تبدیل ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی اردبیل به محصولات با ارزش افزوده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی استان اردبیل در قالب صنایع تبدیلی و تکمیلی به محصولات با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می‌شود.
به گزارش ساقی آذربایجان خلیل نیکشاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روان‌سازی کارها در بهبود فضای کسب و کار و صدور مجوزها از اقدامات مؤثر و رویکردهای اصلی سازمان است که با همکاری بخش خصوصی و خرد جمعی سعی داریم تا دست‌اندازها برطرف و روان‌سازی امور را در این بخش شاهد باشیم. وی تصریح کرد: ۹۰ درصد صدور مجوزها در بخش کشاورزی با محوریت نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انجام می‌شود که سعی می‌کنیم به استعلامات در قالب تبصره ۴ ماده یک پاسخ صریح و سریعی را بدهیم.
وی ضرورت توسعه صنایع بسته‌بندی، سرتینگ، فرآوری و تبدیلی را یادآور شد و گفت: هر چند استان اردبیل در دانش ژنتیک و صنایع تبدیلی ضعیف بوده اما در سال‌های اخیر سعی شده تا ۵۰ درصد محصولات تولیدی استان در بخش کشاورزی که ۲ میلیون تن مواد خام را شامل می‌شود در صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآوری شود.
نیکشاد ضرورت کیفی‌سازی تولید این محصولات را با ماندگاری بیشتر محصول صادرات‌محور یادآور شد و افزود: سعی می‌کنیم تا در همه این بخش‌ها از ماشین‌آلات مدرن و به روز دنیا استفاده کنیم که پرداخت تسهیلات از سوی بانک کشاورزی در این بخش در دستور کار است.
وی برداشتن محدودیت صدور مجوز آب برای توسعه دامپروری زیر ۲۰۰ رأس را یادآور شد و خاطر نشان کرد: امیدواریم این محدودیت‌ها برای توسعه کشت گلخانه‌ای و مرغداری‌ها نیز برداشته شده تا سرمایه‌گذاران به راحتی بتوانند کارهای خود را انجام دهند.
نیکشاد اضافه کرد: ما سعی می‌کنیم تا در کوتاهترین زمان به استعلامات ۱۳گانه پاسخ دهیم تا با تعامل پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان بتوان در خدمت سرمایه‌گذاران،‌ کارآفرینان و فعالان این بخش بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در صدور مجوز برای واحدهای دامپروری و طیور نظام جامع دامپروری قانون مصوب مجلس است که البته مشکلات و موانع در این زمینه در سال گذشته با اصلاحیه مجلس رفع شده است.
نیکشاد احراز مالکیت در اسناد اراضی، صدور پروانه تأسیس و مجوز ساخت، بازنگری در برخی از قوانین سختگیرانه دامپزشکی و توجه به حفظ کاربری برای اراضی درجه یک را از ضرورت‌ها و الزامات صدور مجوزها اعلام کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: امیدواریم در ۳ شهرستان اردبیل، مشگین و نمین ممنوعیت توسعه صنعت دامپروری و طیور برطرف شده و ما بتوانیم در این مناطق نیز مجوز توسعه پرورش طیور و ماکیان را صادر کنیم.

About Author