تولید ثروت تنها راه نجات اقتصاد کشور است

یونس ژائله عصر شنبه در جمع خبرنگاران گفت: بخش عمده صنعت استان آذربایجان‌شرقی متعلق به بخش خصوصی است که نشانگر اهمیت جایگاه تولید و صنعت در استان ما است و در این بین هدف اتاق تبریز ارتقا جایگاه صنعت استان و قرارگیری این استان در سطح بین‌المللی است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز بر ضرورت مصرف منابع استان آذربایجان‌شرقی برای منافع استان تأکید کرد.

ژائله با انتقاد از شرایط موجود و خروج عایدی و منافعِ منابع استان گفت: منابع استان باید صرف استان شود.

وی افزود: اگر تمام منابع و نیروها حول محور اقتصاد متمرکز شود نتایج خوبی خواهیم گرفت.

ژائله اظهار داشت: تبریز همواره محور اقتصاد کشور بوده است و اتاق تبریز خوشبختانه توانسته است گام‌های مؤثری برای ارتقا جایگاه تبریز در اقتصاد کشور بردارد، هرچند شرایط فعلی مورد رضایت نیست ولی در تلاش هستیم تا مشکلات موجود را به حداقل رسانده و سهم صادرات استان را در سال آینده افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اقدامات درخور و قابل تأملی در اتاق انجام شده و به‌زودی شاهد خبرهای خوب و رشد بخش صنعت استان خواهیم بود.

ضرورت اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی

رئیس اتاق تبریز بر توسعه مدیریت جهادی در استان به عنوان راهکاری برای برون‌رفت از شرایط فعلی تأکید و ابراز امیدواری کرد: دولت با اعتماد به بخش خصوصی و واگذاری مسئولیت‌ها و بومی‌سازی اقتصاد و تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی، سبب شکوفایی اقتصاد کشور شود.

یونس ژائله تداوم شرایط موجود را زمینه‌ساز افزایش معضلات و مشکلات بخش اقتصاد دانست و با بیان اینکه حل ریشه‌ای بسیاری از مشکلات موجود، خارج از توان استان و منحصر به سیاست‌گذاری‌های کلان است، اظهار داشت: امیدواریم تصمیمات عاقلانه دولت سبب کاهش چالش‌ها و زمینه‌ای برای ممانعت از ایجاد مشکلات جدید باشد.

 

وی تنها راه عبور از بحران و نجات اقتصاد کشور را تولید ثروت دانست و افزود: در بحث تولید ثروت دچار مشکل شده‌ایم و این امر جامعه را دچار تنش کرده است.

رئیس اتاق تبریز افزود: مشکلات عدیده بخش تولید کشور نتیجه سال‌ها مدیریت بد در بخش دولتی بوده است، از سامانه‌بازی‌ها بگیرید تا وجود عده‌ای که به‌جد در تلاشند تا مجموعه‌های دلسوز و فعال را نابود کنند.

نقش رسانه در امیدآفرینی بسیار جدی است

وی بر همراهی و همدلی بخش رسانه و تشکل‌های مردم نهاد و بخش صنعت برای حل این مشکلات تأکید کرد و ادامه داد: باید برای نیل به این هدف مسائل شخصی را کنار بگذاریم و فارغ از هرگونه نگاه مغرضانه‌ای، سبب امیدآفرینی در جامعه شویم. جامعه ایران با کمک مردم می‌تواند بحران‌های اقتصادی که نتیجه تحریم‌های ظالمانه است را پشت سر بگذارد.

حمایت از نخبگان و استارت‌آپ‌ها از اولویت‌های اتاق تبریز

رئیس اتاق تبریز اظهار داشت: اتاق تبریز مصمم به بهره‌مندی از توان و ظرفیت‌های نخبگان و استارت‌آپ‌ها برای افزایش تولید و صادرات است و مرکز شتاب تبریز با هدف حمایت از ایده‌ها در این مسیر شکل گرفته است و به‌زودی وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

ژائله با اشاره به توافق‌های صورت گرفته با مراکز علمی و مهارتی استان با هدف ارتقا مهارت‌ها و تربیت نیروی متخصص برای بخش صنعت و تولید، ادامه داد: استان در شرایط فعلی به‌شدت نیازمند نیروی متخصص است.

وی خاطرنشان کرد: اتاق تبریز با نگاهی جدی به احیا مسئولیت‌های اجتماعی خود تلاش دارد تا بر توسعه اشتغال‌زایی به‌عنوان راهکاری مؤثر برای تولید ثروت و کاهش فقر متمرکز شود.

ژائله با اشاره به تنوع موجود در سبد صادراتی ایران، آن را نقطه قوتی برای کاهش آسیب به بخش صادرات دانست و گفت: خوشبختانه شاهد افزایش در تنوع سبد صادراتی و استقبال از کالاهای ایرانی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز از تلاش‌های جدی برای افزایش نقش مؤثر آذربایجان در حوزه صادرات خبر داد و بر نقش افزایش تعامل با دنیا برای تحقق این هدف تأکید کرد.

وی با اشاره به توسعه کریدورهای تجاری همانند جلفا _ نخجوان گفت: امیدواریم با این اتفاق خوب حجم ترافیک کاری مرز بازرگان کاهش یافته و شرایط برای فعالیت تجار تسهیل شود.

وی در پاسخ به سؤالی مربوط به کارت‌های بازرگانی که به‌عنوان کارت یکبار مصرف و اعتباری شناخته می‌شود، گفت: مسئله کارت‌های بازرگانی از دغدغه‌های جدی اتاق تبریز است و سختگیری‌های لازم در این حوزه در دستور کار قرار دارد، چرا که معتقدیم اهلیت برای فعالان اقتصادی بسیار مهم است و این قانون باید توسط وزارت صمت اصلاح شود.

کمبود نیروی کار متخصص در استان

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه واحدهای صنعتی استان با کمبود نیروی کار روبرو هستند، ادامه داد: با وجود کمبود نیروی متخصص، شاهد استقبال کم از سوی هم‌استانی‌ها هستیم و دور از انتظار نیست که در آینده شاهد ورود نیروی کار از سایر شهرها و استان‌ها به مراکز صنعتی و تولیدی باشیم.

About Author