تدوین طرح مطالعاتی ارزش گذاری اقتصادی تالاب قره قشلاق بناب

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بناب گفت: طرح مطالعاتی ارزش گذاری اقتصادی تالاب قره قشلاق بناب درحال تدوین است.
به گزارش ساقی آذربایجان، کارگاه آموزشی «آشنایی با روش‌های ارزش گذاری مشارکتی تالاب قره قشلاق بناب» با حضور ذینفعان از سازمان‌های مرتبط اداری و جوامع محلی اطراف تالاب برگزار شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بناب در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: در این کارگاه مطالعات طرح ارزش گذاری اقتصادی تالاب تشریح و نظرات کارشناسی کارشناسان و ذینفعان محلی حاضر در کارگاه نیز مورد بررسی قرار گرفت.
صیاد لطفی اظهار کرد: زیست بوم‌های طبیعی دارای کارکردهای متفاوتی بوده و خدمات آنها در قالب مزایایی است که جامعه دریافت می‌نماید.
وی گفت: یک تالاب در هر هکتار سالانه بین ۵ هزار تا ۲۱ هزار دلار به انسان‌ها خدمات مستقیم و غیرمستقیم می‌دهد. چرایی این تفاوت ارزش خدمات تالاب‌ها که بین ۵ هزار تا ۲۱ هزار برآورد می‌شود، به رویکرد و دیدگاه یک ملت نسبت به منابع طبیعی کشورش باز می‌گردد.
رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بناب خاطرنشان کرد: برای نمونه اگر در ایران انتظار از یک تالاب گردشگری و کشاورزی باشد، ارزش اقتصادی تالاب بر پایه همان‌ها سنجیده می‌شود در حالی که در برخی کشورها علاوه بر معیارهای یاد شده از آرامش منطقه تالابی برای بهبود بیماران روانی استفاده می‌کنند و یا زیبایی‌های طبیعی آن الهام بخش عکاسان و هنرمندان است که بر آن قیمت می‌گذارند.
لطفی اذعان کرد: ارزش‌ها با خدمات اکوسیستمی تالاب‌ها همچون تولید اکسیژن، تولید غذا، تنوع زیستی و خدمات فرهنگی، آموزشی، تلطیف هوا یا کاهش ذرات معلق و … همیشه در جهت بهبود کیفیت انسان‌ها و محیط زیست به کار گرفته می‌شود.
به گفته وی، طرح مطالعاتی ارزش گذاری اقتصادی تالاب قره قشلاق بناب با همکاری دفتر طرح تالاب‌های ایران و اداره حفاظت محیط زیست در حال انجام است.
لازم به ذکر است، تالاب قره قشلاق بناب از سال ۱۳۶۴ از لحاظ سطح حفاظتی به عنوان منطقه شکار ممنوع ثبت شده است.
تالاب قره قشلاق بناب بزرگ‌ترین تالاب اقماری دریاچه ارومیه است که در جنوب شرقی دریاچه ارومیه با مساحتی بالغ بر ۲۲ هکتار واقع شده است.
این تالاب با توجه به تنوع جانوری و پوشش گیاهی و همچنین میزبانی آن از پرندگان مهاجر در فصول مختلف سال به عنوان عروس تالاب‌های کشور نام گذاری شده است.
«میش مرغ» بزرگ‌ترین پرنده پروازی جهان که به نوعی نسل آن در حال انقراض است، در تالاب قره قشلاق بناب سکونت دارد.

About Author