تنها ۵ سال برای جوان سازی کشور فرصت داریم

تنها ۵ سال برای جوان سازی
کشور فرصت داریم

ادامه از صفحه ۱…
وی با بیان اینکه در دوران همه گیری کرونا فرزندآوری افزایش پیدا کرد، گفت: تک فرزندی از مهمترین دغدغه های ما است و اکنون متوسط سن ازدواج حدود ۲۴ سال در جوانان است و باید برنامه های بهتری در راستای فرزندآوری زیاد و ازدواج آسان اجرایی کنیم.
حیدری افزود: بر اساس قانون جمعیت و فرزندآوری در پنج سال اول پس از ارزیابی وسیع افراد نیازمند مورد حمایت قرار می‌گیرند و باید برای تقویت برنامه‌ها و اجرای قانون کارهای مناسب از نظر بودجه‌ای انجام شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه ایجاد تسهیلات مناسب یکی از راه‌های فرزندآوری است، گفت: موضوعاتی مانند مسکن، آموزشی و مسائل معیشتی در قانون جوانی جمعیت آورده شده است.
حیدری با اشاره به اینکه جمعیت کشور کاهش یافته، اظهارداشت: باروری سالم و درمان ناباروری و فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم و حمایت از ازدواج‌های دانشجویی طبق قانون از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت است، معاونت بهداشت خط اول تماس با مردم بوده و انجام باروری سالم برعهده این معاونت است.
همه دستگاه‌های مسوول در اجرای قانون جوانی جمعیت
باید پاسخگو باشند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: همه دستگاه‌های مسوول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید در خصوص نحوه عملکرد و جدیتشان در این خصوص به مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند.
سید علی یزدی خواه افزود: قانون جوانی جمعیت که سال گذشته به تصویب رسید، به همه دستگاه های مربوطه از جمله دانشگاه های سراسری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه های تبلیغی ابلاغ شده است.
وی یادآور شد: به تازگی این سازمان ها به مجلس دعوت شدند تا در خصوص نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت و عملکرد خود گزارش دهند.
یزدی خواه اظهار داشت: در جهان برای بحث جوانی جمعیت و حفظ کیان خانواده دولت هزینه هایی را صرف می کند، در ایران نیز دولت با وجود تمام مسائل و مشکلات، موظف به حمایت از خانواده ها برای فرزندآوری است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت باید با پیش بینی و اختصاص بودجه های مناسب با هدف کاهش بار مالی ناشی از فرزندآوری به کمک خانواده ها بیاید.
وی خاطرنشان کرد: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز شاخص های خوبی از جمله امتیازاتی برای حفظ موقعیت مادران شاغل، مرخصی های زایمان و استعلاجی، وام های کم بهره و اعطای زمین در برخی از شهرهای کم جمعیت پیش بینی شده است.
یزدی خواه ادامه داد: مردم باید به این باور برسند که با توجه به فرزندآوری، می توانند نسل سالم تری داشته باشند، خانواده های دارای یک فرزند به طور معمول استرس قابل توجهی را برای حفاظت از کودک خود تحمل می کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خانواده ها تلاش برای فرزندآوری را نباید به بحث های معیشتی متصل کنند اگرچه دولت نیز باید حمایت های لازم را در این زمینه داشته باشد.
وی اعلام کرد: کافی است مردم به وعده های خداوند در بحث ازدواج و فرزندآوری اطمینان داشته باشند که می فرماید به خاطر ترس از فقر و نداری مانع به دنیا آمدن فرزند نشوید.
یزدی خواه خاطرنشان کرد: این مسئله باید فرهنگسازی و گفتمان ازدواج و فرزندآوری در خانواده ها ترویج شود و خانواده نیز قبول داشته باشند که تعدد فرزندان، قدرت تعامل و ارتباطات اجتماعی آنان را افزایش می دهد.
این نماینده مجلس بر لزوم ترغیب جوانان به ازدواج با اقدامات فرهنگی و اقناعی تاکید کرد و یادآور شد: بخشی از نبود رغبت در میان جوانان برای ازدواج مربوط به ترویج سبک زندگی غربی است که باید این نگاه اصلاح شود.
تنها ۵ سال برای اصلاح روند رشد جمعیت کشور فرصت داریم

