تدوین نامه‌ در مورد تخلفات شرکت‌های تولید لوازم خانگی داخلی

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از تدوین نامه‌ای خطاب به وزیر صمت، و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد تخلفات شرکت‌های تولید لوازم خانگی داخلی خبر داد.
به گزارش ساقی آذربایجان، احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار از تدوین نامه‌ای خطاب به وزیر صمت، و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد تخلفات شرکت‌های تولید لوازم خانگی داخلی خبر داد و گفت: بعد از حمایت دولت از تولیدگنندگان لوازم خانگی داخلی با ممنوع کردن واردات لوازم خانگی از کره‌جنوبی، قیمت کالاهای مذکور حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت، این افزایش قیمت موجب ناتوانی مردم در تأمین مایحتاج خود شده است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوال مهم این است که افزایش قیمت لوازم خانگی ناشی از سودجویی تولیدکنندگان داخلی با توجه حذف رقبای خارجی است؟ یا کمبود عرضه لوازم خانگی داخلی و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت‌ها شده ؟ یا علی‌رغم اظهارات تولید کنندگان بخش قابل ملاحظه ای از اجزاء تولیدات، منشا وارداتی داشته و تابعی از متغیر نرخ ارز است؟
وی تاکید کرد: وزارت صمت باید به این سوالات جدی پاسخ دهد و مشکلاتی که موجب افزایش قیمت لوازم خانگی شده است، را به سرعت رفع کند.
علیرضا بیگی در ادامه از تخلف یکی از شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی خبر داد و گفت: اخیراً ملاحظه شده یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی مبادرت به عرضه این کالاهای تولیدی داخلی با نشان تجاری دوو در بازار نموده که سوالات مهمی نیز پیرامون این نحوه عرضه کالاها مطرح است.
نماینده مردم تبریز در توضیح این مطلب اظهار داشت: شرکت دوو الکترونیک بعد از سال ۱۹۹۸ کاملاً تعطیل شده استفاده از نشان تجاری این شرکت که در حال حاضر در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیتی ندارد به دلیل ارائه چه خدماتی از سوی صاحب نشان تجاری در تولید محصولات این تولید کننده داخلی می باشد؟
وی ادامه داد: چنانچه تولیدات این شرکت از کیفیتی قابل رقابت در بازار برخوردار است به چه علت از نشان تجاری شرکتی خارجی که عملاً در عرصه اقتصادی فعالیتی ندارد استفاده می‌کند؟ آیا این موضوع با شعار خودباری تولیدات داخلی این شرکت همخوانی دارد؟
علیرضا بیگی تاکید کرد: آیا استفاده از نشان تجاری این شرکت کره‌ای به معنای عرضه کالاهای وارداتی کره‌ای در بازار داخلی است یا کالاهای وارداتی چینی و سایر کشورها با این برند عرضه می‌شوند؟ چگونه واردات لوازم خانگی از کره مذموم تلقی می‌شود ولی عرضه کالاها با نشان تجاری یک شرکت کره‌ای غیرفعال تجویز می‌شود؟
نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: واردات کالاهای خارجی با استفاده از ارز آزاد صورت می‌گیرد، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و سایر عوارض نیز با همین نرخ ارز محاسبه می‌شود و همراه با سود وارد کننده به عنوان قیمت نهایی محاسبه و عرضه می‌شود. چگونه قیمت کالاهای وارداتی با برند دوو با قیمت تولیدات داخلی در یک سطح قرار دارند؟
وی با بیان اینکه در حال تدوین نامه به وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان برای استیفای حقوق مردم هستیم، گفت: با وجود تلاش برای حمایت از لوازم خانگی داخلی، متاسفانه تولیدکنندگان به جای اینکه قدر شناس این محبت باشند مبادرت به افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها کردند که نشان دهنده سوء استفاده از شرایط کشور برای افزایش قیمت‌ها است.

About Author