توجه نکردن به احیای دریاچه ارومیه یک تهدید زیست محیطی است

رییس کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم توجه به موضوع مهم احیای دریاچه ارومیه و خشک شدن آن یک تهدید بالقوه زیست محیطی است.
به گزارش ساقی آذربایجان وحید جلال زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشک شدن این پهنه آبی و رسوب میلیون‌ها تن نمک در کف آن باعث تولید گرد و غبار نمکی می شود که علاوه بر تهدید زیست بوم گیاهی و جانوری و آسیب به زمین های کشاورزی موج مهاجرت وسیع مردم از این منطقه خواهد شد.
وی با اشاره به نیاز اقدام فوری دولت نسبت به حل این مشکل زیست محیطی، اظهار داشت: هم اینک حال دریاچه ارومیه این نگین آبی شمال غرب کشور خوب نیست و معیشت و زندگی میلیون ها هموطن این مناطق کشورمان و در حوزه آبریز آن به ادامه حیات آن گره خورده است.
جلال زاده ادامه داد: هرچند در سال های اخیر رحمت الهی و نزولات آسمانی به داد این دریاچه رسیده است اما پیکر دریاچه از سو مدیریت های سال های اخیر در ستادی که به احیا آن منجر نشد همچنان زخمی است.
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید به این مسئله توجه کرد که منطقه ما مهم تر از مشکل آب، درگیر مساله مدیریت آب است.
جلال زاده بیان کرد: از دولت سیزدهم انتظار می رود به عنوان مهمترین مطالبه مردم آذربایجان و حوزه آبریز دریاچه ارومیه در راستای تحقق وعده دولت سیزدهم به مردمان دلیر این منطقه، ترک فعل های صورت گرفته در ستاد احیای دریاچه ارومیه و نحوه هزینه کرد بودجه‌های میلیاردی را که نتوانست جانی به این دریاچه نیمه جان ببخشد؛ پیگیری شود.
وی با اشاره به سخنان دکتر رئیسی قبل از ریاست جمهوری. ادامه داد: همانگونه که شما در وعده‌های خود به مردم آذربایجان غربی، موضوع احیای دریاچه ارومیه را جزو اولویت های دولت سیزدهم برشمردید، مردم غیور منطقه و دوستداران دریاچه ارومیه به همت دولت سیزدهم در این مهم امیدوارند.
وی افزود: پیشنهاد می شود برای جلوگیری از خسارت های عظیم، در اسرع وقت کمیته ای به ریاست رییس جمهور و با حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، سازمان محیط زیست، استانداران استان های حوزه آبریز و تنی چند از نمایندگان مردم در مجلس تشکیل شود و نسبت به حل و فصل عاجل موضوع تصمیمات لازم اتخاذ شود.
به گزارش ایرنا، چندماهی است زمان قانونی فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه پایان یافته و به تبع آن بیشتر پروژه های احیا نیز متوقف شده است.
براساس اعلام شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی تراز دریاچه ارومیه به هزار و ۲۷۰ متر و ۶۹ سانتی متر رسیده که نسبت به سال گذشته ۶۲ سانتی متر کاهش یافته است؛ این اتفاق باعث شده است تا میزان آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته با بیش از ۲ میلیارد متر مکعب کاهش هم اکنون به ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب برسد.

About Author