شهرک های صنعتی البرز ملزم به نصب ایستگاه سنجش آلودگی شدند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد که شهرک های صنعتی اشتهارد، اشتهارد ۲، نظرآباد و کوثر در نظر آباد در اجرای تکلیف مقرر در ماده قانون هوای پاک و تعهدنامه رسمی ماخوذه با هماهنگی محیط زیست استان ملزم به نصب و راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا شدند.
به گزارش ساقی آذربایجان فردین حکیمی در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان البرز که در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد، افزود: بر اساس مصوبات این کارگروه بخش حمل و نقل عمومی استان البرز طبق مصوبه هیات وزیران ملزم به بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل و نصب کاتالیست و فیلتر دوده بروری خودروهای دورون شهری، اجرای برنامه مدیریت تقاضای سفر و ارائه آمار خودروهای فرسوده ظرف مدت یک هفته شد.
همچنین توسعه فضای سبز شهری و کمربند سبز از دیگر مصوبات کارگروه آلودگی هوای استان البرز بود که دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری ها باید نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار داشت: سازمان صنعت ، معدن و تجارت البرز نیز ملزم به ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های مربوط به بازسازی ، نوسازی و ارتقای فناوری در صنایع آلوده هوا در سطح استان و معرفی صنایع آلاینده فرسوده به صندوق ملی محیط زیست برای اخذ تسهیلات تشویقی برای رفع آلایندگی شد.
وی گفت: شرکت پخش فرآورده های نفتی استان نیز بایستی گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های مربوط به توزیع سوخت مصرفی مطابق با استاندارد یورو ۴ و تکمیل طرح کهاب در سطح استان (ماده ۱۸ قانون هوای پاک) ظرف مدت یک هفته ارایه دهد.
حکیمی افزود: دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، سازمان صنعت و معدن مکلف به اعمال محدودیت برای صدورهر گونه مجوز معدنکاوی جدید (معادن شن و ماسه و کوهی) در حریم شهرها اعمال محدودیت برای استقرار هر گونه واحدهای بالقوه آلاینده هوا دراستان البرز (ماده ۱۴ قانون هوای پاک ) شد.
وی ادامه داد: شرکت گاز استان البرز نیز بایستی گزارشی ازآخرین اقدامات انجام شده و برنامه ها از سوی شرکت گازبه منظورجایگزینی سوخت مایع در صنایع به سوخت پاک و تامین گاز نیروگاه منتظر قائم و سیمان آبیک (ماده ۱۳ قانون هوای پاک) را ارایه دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: جهاد کشاورزی، شهرداری ها و ادارات شهری و شوراها نیز مکلف شدند به منظور جلوگیری از سوزاندن شاخ و برگ درختان و بقایای محصولات کشاورزی و ارایه آموزش های لازم برای پیشگیری ازآن داشته باشند و گزارش اقدامات انجام شده رابه صورت مستمر به دبیرخانه (تبصره ماده ۲۰ قانون هوای پاک) ارسال کنند.
وی اضافه کرد: شرکت آب منطقه ای استان البرز نیز موظف شد که نسبت به رهاسازی آب و تخصیص حقابه زیست محیطی تالاب صالحیه با توجه به اتمام فصل کشاورزی و همچنین پیگیری موضوع تخصیص حقابه تالاب فوق از رودخانه خرود از شرکت آب منطقه ای استان قزوین (ماده ۲۵ قانون هوای پاک و ماده ۲ قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالابها) اقدام کند.
حکیمی یکی دیگر از مصوبات این کارگروه برای شرکت گاز استان البرز را پیگیری لازم برای تامین سوخت گاز نیروگاه منتظر قائم به جهت جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاه با توجه به قرارگیری آن در محدوده شهری و مجاورت با مراکز سکونتگاهی و اثرات سوء زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت مازوت(ماده ۱۳ قانون هوای پاک) عنوان کرد.
