جزئیات رانش زمین در نگین پارک تبریز/ فرونشستی در کار نیست

روز شنبه در محله نگین پارک تبریز شاهد ریزش زمین بودیم که بنابه گفته کارشناسان ارتباطی با پدیده فرونشست زمین ندارد و ناشی از ترکیدگی لوله‌های آب بوده است.

روز شنبه در محله نگین پارک تبریز شاهد نشست زمین و ترک خوردگی‌هایی در سطح خیابان بودیم و برخی آن را ناشی از فرو نشست زمین عنوان کردند که برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ کارشناسان امر رفتیم.

جزئیات رانش زمین در نگین پارک تبریز/ فرونشستی در کار نیست

نشست زمین در خیابان برق نگین پارک تبریز ارتباطی با پدیده فرونشست ندارد

یکی از اساتید دانشگاه تبریز در خصوص این واقعه اظهار کرد: نشست زمین در خیابان برق نگین پارک تبریز ارتباطی با پدیده فرونشست ندارد و علت آن ریزش دیوار گودبرداری است که احتمالاً با ترکیدگی لوله‌های آب و یا نفوذ سیلاب همراه شده و دامنه آن به خیابان مجاور گسترش یافته است.

قدرت برزگری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بخاطر وجود لایه‌های مارنی و خاک‌های دستی ناهمگن و نامتراکم ناشی از پرشدگی مناطق پست در زمان تسطیح این مناطق، توجه به مسائل زمین شناسی مهندسی و ژئوتکنیک به‌ویژه در گودبرداری‌ها و اجرای پروژه‌های عمرانی بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه اخیرأ برای بسیاری از مخاطرات زمین شناسی و جابجایی زمین به غلط از واژه فرونشست استفاده می‌شود اما پدیده فرونشست تعریف مشخصی دارد و مهم‌ترین دلیل آن در کشور ما خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است.

برزگری یادآور شد: شهر تبریز هم مانند بسیاری از شهرهای دیگر، از این مخاطره طبیعی در امان نیست و در سال‌های اخیر آثار آن به شکل نشست و ترک خوردگی سازه‌ها و در برخی موارد به شکل فروچاله گزارش شده است چراکه مناطق دشتی و غرب تبریز بیشتر مستعد این پدیده هستند.

وی اضافه کرد: اثرات این پدیده با گذشت زمان به‌صورت فروچاله خود را نشان می‌دهد که بدلیل وقوع آنی به مراتب خطرناک‌تر است.

این دانشیار گروه علوم زمین دانشگاه تبریز گفت: از اقدامات اساسی برای مقابله با این پدیده، تأمین اعتبار و انجام مطالعات راهبردی و شناسایی مناطق آسیب پذیر در سطح استان است و صرفاً بعد از انجام مطالعات پایه می‌توان در خصوص راهکارهای مناسب کنترل فرونشست برای هر منطقه اظهار نظر کرد.

جزئیات رانش زمین در نگین پارک تبریز/ فرونشستی در کار نیست

محل حادثه تخلیه شد

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک تبریز نیز طی سخنانی در این خصوص خاطرنشان کرد: عدم توجه مالک ساختمان در دست احداث به سه مورد اخطار از سوی شهرداری منطقه یک در خصوص رعایت اصول فنی در گودبرداری و پایدارسازی مؤثر، موجب ریزش محل گودبرداری شده است.

کامبیز فتحی افزود: بارش‌های اخیر و ترکیدگی لوله آب شرب دو دلیل اصلی رانش زمین در کوچه برق نگین‌پارک است.

وی تاکید کرد: با حضور عوامل شهرداری منطقه یک و سازمان آتش‌نشانی نسبت به تخلیه محله اقدام شده است.

وی اضافه کرد: مطابق اخطاریه جدید شهرداری منطقه یک، مقرر شده است از فردا به صورت جدی پایدارسازی مؤثر انجام گرفته و کلیه خسارات به اموال دولتی و مردم توسط مالک پرداخت شود.

فتحی یادآور شد: پیش از این در محل این ساختمان توقف عملیات داده بود که با توجه به احساس خطر و شکایت همسایگان مجدداً مجوز خاکبرداری صادر شده بود.

About Author