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: فقط پنج سال زمان برای اصلاح روند کنونی رشد جمعیت کشور و بهبود فرزندآوری داریم تا خطر پیش روی کشور در این زمینه را از سر بگذارنیم.
امیرحسین بانکی پور افزود: باید قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به طور کامل به مسئولان و مردم اطلاع رسانی شود تا همه از مشوق و حمایت های پیش بینی شده مطلع شوند.
وی اظهار داشت: اکنون سه جریان در روند تشویق مردم به فرزندآوری به جان مسوولان و تصمیم گیران افتاده و به نرمی مانع از اجرای دستورات و قوانین ابلاغی می شود.
بانکی پور اضافه کرد: چندین سال قبل سند سری دولت آمریکا مبنی بر تاثیر کاهش جمعیت ایران بر نابودی این کشور افشا شد و رهبر معظم انقلاب در همان زمان هشدار در زمینه اصلاح روند فرزندآوری را اعلام کردند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که بحث اصلاح قوانین مربوط به تنظیم خانواده و فرزندآوری مطرح شد، عده ای به سمت شورای نگهبان رفتند تا آنان را ترغیب به جلوگیری از اصلاح این قوانین کند.
وی تاکید کرد: این افراد با هر شخصی در هر جایگاهی با زبان خودشان سخن می گویند و آنان را متقاعد به موافقت با رایشان می کنند.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: تار و پود تمام برنامه ها در سال های گذشته تاکید بر تنظیم خانواده و مخالفت با افزایش تعداد فرزندان بوده و اکنون تغییر این وضعیت کار دشوار و مخالفت عده ای با آن طبیعی است.
وی جریان دیگر مخالف با اصلاح روند تغییر جمعیت را افرادی برشمرد که منافع اقتصادی از تنظیم خانواده دارند و اعلام کرد: این افراد نیز به صراحت و به طور مستقیم در برابر قوانین مجلس و دستورات دولت ایستادگی نمی کنند، بلکه سخن خود را با زبان افراد وجیه و شناخته شده می گویند.
بانکی پور تصریح کرد: همه باید متوجه باشند که اگر درک درستی از اهمیت این مساله و تغییر روند فرزندآوری کنونی نداشته باشیم، در مشکل بزرگی گرفتار خواهیم شد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در شرایطی که بودجه امسال در سخت ترین وضعیت بسته شد، بودجه قابل توجهی برای اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ها برای فرزندآوری تصویب شده است.
وی به تاکیدات سنگین قانون جوانی جمعیت برای برخورد با افرادی که از اجرای آن سر باز می زنند اشاره و اضافه کرد: پیش از این در اجرای قوانین مشابه سختگیری نبود، اما از این پس با داروخانه ها، پزشکان، مسئولان و تصمیم گیرانی که از اجرای مفاد این قانون خودداری کنند، به جد برخورد می شود.

