تجارت غیرقانونی ، معضلی برای حیات ‌وحش طارم

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست طارم گفت: تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش باعث شده است، برخی از گونه‌ها را طی سال‌های گذشته از دست بدهیم.
به گزارش ساقی آذربایجان سید سعید موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اهمیت وجود حیات‌وحش، اظهار کرد: بحث مدیریت حیات‌وحش چه داخل مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست و چه خارج از این مناطق در وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست تعریف شده‌ است و با توجه به اهمیت گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، اقداماتی برای آگاهی عمومی و معرفی این گونه‌ها انجام می‌شود.
وی افزود: حیات‌وحش دارای ارزش‌های ذاتی، ژنتیکی، اقتصادی، علمی، آموزشی، تفریحی و زیبایی‌شناسی است و حتماً باید کمک جامعه مدنی، تشکل‌های مردمی و افراد غیردولتی را همراه داشته باشیم تا بتوانیم از این موهبت الهی به نحو احسن محافظت کرده و از تجارت غیرقانونی آن‌ها جلوگیری کنیم.
این مسئول با بیان اینکه تجارت غیرقانونی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، یکی از معضلات و مشکلاتی است که در دنیا با آن مواجه هستیم، تصریح کرد: تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش باعث شده برخی از گونه‌ها را طی سال‌های گذشته از دست داده‌ باشیم. همانند ببر ایرانی و شیر ایرانی که تخریب زیستگاه، شکار غیرمجاز و برداشت بی‌رویه باعث شده تا آن‌ها را از دست بدهیم.
موسوی خاطرنشان کرد: در بحث مدیریت حیات‌وحش چه داخل مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست و چه خارج از این مناطق در وظایف سازمان محیط‌زیست تعریف شده و برای ما زیستگاه مهم است. یعنی جایی که حیات‌وحش در آن زیست کرده و حضور دارد، در داخل یا خارج مناطق چهارگانه، بنابراین این تصوری که برای گونه‌های خارج از مناطق، مدیریت و قانونی وجود ندارد کاملاً نادرست است و هر کجا که گونه‌های حیات‌وحش مورد تعرض قرار گیرند و مشکلی برای‌شان به وجود آید، سازمان حفاظت محیط‌زیست باید ورود پیدا کند.

About Author