محمدرضا احمدی نژاد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج نیز در این کارگروه گفت: بر اساس قرارداد منعقده شده برای سال گذشته ۵۴ دستگاه اتوبوس خریداری شد که تا پایان این سال به ۱۴۶ دستگاه افزایش یافت.
وی به کاهش تعداد مراکز معاینه فنی از هشت مرکز به چهار مرکز در کرج اشاره کرد و افزود: این امر سبب شد تا مراجعه به مراکز معاینه فنی کرج نسبت به سال گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.
وی یکی دیگر از راهکارها برای کاهش آلودگی توسط تاکسی ها را نصب کاتالیست عنوان کرد و اظهار داشت: ۲ هزار و ۱۳۱ کاتالیست سال گذشته بر روی تاکسی های کرج نصب شد که تعدادی از رانندگان به این بهانه که نصب کاتالیست در کاهش سرعت تاثیر منفی دارد این دستگاه ها را از روی خودروهای خود برداشتند.
احمدی نژاد از هوشمندسازی چراغ های راهنمایی رانندگی در تقاطع های کرج به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار برای کاهش آلودگی هوا نام برد و اظهار داشت: هوشمندسازی تقاطع ها از سال ۱۳۹۸ آغاز شد که تاکنون هفت تقاطع هوشمندسازی شده و امیدواریم ۲۵ تقاطع دیگر نیز به زودی هوشمندسازی شوند.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح جامع پنج ساله برای حمل و نقل پاک کرج گفت: این طرح در مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری اجرا می شود که هم اکنون در بلوار ماهان و مهرشهر برای مسیر دوچرخه و پیاده روی آماده شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج اضافه کرد: تاکنون نیز ۱۲ دوربین پلاک خوان برای اعمال قانون معاینه فنی در کلانشهر کرج فعال شده که به زودی پنج دوربین دیگر دراین شهر فعال می شود.
سرپرست راهنمایی و رانندگی استان البرز نیز در این نشست به ارایه عملکرد پرداخت و گفت: از فروردین تا پایان مهرماه سال گذشته ۸۳ میلیون تردد در راه های استان انجام شد که امسال این رقم با ۱۱ درصد افزایش به ۹۱ میلیون تردد رسید.
سرهنگ حمداله رحمتی پور افزود: در این مدت ۵۳ تصادف منجر به فوت داشته ایم که ۳۳ نفر از آنان در معابر درون شهری (عابران ) جان باختند. وی اظهار داشت: امسال ۸۴ درصد اعمال قانون نسبت به سال گذشته در البرز افزایش داشته به طوریکه۲ میلیون و ۵۲۴ هزار راننده متخلف جریمه شدند.
وی گفت: از ۳۰ هزار دستگاه خودرویی که روزانه در البرز اعمال قانون می شوند بین پنج تا ۶ هزار مورد آنها مربوط به خودروهای فاقد معاینه فنی است.
رحمتی پور افزود: در بخش رعایت نکردن قوانین هوای پاک از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰۲ هزار خودرو در البرز اعمال قانون شده اند در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته ۳۱۹ هزار خودرو بود که نشان دهنده رشد ۵۷ درصدی اعمال قانون ها برای خودروهای فاقد معاینه فنی در سال جاری است.
وی به فعالیت ۲۶۲ دستگاه دوربین ثبت تخلفات در استان اشاره کرد و اظهار داشت: از سال ۹۶ به بعد هیچ خودرویی بدون نصب فیلتر شماره گذاری و معاینه فنی نمی شود.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی استان البرز نیز در این نشست گفت: برای کاهش آلودگی هوا طرح کهاب در استان اجرا شده که در همین راستا تمام نفت کش های حامل بنزین به این طرح تجهیز شده اند. مجتبی دلبری افزود: از ۳۱ دستگاه تریلر سوخت رسان ۲۷ دستگاه به صورت کامل تجهیز شده اند و چهار دستگاه دیگر قرار است تا برای حمل فرآورده های دیگر استفاده شوند.

About Author