دستگاه قضایی در عمل به قانون «حمایت از خانواده وجوانی جمعیت» اهتمام ویژه دارد

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی در عمل به مفاد قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اهتمام ویژه خواهد داشت، از آمادگی این دستگاه برای تعیین بخشی مخصوص در سازمان بازرسی یا سایر مراکز و مراجع قضایی برای بررسی و نظارت بر نحوه اجرای قانون مزبور تاکید کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با طراحان قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و فعالان حوزه خانواده و جمعیت با بیان اینکه خانواده مهمترین نهاد اجتماعی و به مثابه پایه‌ای است که جامعه بر آن استوار می‌شود، افزود: بدون تردید جمعیت یکی از مؤلفه‌های مهم در ایجاد اقتدار برای هر کشور و جامعه‌ای است و هرگونه کوتاهی و قصور در امر توجه به مؤلفه جمعیت، کشور را با بحران‌های متعدد مواجه می‌کند.
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در تبلیغ و تبیین مقوله تعالی جمعیت آنطور که شایسته است اقدامات درخوری صورت نگرفته، گفت: هنوز بسیاری از عامه مردم و نخبگان حتی کارگزاران و مسئولان کشور از مفاد و مندرجات قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و مخاطراتی که از بی‌توجهی به مقوله تعالی جمعیت، کشور را تهدید می‌کند، اطلاع و آگاهی ندارند.
رئیس دستگاه قضا در همین راستا افزود: مقوله تعالی جمعیت و اهمیت آن دارای ابعاد و جنبه‌های مختلف و متکثر دینی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی است؛ بنابراین ضروری است این ابعاد و جنبه‌ها به اشکال مختلف و به صورت هنرمندانه، شیوا و رسا برای عموم مردم، نخبگان و مسئولان تبیین و تشریح شود تا خطرات پیری جمعیت و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی متأثر از آن برای همگان تفهیم شود.
محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: برخی کشورها در برهه‌هایی سیاست‌های ضدجمعیتی در پیش گرفته و اکنون از اتخاذ این سیاست‌های زیان آور و خسارت‌زا پشیمان و نادم هستند و با صرف هزینه‌های هنگفت اقتصادی درصدد جبران آن برآمده‌اند.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: برخی امور هستند که چنانچه انجام آنها در وقت معین، فوت و زایل شد، جبران‌ آنها سخت و بعضاً ناممکن است؛ مسئله جمعیت در زمره این امور است؛ اگر جامعه‌ای پیر شد و به تعبیری در سیاهچاله جمعیتی افتاد، جبران و اصلاح این وضع نیازمندگذشت سالیان طولانی، صرف هزینه‌های اقتصادی هنگفت و دگرگونی فرهنگی جوامع است.
محسنی اژه‌ای نقش صداوسیما، آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه علمیه و مبلغین مذهبی را در تبلیغ و تبیین سیاست تعالی جمعیت و قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مهم ارزیابی کرد و با اشاره به ضرورت تدوین پیوست رسانه‌ای برای قانون مزبور، تاکید کرد: مفاد ناظر بر قانون مربوط به تعالی جمعیت باید با شیوه‌های مبتکرانه، هنرمندانه و باورپذیر در سطح جامعه به صورت مکرر و پیوسته تبلیغ و ترویج شود و عموم مردم از مخاطراتی که به واسطه پیری جمعیت و بسته شدن پنجره جمعیتی کشور را تهدید می‌کند، آگاه شوند.
رئیس قوه قضاییه به نمایندگان مجلس که در طراحی و تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» نقش داشتند توصیه کرد، اجرای مفاد این قانون مهم و راهبردی را از همه دستگاه‌ها از جمله قوه قضاییه مطالبه کنند و هر دستگاهی از جمله دستگاه قضا که در عمل به تکالیف و وظایفش در حوزه قانون مزبور، کوتاهی داشت را مورد بازخواست قرار دهند.
رئیس دستگاه قضا فرهنگ‌سازی برای ارزش‌دهی اجتماعی و منزلتی به مقوله فرزندآوری و پرورش فرزندان از سوی مادران را از موضوعات حائز اهمیت در امر سیاست تعالی جمعیت و قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» دانست.
رئیس قوه قضاییه به طراحان قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و فعالان حوزه خانواده و جمعیت پیشنهاد کرد که برای جلوگیری از آسیب و معضل سقط جنین جنایی نشستی با جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار کنند و نظرات و سازوکارهای مدنظر خود را به وی ارائه دهند تا دستگاه قضایی آن‌ها را به صورت دستورالعمل تدوین و ابلاغ کند.
مساله اصلی در جوانی جمعیت، سبک زندگی خانواده‌هاست

