خانه سالمندان و عزت نفسی که خدشه‌دار خواهد شد

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: حضور افراد سالمند که تمامی عمر خود را صرف خانواده کرده‌اند در خانه‌های سالمندان تاثیرات منفی بسیاری برای آن‌ها دارد، زیرا زمانیکه این افراد به اجبار در چنین محیطی قرار می‌گیرند، عزت نفس آن‌ها خدشه‌دار می‌شود و با فاصله گرفتن از خانواده متاسفانه این افراد به نوعی احساس بی‌ارزش بودن پیدا می‌کنند.
عباس عالی در خصوص وضعیت خانه‌های سالمندان در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: براساس آمار سال ۱۳۹۹ تعداد کل سالمندان استان حدود ۸۵ هزار نفر است که از این تعداد ۱۰ هزار و هشتصد نفر از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: خدمات ارائه شده از سوی اداره بهزیستی به سالمندان در دو قالب مستمری حوزه امور اجتماعی با عنوان زنان بی‌سرپرست یا سرپرست خانواده و خدمات تخصصی حوزه توانبخشی شامل مستمری، وسایل کمک توانبخشی، توانمندسازی، مراکز شبانه‌روزی، خدمت در منزل و طرح مراقبین است.
وی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری سه مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان،۱۷ مرکز روزانه و هشت مرکز خدمت در منزل به سالمندان خدمات تخصصی ارائه می‌دهند که حدود ۱۰۰ نفر از سالمندان از خدمات طرح مراقبان یعنی ارجاع پرستار از طرف بهزیستی به خانواده جهت نگهداری سالمندان استفاده می‌کنند.
عالی عنوان کرد: مهم‌ترین رویکرد سازمان بهزیستی تکیه بر تاسیس و راه‌اندازی مراکز روزانه برای سالمندان نیازمند نگهداری است، زیرا در کنار تامین اوقات فراغت سالم و ارائه خدمات آموزشی، سالمند در کنار خانواده زندگی می‌کند و در حقیقت این رویکرد بر تکریم سالمندان تکیه دارد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که می‌فرماید “ وجود یک سالمند در خانواده همچون پیامبری درامت من است”، اضافه کرد: خوشبختانه در استان استقبال از مراکز شبانه‌روزی کمتر است و فرهنگ سنتی و بومی حاکم بر مردم استان موجب شده تا بیشتر خانواده‌ها از سالمندان در محیط خانواده نگهداری کنند، انتظار سازمان بهزیستی نیز از مردم این است که تا زمانی که سالمند نیاز به خدمات ویژه نگهداری که خانواده از انجام آن عاجز است، ندارد سالمند را در خانه نگهداری کنند.
وی یادآور شد: تیم سیار اداره بهزیستی که شامل پزشک، پرستار، فیزیوتراپ و روانشناس است، ماهیانه یک الی دو بار به خانه سالمندان نیازمند به درمان و بی‌بضاعت مراجعه کرده و ویزیت پزشک، آزمایش، دارو و… را به‌صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.
عالی با بیان اینکه باتوجه به این موضوع که جامعه در حال حرکت به سمت سالمندی است و به‌زودی ایران به خیل کشورهای سالمند می‌پیوندد، تصریح کرد: مسئولان باید زیرساخت‌های عمرانی، مهندسی، بافت شهری، خدمات اجتماعی و… را به نحوی انجام دهند که زندگی سالمندی تسهیل شود.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در هر مکان و اقدامی تاثیرات مثبت و منفی بسیاری وجود دارد، در خصوص خانه‌های سالمندان و افرادی که تمامی عمر خود را صرف خانواده کرده‌اند، نیز تاثیرات منفی بسیاری وجود دارد، زیرا زمانیکه این افراد به اجبار در چنین محیطی قرار می‌گیرند تکریم و عزت نفس آن‌ها خدشه‌دار می‌شود و با فاصله گرفتن از خانواده متاسفانه این افراد به نوعی احساس بی‌ارزش بودن پیدا می‌کنند.
وی افزود: در کنار موضوعات منفی حضور افراد در خانه‌های سالمندان تاثیرات مثبتی نیز وجود دارد، زیرا برخی سالمندان افراد و نزدیکانی ندارند که از آن‌ها مراقبت کند و به تنهایی زندگی می‌کنند بنابراین می‌توانند با حضور در این محیط‌ها با سایر هم‌سالان خود ارتباط و تعامل داشته باشند و همچنین موضوع مراقبت از آن‌ها به خوبی انجام شود.
عالی ادامه داد: در زمان شیوع بیماری کرونا تاثیرات منفی حضور در خانه‌های سالمندان برای افراد حاضر در این محیط افزایش پیدا کرد، زیرا در این زمان و با توجه به لزوم حفظ سلامت سالمندان ملاقات‌های حضوری لغو شده و همچنین امکان داشتن مرخصی برای سالمندان و خروج آن‌ها از خانه‌های سالمندان وجود ندارد که این موضوع شرایط را برای آن‌ها دشوارکرده است زیرا برخی افراد ملاقات‌هایی از سوی خانواده و فرزندان خود داشتند که در زمان شیوع بیماری کرونا امکان این ملاقات‌ها وجود ندارد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری، در پاسخ به این موضوع که خانه‌های سالمندان و مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست درصورت امکان جهت تاثیر مثبت بر روحیه هر دو گروه ادغام شوند، عنوان کرد: با توجه به شرایط افراد سالمند مانند بیماری‌ها و مشکلات نگهداری این افراد، امکان حضور آن‌ها در کنار کودکان با سن پایین وجود ندارد، زیرا شرایط نگهداری کودکان نیز بسیار خاص و متفاوت است و کاملا دو حوزه مجزا از یکدیگر هستند، همچنین ممکن است این موضوع که کودکان همواره در کنار سالمندان حضور داشته باشند از لحاظ روحی نیز صدماتی داشته باشد زیرا کودکان به بازی، شیطنت و سایر برنامه‌های کودکانه نیاز دارند.
وی خاطرنشان کرد: درخصوص کاهش تاثیرات منفی حضور افراد در خانه‌های سالمندان اقداماتی مانند برنامه‌های تفریحی، توانمندسازی و اشتغال کوچک، کارگاه‌های کوچک جهت پر کردن اوقات فراغت سالمندان، جشنواره‌ها و برنامه‌های متنوع در مناسبت‌های مختلف و… اجرا می‌شود.

About Author