جبران زیان بانک شهر از جیب شهروندان تبریز

اختصاصی ساقی آذربایجان/ گزارش از: وحید خدادادی

برخی از اعضای شورا معقتدند ایراداتی که مخالفان رنجبر به اوگرفتند و نهایتا منجر به استیضاح و برکناری اوگردید، از جنس بهانه های بنی اسرائیلی بود و مهم ترین دلیل اتخاذ چنین مواضعی را باید در جلسه مابین رنجبر و مدیرعامل بانک شهر جستجو کرد! رنجبر رفت و همچنان پروژه های مشارکتی فی مابین شهرداری تبریز و بانک شهر پادرهوا بود تا اینکه داماد خوش اقبال آقای یاساشین برای دومین بار و این بار در مدیریت هوشیار به تبریز آمد تا شانس خود را مجددا بیازماید. بانکی که گزارش های بانک مرکزی اوضاع مالی اش را چندان که باید خوب توصیف نمی کند با شهردار تبریز به گفتگو نشست و درآن برهه پیگیری های ما نشان داد که بجز علی نوای باغبان هیچ یک از اعضای شورای شهر تبریز از مفاد آن جلسه اطلاعی ندارند. جواب پرسش ما در نشست خبری آقای شهردار در این رابطه هم سرهم بندی و به کلی گویی گذشت تا اینکه در روزهای اخیر شورای انقلابی تبریز در اقدامی انقلابی لایحه افزایش میزان سهام شهرداری تبریز در بانک شهر را تصویب کرد! هوشیار معتقد است که در دوره جدید مدیریت شهری، همکاری شهرداری تبریز و بانک شهر وارد ابعاد تازه ای شده است! پرداخت ۳۲۷ میلیارد تومان پول بی زبان از جیب شهروندان تبریزی برای حفظ سهام ۷ درصدی! حالا چرا حفظ؟ همکاری و حفظ سهم با مجموعه ای که هزارویک مشکل مالی دارد، چه نفعی برای این شهر دارد؟ چرا شهردار محترم به صورت روشن در مورد ابعاد موضوع سخن نمی گوید؟ در همین ارتباط به سراغ اعضای شورای شهر تبریز رفتیم تا کم و کیف این مصوبه و چرایی این تصمیم را از آنان جویا شویم.

در مقابل حفظ بیت‌المال سکوت نمی‌کنیم!

رئیس شورای شهر تبریز نیز با بیان اینکه یکی از رسالت‌های اصلی شورا نظارت به مسائل است، گفت: پیش از این در خصوص بانک شهر تذکر داده و در این راستا به کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی شورای شهر تکلیفی داده بودیم تا بررسی‌هایی صورت گیرد چراکه ما در مقابل حفظ بیت‌المال سکوت نمی‌کنیم!

شهرداری تبریز زیان دهی بانک شهر را جبران می کند!

باغبان رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر تبریز به صورت غیر مستقیم به زیان ده بودن بانک شهر از نظر بانک مرکزی اشاره کرد که لابلای حواشی آقای بگم بگم گم شد. بانک شهر به تعبیر وی ذیل ماده ۱۴۱ قرار دارد (این ماده می گوید منابع و تعهدات بانک باید از حد قابل قبولی برخوردار باشد و الا بانکی زیانده تلقی می شود) در همین راستا هیئت مدیره بانک تصمیم گرفته است سرمایه خود را افزایش داده و ارتقا یابد! نکته طلایی گفته های باغبان این جمله مهم بود: ۳۲۷ میلیارد تومان باید پرداخت کنیم که بخشی از آن را پرداخت کردیم! و حال باید مشخص شود که این پرداخت کردیم قبل از تصویب شورا بوده است؟ بخشی از آن دقیقا چقدر؟

استعلام کنید، هیچ وامی از بانک شهر نگرفته ام!

حجت الاسلام والمسلمین زعفرانچیلر عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه شخصا هیچ وامی از بانک شهر نگرفته ام در رابطه با مصوبه اخیر این شورا به خبرنگار ساقی آذربایجان گفت: در این لحظه که با شما صحبت می کنم هیچ وام و دیونی به کل سیستم بانکی ندارم و می توانید با استعلام کد ملی بنده از بانک مرکزی صحت آن را استعلام کنید.
وی در رابطه با مصوبه افزایش سرمایه شهرداری تبریز در بانک شهر نیز گفت: بر اساس ارزیابی بانک مرکزی بانک هایی که کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارند، زیان ده محسوب می شوند و مصداقا در مورد بانک شهر به جهت مطالباتی که از شهرداری ها دارد این بانک را زیان ده حساب کرده است. بانک شهر هم در اقدامی برای وصول مطالبات خود از شهرداری ها اقدام به تهاتر با آن ها کرده و مصداقا در مورد تبریز مجتمع فرش را به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به عنوان رد دیون به صورت تهاتر از شهرداری تبریز گرفته است.
این عضو شورای شهر تبریز افزود: بانک شهر برای خروج از وضعیت زیان دهی دو راه در پیش دارد یکی اینکه اموال و دارایی هایش را بروز نماید که در این صورت و با افزایش قابل ملاحظه رقم سرمایه مواجه و باید مالیات سنگینی بپردازند و یا اینکه از سهامداران خود بخواهد تا سرمایه خود را افزایش دهند و برای این کار تا اردیبهشت ماه فرصت دارند و شهرداری تبریز هم در دو مقطع یکبار در گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به سرمایه های خود افزود و در این فرجه هم ۳۲۷ میلیارد دیگر قرار است بر این سرمایه بیافزاید.

در اولین جلسات بعد از تعطیلات موضوع را بررسی می کنیم!

دهقان نژاد عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه تاکنون هیچ وامی از بانک شهر دریافت نکرده ام، در رابطه با چرایی رای مثبت خود به مصوبه افزایش سهام شهرداری تبریز در بانک شهرگفت: ما تنها از این جهت با این لایحه موافقت کردیم که دوستان اعلام کردند در صورتی که مبادرت به افزایش سهام خود ننماییم، ارزش سهام ما سقوط خواهد کرد و این پول به نوعی برای حفظ ارزش سهام ما بود وگرنه اگر قصد از پرداخت این پول تنها به جهت افزایش سهام بود، داستان فرق می کرد.
رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی با اشاره به اینکه موضوعات مهم تری از افزایش سرمایه در بانک شهر داریم، به خبرنگار ساقی آذربایجان گفت: قطعا در این اولویت های مهم تری نظیر مسیر گشایی خیابان ۴۲ متری و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد و افزایش سهام در بانک شهر جزو اولویت های اصلی این شهر نیست.
وی در پایان افزود: در اولین جلسات کمیسیون حقوقی شورا بعد از تعطیلات عید این موضوع را به صورت ویژه و با کمک متخصصین امر بررسی و نتیجه آن را به اطلاع عموم خواهیم رساند!

About Author