تبریز وگردشگری، اجتماع نقیضین!

ساقی آذربایجان- به قلم: وحید خدادادی: دقیقا به فاصله ۲۴ ساعت از انتشار خبر بسته بودن اسکله قایقرانی در ائل گولی و باز انتشار تصاویر متعدد از وضعیت شبهای تبریز که در ظلمات به سر می برد و مهم تر از آن پارک هایی که از ابتدایی ترین تجهیزات روشنایی محروم است، شهردار تبریز در دیدار با سفیر آفریقای جنوبی از وجود ۱۸۰۰ جاذبه توریستی و گردشگری سخن گفته است! سال پیش هم رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر تبریز در گفتگوی اختصاصی با روزنامه ساقی آذربایجان، از برگزاری همایشی بزرگ در اردیبهشت ماه امسال خبر داده بود که تا این لحظه خبری از آن نیست.
سازمان سیما و منظر اعلام کرده که اسکله قایقرانی به زودی باز خواهد شد! وضعیت روشنایی پارک ها بزودی حل خواهد شد! و همینطور سایر نواقصات و مشکلاتی که در اثر سوء مدیریت پیش آمده و به قول دوستان و آقایان مسئول بزودی حل خواهد شد! بماند که این واژه ” بزودی ” روی اعصاب افکار عمومی رژه میرود اما نباید فراموش کرد که فرجه استفاده از این اسکله و پارک ها دقیقا همین یکی دو ماهی است که با واژه اعصاب خردکن بزودی به هدر می رود و پاییز و زمستان هم که باز بودنش فایده ای ندارد. داستان تبریز و گردشگری اجتماع نقیضین است از آن روی که نه امکانات چنین رویکردی وجود دارد و نه مسئولانش حال و حوصله جذب گردشگر. عین داستان خودروسازی است که ما سالهاست بیهوده در تلاش برای ثبت نام خود بعنوان خودرو ساز در دنیا هستیم و هنوز راه به جایی نبرده ایم و همچنان بر این رویکرد غیر عقلانی تاکید داریم. چه لزومی دارد وقتی ما عاجز از نصب چهارتا لامپ صدواتی برای پارک هایمان هستیم، از گردشگری و فرصت های آن حرف بزنیم؟ شهری که قرار است فرصت گردشگری باشد و بر محور توریسم اداره شود جسارتا طبق استانداردهای جهانی خیابان هایش شبیه زمین کشاورزی شخم زده نیست، پارک هایش با نور گوشی مسافرین روشن نمی شود، اسکله قایقرانی تنها محل دیدنی شهر را نمی بینند، بازارش ۲۴ ساعته باز است و … قضیه گردشگری سلامت نشان داد که این شهر چقدر به لحاظ امکانات و فرهنگ استعداد پذیرش گردشگر دارد.
بماند که این عدد ۱۸۰۰ هم از آن دست ارقامی است که اخیرا میان آقایان مسئول باب شده و چنین می پندارند که هر قدر عدد بزرگ تر باشد، باور پذیرتر است. ۱۸۰۰ پیشکش شما ۱۸ جاذبه گردشگری در این شهر نام ببرید، جایزه دارید!؟ لطفا، لطفا با هم اندیشی برای توسعه شهر راهی بجز گردشگری بیابید، این فقره در این شهر کارساز نیست.

About Author