پیغام جواب پیغام

دکتر جلال معالی

حدود بیست دقیقه زحمت کشیدم و بارها ویرایش و کلمات ادبی درست و نغز و به اصطلاح کلاس بالا جهت عرض تسلیت وهمدردی به پیشگاه همکار عزیزم که در سوگ پدر گرانمایه شان عزادار بود ،در گوشی نوشتم و ارسال کردم،چشمانم دیگه سیاهی می رفت بسکه با گوشی ور رفتم ،چون در مسافرت بودم و نتونستم حضوری خدمتشان برسم پس پیامک تسلیت تقدیم کردم.
تازه بعد ازدو روز همکار عزیز و عزادارم در جواب پیامک پر طمطراق بنده فقط یک استیکر قلب سیاه برایم ارسال کرد.نه سلامی نه علیکی نه تشکری!
چشمانم از حدقه دراومده بود و تازه با این سواد دست و پا شکسته، لغت فرد اعلا نماند که در اینترنت سرچ نکنم، اونوقت با یک قلب سیاه پاسخ گرفتم و البته حدس زدم که این استیکر را هم برای اونائیکه پیام تسلیت به ایشان فرستادند ،ارسال کرده.
یکی از دوستانم می گفت : من برا کسی دوبار زنگ بزنم و یا دوبار پیامک بزنم ،جواب نداد بی خیالش می شم.جواب دادم :خب شاید جایی بوده که شرایط جواب دادن به گوشی و نوشتن پیام نداشته! پاسخ داد :خب اونم دو روز صبر می کنم ،بالاخره گوشی اش را که می بینه و متوجه می شه که چه اشخاصی زنگ زدند و پیام دادن ،خب ادب حکم می‌کنه یا با زنگ پاسخ بده یا جواب پیامک رو بده ،اونوقت اگر چنین کاری نکرد شماره شو بی خیال می شم به همین راحتی ،وقتی به یکی ,دوستی ،آشنایی ،همکاری ،اقوامی زنگ می زنی و یا پیغام می دی ،اون طرف باید بدونه یا کاری داری یا صرف احوالپرسی است و وقتی در دو روز جواب نداد برو روخط بی خیالی.
اصولاً استفاده صحیح از هرلوازمی ،آداب و رسوم خاص خودش رو می طلبه ،علی الخصوص وسایل ارتباطی .
اصلا اسمش رویش هست (ارتباط) اما این ارتباط باید دو طرفه باشه تا انسانها به داد هم برسند در سختی ها و حتی شادی‌ها.
همسایه ما جشن عروسی پسرش بود ،کمی وسایل پذیرایی لازم داشتند. رویش نشده بود به ما زنگ بزنه ،پیامک داد و ماهم بلافاصله زنگ زدیم و با کمال مسرت لوازم خواسته آنها را بردیم، این یعنی صمیمیت ،یعنی محبت.
حالا یکی جواب نده که مثلاً می آمد از درب خانه خودش می خواست، یعنی چی پیامک زده؟ خب بنده خدا ، بعضی افراد خجالتی و کم‌ رو هستند باید درک شان کرد.
اما همان همکار بنده که در جواب پیامک بنده یک عدد استیکر قلب سیاه فرستاده بود ،هم ایشان در پاسخ پیامک تسلیت یکی از مدیران اداره ،یک متن تشکر و شعر حافظ و مولوی و…جواب داده و ارسال کرده ،انگار آدمها و پیامهای شان باهم فرق دارند.یک عده ذاتا مدیر محورند دوست دارند خودی نشان دهند که مثلاً بنده در اوج تألم خاطر برای پیغام سراسر پر مهرتان ارزش قائلم ،اما واسه همکار زوار درفته ای چون بنده هم همان‌قدر ارزش قائل بود.
خب من جواب خودم را گرفتم و منبعد دیگه اینکار را نخواهم کرد.
اگر حرمت نگه می داریم برای همه باشد نه با معیار ارزش های شغلی .پیغام باید با پیغام جواب داده شود ،ولو فقط یک کلمه ،نه استیکر و ایموجی گریه و خنده و شکلک و غیره ، محبت ،محبت را می آورد ، همین.

About Author