تکرار تراژدی قاچاق چوب های جنگلی مناطق حفاظت شده سقز

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز بهزاد شریفی اظهارکرد: دو نفر خاطی که اقدام به قطع درختان و حمل آن با هدف قاچاق درختان بومی در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق از گونه درخت بید کرده بودند با رصد و هوشیاری محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان، شناسایی و دستگیر شدند.
به گزارش ساقی آذربایجان وی با اشاره به اینکه خودرو حامل چوب توقیف شده است، اضافه کرد: متخلفان به همراه پرونده مربوطه برای طی مراحل قانونی در اختیار مقام قضایی و تعزیرات حکومتی قرار گرفتند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز بیان کرد: قطع درختان اعم از بومی و جنگلی، به تاراج بردن منابع ملی محسوب می شود و از جهات مختلف، تبعات منفی جبران ناپذیر زیست محیطی زیادی در پی خواهد داشت. متاسفانه علیرغم آموزش های گسترده در حوزه جوامع محلی، لیکن افرادی ناشناس و سودجو اقدام به تخریب محیط زیست می کنند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز شریفی یادآور شد: از شهروندان درخواست می شود با مشاهده هرگونه فعالیت غیرقانونی قاچاقچیان چوب و محصولات و صنایع چوبی حاصل از آن، مراتب را با سامانه فوریت های تلفنی ارتباط مردمی ۱۵۴۰ یا اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند.
منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۸ هزار و ۵۶۸ هکتار در شمال شرق شهرستان سقز واقع شده است. این زیستگاه که اغلب شکل تپه ماهوری دارد در سال ۱۳۸۶ برابر مصوبه شماره ۲۹۰ شورای عالی حفاظت محیط زیست به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت و دارای ۱۸۰ گونه پرنده،۱۷ گونه پستاندار و ۳۵۰ گونه گیاهی می باشد که گونه شاخص این منطقه قوچ و میش ارمنی بوده و دو اثر مهم باستانی و گردشگری استان شامل غار کرفتو و قلعه باستانی زیویه در خود جایی داده است.

About Author