بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در سیاره ما است

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: بیماری قلبی عروقی بزرگ‌ترین قاتل دنیاست بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در سیاره ما است.
هاجر عوض پور اظهار کرد: در سال‌های اخیر آمار مرگ‌ومیر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است و این مسئله اهمیت اطلاع‌رسانی در خصوص راه‌های پیشگیری از عوارض بروز بیماری‌های قلبی را پیش از پیش نمایان می‌کند.
وی تصریح کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از شایعه‌ترین علل مرگ‌ومیر در ایران به شمار می‌روند و علت‌های زیادی دارد.
کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: عوامل خطر اصلی بیماری قلبی و سکته مغزی فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و قند خون بالا، مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و چاقی است.
عوض‌پور با اشاره به این موضع که در زمان بحران کووید ۱۹ بیماران قلبی عروقی با تهدید دوگانه مواجه خواهند شد گفت: بیماران قلبی عروقی علاوه بر اینکه نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض بیماری کووید ۱۹ هستند، به علت ترس از ابتلا به کووید از مراقبت قلب خود هم غافل می‌شوند.
وی با تاکید بر انتخاب شیوه زندگی سالم و تأثیر آن بر سلامت قلب توصیه کرد: مصرف نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های شیرین را کاهش دهید و بجای آن آب یا آب‌میوه‌های طبیعی را انتخاب کنید. انواع شیرینی و سایر مواد غذایی شیرین را با میوه‌های تازه به عنوان یک جایگزین سالم جایگزین کنید و روزانه ۵ سهم میوه و سبزی (معادل ۴۰۰ گرم) میل کنید.
کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه تصریح کرد: بیماران قلبی مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته‌بندی‌شده حاوی نمک، شکر و چربی زیاد را محدود و غذاهای محل کار یا مدرسه را در منزل تهیه کنند.
عوض‌پور بابیان اینکه برنامه‌ریزی برای زندگی فعال‌تر و حذف مصرف الکل و دخانیات در سلامت قلب بسیار حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و ۵ روز در هفته انجام داشته باشند یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی با شدت زیاد در طول هفته (در ۳ تا ۵ روز هفته) انجام دهید.وی بیان کرد: بازی کردن، پیاده‌روی، کار در خانه، حرکات موزون همه جزء این فعالیت به‌حساب می‌آیند، هر روز بیشتر فعال باشید، از پله‌ها بالا بروید، بجای رانندگی پیاده‌روی کنید یا دوچرخه‌سواری کنید.
کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه در خصوص تأثیر حذف مصرف دخانیات بر سلامت قلب اظهار داشت: طی دو سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر قلب به‌طور اساسی کاهش می‌یابد و بعد از ۱۵ سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری قلبی عروقی به میزان خطر در افراد غیر سیگاری کاهش می‌باید.
عوض‌پور گفت: مواجهه با دود دست دوم دخانیات نیز یک علت بیماری قلبی عروقی در افراد غیر سیگاری است.
وی ادامه داد: روز آخر ماه سپتامبر به عنوان روز جهانی قلب برای افزایش آگاهی جهانیان در خصوص بیماری‌های قلبی عروقی معین‌شده است.
عوض پور گفت: این روز نقش مهمی در حساس سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص سلامت قلب و عروق دارد و فرصت جهانی مهمی است که می‌توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع، سیاست‌گذاران و تصمیم گیران در طول سال از آن استفاده کرد.کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌های رسیدن به اهداف پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی آموزش همگانی و برگزاری پویش‌های عمومی است.
عوض‌پور اضافه کرد: امسال روز جهانی قلب روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر (مصادف با ۷ مهر) با شعار ملی “ قلب‌هایمان را با سلامتی پیوند بزنیم “ و پیام اصلی “برای حفظ سلامت قلب خود، خانواده و جامعه، قلب‌های خود را با سلامتی پیوند بزنیم “ است.

About Author