شیء تاریخی از این افراد کشف و ضبط شد که اکنون در انبار نگهداری می‌شوند همچنین در حوزه‌ی مرمت بناهای تاریخی نیز طی دو سال گذشته ۲۰۰ بنای تاریخی به طور کامل یا درصدی از آنها مرمت شدند.

About Author