ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

در ادامه گفتگو با فعالین اجتماعی تبریز در خصوص موضوعات روز اجتماعی و فرهنگی امروز میزبان دکتر رسول درسخوان عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو اسبق شورای شهر تبریز هستیم. دکتردرسخوان معتقد است : سیستم آب و هوایی دنیا دچار تغییرات جدی شده است. برخی ابرچالش ها تحت تاثیر مسائل بین المللی قرار دارد ، برای نمونه جنگ اوکراین تاثیر مستقیم روی تغذیه مردم جهان دارد .وی در رابطه با ابرچالش های تبریز نیزگفت: بخشی از چالش های موجود محدود به تبریز نمی شود و جنبه سراسری دارد و در کنار آن برخی دیگر مختص به تبریز می باشد. همین موضوع تغییر اقلیمی وآب وهوایی از آن دست مسائلی است که شامل همه شهرها می شود و نیازمند تصمیمات جدی در سطح ملی می باشد.

ساقی آذربایجان : برای شروع و به عنوان یک متخصص این حوزه ، ابرچالش های شهرسازی و مدیریت شهری در تبریز را چه مواردی می دانید؟
درسخوان: سیستم آب و هوایی دنیا به هم خورده است ، برخی ابرچالش ها تحت تاثیر مسائل بین المللی قرار دارد ، برای نمونه جنگ اوکراین تاثیر مستقیم بر روی تغذیه مردم جهان دارد چون خیلی از کشور ها از اوکراین محصولات کشاورزی وارد میکردند. یعنی می خواهم بگویم که برخی از چالش ها در این شهر از نوع مشکلاتی هستند که در سایر شهرهای ایران هم وجود دارد از جمله نبود مدیریت واحد شهری و البته برخی دیگر مختص تبریز است و به مشکلات موجود در حوزه مدیریت شهری ما و شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی تبریز بر می گردد.
ما در ایران وظایف من درآوردی برای همه مسئولین و ارگان ها تعریف می کنیم وکارها با تخصص جلو نمیرود . یک مثال برای شما میزنم ، ما اگر پلیس را در نظر بگیریم اگر یک وظیفه ی جدید و غیر تخصصی برای پلیس تعریف کنیم و بگوییم با بدحجابی هم مبارزه کن، این راندمان عملکردی پلیس را منحرف و از وظیفه ی اصلی خود که همانا حفظ امنیت اجتماعی است دور میکند و در واقع توان پلیس را تضعیف میکنیم و در این صورت وی نمیتواندروی وظیفه اصلی خود که حفظ امنیت است تمرکز و بیلان موفقی داشته باشد. هر مدیریتی شرح وظایفی دارد، اساسا شهرسازی و مدیریت شهری یک امر تکنوکراتیک است ، در دایره مدیریت شهری جنبه های دموکراتیک و جنبه های تکنوکراتیک باید قوی تر از نگاه های دیگر باشد ، نگاه شهرسازی و مدیریت شهری باید تکنوکراتیک باشد ، یعنی حتما باید کارها با تخصص انجام بپذیرد ، و در تمامی حوزه ها باید متخصص همان امور حضور داشته باشد ، چالش جدی ما این است در شهرسازی باید شهرساز، در معاونت فرهنگی باید جامعه شناس و متخصص فرهنگی فعالیت کنند و همین طور در تمام سازمان ها .
ما هیچگاه نتوانستیم از تکنولوژی های نوین استفاده کنیم ، در واقع شهرهای ما باید از به روز ترین تکنولوژی ها استفاده کنند و این ناکامی حاصل ضعف مدیریت ملی ماست ،حتی حضور روحانیت عزیز در معاونت فرهنگی غیر ضروری است چون روحانیان عزیز متخصص فقه هستند. اخیرا مدیریت قطار شهری عوض شد، سوال اینجاست آیایک متخصص را تودیع و بجای ایشان یک غیر متخصص دیگر را انتصاب کردیم؟یایک غیر متخصص را تودیع و بجای ایشان یک متخصص آمده است؟ و یایک غیر متخصص را تودیع و یک غیر متخصص دیگر جایگزین ایشان شده است؟ البته همین مشکل در شهرهای دیگر هم وجود دارد و برای نمونه شما می بینید که شهردار تهران یک پزشک است! آیا بهتر نبود ایشان در حوزه بهداشت و درمان قبول مسئولیت می کرد؟

