تهیه طرح و بهسازی ۱۰ روستای هدف گردشگری در زنجان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: تهیه طرح و بهسازی ۱۰ روستای هدف گردشگری استان، در برنامه‌های این بنیاد قرار دارد.
به گزارش ساقی آذربایجان ،رضا خواجه‌ای در جمع خبرنگاران با اشاره به تهیه طرح و بهسازی ۱۰ روستای هدف گردشگری، اظهار کرد: ۴ روستای درسجین، گلابر، ویر و خوئین تهیه طرح شده و ۴ روستای شیت، ولیدر، علم‌کندی و حاج سیران در سال‌جاری در دست تهیه هستند و روستاهای چپ‌دره و ماری نیز مصوب دفتر مرکزی است.
وی با بیان اینکه توسعه گردشگری روستایی با هدف اشتغال‌زایی از اولویت‌های این نهاد است و به متقاضیان ایجاد واحدهای بوم‌گردی در این مناطق تسهیلات لازم پرداخت می‌شود، افزود: در همین راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه‌هایی را با استانداری و سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به امضا رسانده است.
این مسئول ادامه داد: این نهاد، همواره به اجرای طرح‌های هادی روستاها با رویکرد گردشگری توجه ویژه‌ای دارد که آن را با توجه به موقعیت گردش‌پذیری روستا و با هدف ایجاد جذابیت برای گردشگران اجرا می‌کند.
خواجه‌ای با تاکید اینکه آنچه پس از اجرای طرح‌های گردشگری در روستاها مهم است، بهره‌برداری درست و کامل از ظرفیت‌های ایجاد شده است، تصریح کرد: تنوع‌بخشی به معیشت روستاییان و ارتقای کمی و کیفی اقتصاد روستایی بر اساس توسعه فعالیت‌های مرتبط با گردشگری، تلاش در راستای خلق محیط شایسته برای حفظ و ارتقای هویت فرهنگی – اجتماعی روستا و بهره‌‏گیری از آن به منظور افزایش تعاملات مثبت روستاییان با گردشگران، فراهم کردن بستر لازم برای صدور سند مالکیت املاک واقع در بافت مسکونی روستا به منظور ترویج صنعت گردشگری و بسترسازی برای تبلور و ارتقای فرهنگ بومی اعم از ابعاد مادی یا معنوی، از اهداف مهم روستاهای هدف گردشگری است.
وی گفت: گردشگری به‌ عنوان یک صنعت سالم و پاک نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور دارد که روستاهای هدف گردشگری استان زنجان در این زمینه از ظرفیت‌های زیادی برخوردار بوده و با داشتن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی می‌توانند در توسعه اقتصادی منطقه نقش مهمی ایفا کنند.
این مسئول خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه پذیرش گردشگر یکی از اقدامات لازم برای توسعه این صنعت در روستاها است و روستاییان باید بپذیرند که ورود گردشگر موجب درآمدافزایی و رونق هر چه بیشتر روستاها می‌شود و عمران، آبادانی، هموار کردن راه‌های دسترسی، بهسازی معابر، ارتقای کمی و کیفی امکانات موجود در روستا از جمله زیرساخت‌های توسعه گردشگری روستایی است.

About Author