تشدید تنش آبی در زنجان

با اینکه وضعیت ذخایر آب‌های زیرزمینی استان در حالت بحرانی قرار دارد ولی متاسفانه ۹۵ درصد آب صنعت استان از دشت‌های ممنوعه تامین می‌شود.
به گزارش ساقی آذربایجان ، از سال گذشته تاکنون میزان بارندگی در استان زنجان به‌شدت کاهش یافته به طوری که ذخایر آبی در پشت سدهای بزرگ استان زنجان بسیار کاهش یافته است. البته بماند که خشک شدن زودهنگام رود قزل اوزن در سال جاری، کشاورزان طارمی را به دردسر انداخت و مسئولان استان مجبور شدند آب کشاورزی شهرستان طارم را در تابستان از طریق سد آیدوغموش آذربایجان شرقی تهیه کنند.
در همین راستا مسئولان هواشناسی استان هم از کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در سال زراعی گذشته خبر دادند و وضعیت آبی استان را تاسف‌بار نامیده‌اند. مشکلات آبی در استان زنجان به‌قدری شدت یافته است که استاندار جدید زنجان در نخستین نشست خبری با رسانه‌ها تاکید کرد که در حوزه بحران و تنش آبی استان وقت بیشتری خواهم گذاشت.
همینطور مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس بارها در مصاحبه‌های مختلف از بحرانی بودن وضعیت آب استان سخن گفته است و مقصر وضعیت فعلی را مسئولان دولت تدبیر و امید در زنجان معرفی کرده است. وی معتقد است که استاندار نخست دولت روحانی در زنجان به خوبی در زمینه بحران آب در زنجان تدبیر نکرده است.
در همین راستا اسمائیل افشاری، مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: سال آبی ۹۹ و ۱۴۰۰ با بیش از ۴۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال آبی گذشته و ۳۰ درصد نسبت به دراز مدت به اتمام رسید و این موضوع در ابتدا خود را در کاهش میزان رواناب‌ها و ذخیره آب پشت سد‌ها نشان داد و آن را به ۷۰ درصد کاهش داد این در حالی بود که متوسط اورد آب رودخانه‌ها نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشت.
وی با بیان اینکه این کمبود بارش اثرات خود را در آب‌های زیرزمینی نیز در تمام شهرستان‌ها بر جای گذاشت گفت: در طول سال‌های اخیر وضعیت منابع آب زیرزمینی در دشت ابهر بحرانی بود و این موضوع نگرانی برای مردم و مسئولان ایجاد کرده بود اما خوشبختانه با پروژه‌های تعادل بخشی منابع آب، انسداد چاه‌های غیرمجاز شرایط به سمت کنترل رفته است به طوری که بیش از اکثر چاه‌های غیرمجاز مسدود شده است و در بیش از ۸۰ درصد چاه‌های مجاز نیز کنتور هوشمند نصب شده است.
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه با روندی که در برداشت آب‌های زیرزمینی در پیش است وضعیت در زنجان و سلطانیه بدتر از ابهر خواهد شد، افزود: موضوع انسداد چاه‌های غیرمجاز با توجه به هماهنگی‌هایی که با دستگاه قضا انجام می‌گیرد در این شهرستان‌ها نیز با رای‌های صادره به اجرا در خواهد آمد.
وی با بیان اینکه گاهاً انسداد چاه‌های غیر مجاز با معیشت مردم در ارتباط است و مشکلاتی را ایجاد می‌کند، گفت: با اینکه اقدام به انسداد چاه می‌شود اما دوباره برخی چاه‌ها توسط مردم پاکسازی شده و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد. چرخه باطل دوباره برای شرکت آب منطقه‌ای تکرار می‌شود.
افشاری عنوان کرد: با سودجویان شدیداً برخورد می‌شود و هیچ اغماضی وجود ندارد اما در برخور با انسداد چاه‌های غیر مجاز که با معیشت مردم در ارتباط است با تعامل با ارگان‌های مختلف اقدامات پیش می‌رود ولی در کنار این امر باید برخی الزامات نیز همچون رعایت الگوی کشت مورد توجه قرار گیرد و از کشت و برداشت محصولات پر آب‌بر که در این سال‌ها حتی بازار فروش هم نداشته است خودداری شود. وی در ادامه با اشاره به حق‌آبه استان زنجان از حوزه سفید رود تصریح کرد: نمایندگان استان زنجان پیگیر موضوع هستند اما هشت استان از آب حوزه سفید حق‌آبه دارند اما باید این برداشت‌ها با عدالت انجام شود.مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه برای اینکه کشت محصول در طارم با کمبود آب مواجه نشود باید کشت مطمئن با تامین نیاز آبی انجام گیرد، گفت: لازمه این امر این است که سد‌های نیمه کاره در طارم تکمیل شود و البته لازمه این موضوع نیز تامین اعتبار کافی است که در این سال‌ها نیز این موضوع به درستی به اجرا در نیامده است.
از سوی دیگر مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: متاسفانه یک عقب ماندگی زیادی در استان زنجان در سال‌های گذشته به وجود آمده و مسئولان وقت در این زمینه مقصر هستند.
وی با ابراز تاسف از وضعیت ذخایر آب استان زنجان گفت: ۹۵ درصد آب صنعت استان زنجان از دشت‌های ممنوعه تامین می‌شود. همینطور ۸۰ درصد آب شرب استان هم از دشت‌های ممنوعه تامین می‌شود.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: این میزان در استان‌های دیگر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است ولی به خاطر عدم مدیریت و ضعف مدیریتی برداشت‌های بی‌رویه آب در استان از دشت‌های ممنوعه نسبت به میانگین کشوری بسیار بالاست.

About Author