ساقی آذربایجان : با توجه به تعریف و استانداردهای جهانی، تبریز را می توان یک کلاشنهر تعریف کرد؟
درسخوان: امروز ما نمیتوانیم تبریز را کلانشهر خطاب کنیم ، تعریف کلانشهر این است که ساعت ها در داخل شهر حرکت کنید و نتوانید از آن خارج شوید. ما از نظر مگالاپولیسی ( شهرهایی که زنجیره وار به هم متصل هستند ) کلانشهر نیستیم ولی به لحاظ متروپولیتن چون یک هسته شهری پرجمعیت هستیم و درجه اشتغال بالا داریم و دارای شهرک های حومه شهری هستیم، از این دیدگاه یک کلانشهر محسوب می شویم ،از سویی یکی از فاکتور های مهم کلانشهر بودن ارتباط با شهرهای جهان است ، رقابت پذیری هم یکی دیگر از فاکتورهای مهم آن است ، همه این موارد در حالی وجود دارد که تبریز ما دچار توقف رشد شده است .کلانشهر بودن یعنی اینکه تمام ظرفیت های خود را توسعه بدهید، با توجه به نگاه های دیپلماتیک کشور عملا امکان کلانشهر شدن از تمامی شهرهای ما گرفته شده است.

ساقی آذربایجان : آیا خواهر خواندگی با سایر شهرهای دنیا مارا به توسعه شهری نزدیک نمی کند؟
درسخوان: ببینید ما خواهرخواندگی با شهرهای جهان را اعلام می کنیم ولی به یک عکس یادگاری و تبادل لوح ختم میشود و تمام ، دیگر کسی پیگیر این مهم‌ نیست ! قضیه خواهر خواندگی های ما در لابلای چند مسیرگشایی ، آسفالت کاری و در واقع در لای صفحات خدمات شهری مان گم شده و به دست فراموشی سپرده میشود ! در واقع خواهرخواندگی یعنی دست در دست چند شهر برای شکوفایی اقتصادی همدیگر .

ساقی آذربایجان : اگر امروز مسئولیت مدیریت شهری با دکتر درسخوان بود ، مهمترین برنامه هایی که در اولویت برای تبریز قرار می داد چه چیزهایی بودند؟
درسخوان: به نظر من شکوفایی اقتصاد شهر اولین و مهمترین اولویت در مدیریت شهری است ، جذب گردشگران ترک زبان دنیا برای تبریزیکی از مهم ترین ارکان این مهم است ، و یکی از راه های رسیدن یک اقتصاد پویا ومولد نگاه کارویژه به بحث مغفول مانده گردشگری است.تعامل با سازمان گردشگری برای موفقیت در این حوزه از الزامات است. مورد بعدی در همین ارتباط جذب سرمایه گذار است که امری حیاتی است ، اگر ورود توریست به تبریز افزایش یابد سرمایه گذار را راغب به ساخت هتل می کند ، مراکز تفریحی تکثیر پیدا می کنند و نهایتا گردشگر در تبریز راحت خواهد بود .از طرفی باید روی جنبه های فرهنگی و حقوق شهروندی هم باید کار کرد و لذا آموزش پرسنل شهرداری برای ارتباط بهتر با مردم تقویت توان ارتباطی و تعامل زبانی با مردم از مهم ترین اصل هاست .از طرفی طرح جامع تبریز میگوید شهر باید به سمت فناوری های نوین برود .

ساقی آذربایجان : جناب درسخوان با توجه اینکه در آن دوره عضو شورای شهر تبریز بودید، چرا تبریز۲۰۱۸ موفق نبود؟
درسخوان: سیاست ملی ما علت اصلی این اتفاق بود .ما خودمان باعث شدیم که گردشگران باکویی که برای درمان به تبریز می آمدند دیگر پایشان را تبریز نگذارند .از سویی در قضیه۲۰۱۸ برای شورای شهر نقشی تعریف نشده بود.
ساقی آذربایجان : به عنوان پرسش پایانی ، در مورد عملکرد شورا و شهرداری چه نظری دارید؟
درسخوان: در کل ادوار شوراها ، شورای سوم به دلیل انسجام، عملکرد مناسبی داشت و قسمتی از این موفقیت به علت شهردار آن زمان بود، با وجود اختلاف نظرها بازهم دوره ی موفق بود .ببینید دوره پنجم هم شورای بدی نبود ، البته به دلیل کسالت آنچنان وارد سنجش موضوع نشدم و اما شورای فعلی مهم ترین ایراد کارش در نحوه انتخاب و استیضاح شهردارش بود ، شهردار فعلی هم با انگیزه و فعال به نظر می آید ، انشالله که موفق باشد

About Author