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: هرچند در قانون جوانی جمعیت به مسایل اقتصادی و تامین خانواده ها و جوانان بسیار تاکید شده است، اما مساله اصلی در جوانی جمعیت، فرهنگی و سبک زندگی خانواده هاست.
انسیه خزعلی افزود: در خانواده های ثروتمند کمبود جمعیت و عدم توجه به آن خیلی بیشتر است.
وی ادامه داد: مسلط شدن نگاه فردگرایانه و لیبرالی و اصالت یافتن خوشی های زودگذر برای جوانان که حتی بر منفعت آینده و زمان های دورتر خود و کشورشان ترجیح می یابد از خطراتی است که به شدت جامعه ما را تهدید می کند.
وی اضافه کرد: دولت برای ترغیب مردم به افزایش جمعیت، نگاه دوراندیشانه مبتنی بر پیر شدن جمعیت و تبعات ناگوار ناشی از آن را دارد و می داند که پیر شدن جمعیت هزینه اش زیاد و بسیار خطرناک است از این رو در مقطعی از زمان برخی مسایل را تحمل می کند تا کشور را جوان نگه دارد و بتواند سرمایه بزرگ انسانی را حفظ کند.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر سلامت جسمی، روانی، فکری و آموزشی زنان گفت: یکی از نقیصه ها در بحث سلامت، تامین سلامت آموزشی است، چرا که گاهی اوقات آموزش های صحیحی به زنان و خانواده های جامعه داده نمی شود یا آموزش ها کامل نیست و اشتباه ارایه شده و یا آموزش ها در جای خودش قرار نگرفته است.
خزعلی افزود: این خلا در سلامت آموزشی زنان و خانواده، مسوولیت مشاوران زن روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور را بیشتر می کند تا سلامت زنان و به تبع آن سلامت خانواده ها بیشتر حفظ شود زیرا محور سلامت در جامعه ما خانواده و محور خانواده زن است و اگر زنان ما آگاه، توانمند، صالح و سالم باشند جامعه سالمی خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: تمرکز بر سلامت زنان یکی از مسائلی است که هر چه هزینه در این بخش شود به منزله سرمایه گذاری، منفعت و نگاه دوراندیشانه به آینده است، زنی که مایه آرامش، سکون، ثبات و رویکرد مثبت جامعه در خانواده است، اول باید خود دارای آرامش فکری، روحی و جسمی باشد و این وظیفه ما مسوولان امور بانوان است که شرایط را برای سالم بودن زنان فراهم کنیم.
خزعلی افزود: در وهله نخست باید سرمایه انسانی به لحاظ کمی و کیفی حفظ شود و حفظ این سرمایه از نظر کیفی به این دلیل است که اگر جوان یا نوجوان از هویت اصیل خود خالی شد و نگاه، هویت و سبک زندگی دیگری به او رسوخ کرد دوباره جمعیت را از دست داده ایم و با مساله مهاجرت و کمبود کمی جمعیت مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی اظهار داشت: اجرای این قانون بسیار ضعیف شده و گلایه زنان را به دنبال داشته است زیرا بسیاری از موازین شرعی در مراجعه زنان به مراکز درمانی و بیمارستان ها رعایت نمی شود حال آن که در کشورهای اروپایی وقتی ببینند بیمار، خواهان خدمات خاصی است به او اهمیت می دهند و این جای تاسف دارد که در کشور ما به این مساله کمتر اهمیت می دهند.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: هم اکنون در برخی مراکز قضایی مربوط به آسیب های مرتبط با زنان و کودکان شرایطی فراهم شده است که دیگر زنان خودسرپرست یا بدسرپرست آسیب دیده مجبور نشوند در ادارات مختلف پیگیر مسایل خود باشد.
برای افزایش جمعیت هیچ تبلیغی نمی‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زمان اجرای برنامه تنظیم خانواده همه جا با پوسترهای “فرزند کمتر، زندگی بهتر” پر شده بود، اما اکنون برای افزایش جمعیت هیج تبلیغی نمی‌شود.
بهرام عین‌ اللهی اظهار داشت: برنامه‌های افزایش جمعیت باید با اقدامات تبلیغی و اطلاع‌رسانی در جامعه نمود پیدا کند.
وی تصریح کرد: حوزویان در ایام ماه مبارک رمضان به اقصی نقاط کشور برای تبلیغ مراجعه می‌کنند و این ماه فرصت خوبی برای تبلیغ روحانیون در زمینه مساله بحران جمعیت و ضرورت افزایش نرخ باروری است و همچنین به جز این ماه هم از حوزه انتظار داریم به مردم بیشتر آگاهی‌بخشی کنند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه لازم است در سفرهای استانی مصوباتی درباره توسعه خوابگاه‌های متاهلی داشته باشیم، تاکید کرد: در راستای اطلاع‌رسانی برنامه‌های جمعیتی ضرورت دارد کمیته رسانه در این قرارگاه برای پیگیری اطلاع‌رسانی و تبلیغات برنامه‌ها تشکیل شود./ایرنا

About Author