حاج حبیب شایسته خو شاعری که مداح و مولف بود

مردم خسروشاه حاج حبیب شایسته خو را به خوبی می شناسند.
شاعری خوش سخن که نوای گرم و محبوبش، حکایت از عشقی عمیق و دلی پر سوز داشت.
حاج حبیب در فروردین ماه ۱۳۲۴ در خسروشاه به دنیا آمد. فقر و تنگدستی خانواده، حبیب را پس از طی دوره ابتدایی برای همیشه از مدرسه دور کرد.
اما مدتی طول نکشید که پای حاج حبیب به مراسم مذهبی مساجد باز شد و آنجا طبع شاعری اش خودش را نمایان ساخت.
صرف و نحو عربی و جامع المقدمات را نزد عالمان دینی که در مساجد بودند یاد گرفت و از آنجایی که خداوند صدایی گرم و رسا نصیبش کرده بود، مداح و شاعر اهل بیت عصمت و طهارت شد و با تخلص ( خسروشاهی) چندین کتاب را در طول حیاتش به چاپ رساند.
به پیشنهاد دوستانش اولین کتاب شعرش را به نام ( مرگ سرخ) در بحبوحه انقلاب در زنجان به چاپ رساند. از سال ۷۸ تا ۸۰ کتابهای( اشک سرخ کربلا) و (زمزمه عزاداران) نیز توسط انتشارات تهران به چاپ رسید. حاج حبیب نه تنها در راستای شعرهای آیینی بلکه برای زنده نگاه داشتن گنجینه زبان ترکی، ۳۱۳ ضرب المثل اصیل ترکی را در مجموعه ای به نام ( آتا بابا سوزلری) به یادگار گذاشت.
طبع شاعری وی هنر ارزشمندی بود که حاج حبیب از آن برای مدیحه سرایی و شبیه خوانی اهل بیت استفاده میکرد. در سفر های زیارتی نیز به عنوان راهنما حضور داشت. وی بالغ بر ۲۰ بار به کربلا مشرف شد و در حادثه بمب گذاری سال ۸۲ حضور داشت.
بمب گذاری حرم امام حسین (علیه السلام) تاثیری عمیق بر روح وی گذاشت به طوریکه بعد از بازگشت از سفر خود کتاب های( عاشورا در عاشورا) و ( کربلا در کربلا) را تالیف کرد. حاج حبیب به قدری دلبسته به کتاب کربلا در کربلا بود و آن را توشه سفر خود می دانست که وصیت کرده بود نسخه ای از آن را همراهش دفن کنند.
جایگاه فرهنگی حاج حبیب به قدری رفیع بود که در کتاب ( ادبیات اوجاقی) که به معرفی شعرای آذربایجان پرداخته است، چندین صفحه اختصاص به حاج حبیب خسروشاهی دارد.
حاج حبیب نه تنها شاعر، مولف و مداح بود؛ بلکه به خسروشاه عشق می ورزید. در برنامه های فرهنگی و اجتماعی شهر سرآمد بود و خدمات ارزنده ای به یادگار گذاشت. وی در اوایل انقلاب مدت کوتاهی به عنوان شهردار خسروشاه فعالیت کرد و پس از آن تا سن بازنشستگی در کارخانه آرد تبریز مشغول فعالیت بود.
حاج حبیب در سال ۸۹ رخ در نقاب خاک کشید و تشییع پیکر وی در میان مردم فهیم خسروشاه و علاقه مندان وی به صورت باشکوهی انجام شد.
تلاش برای ساخت و رونق مجتمع فرهنگی و انجمن ادبی امین از اقدامات ارزنده ای است که حاج حبیب شایسته خو خسروشاهی از خود به یادگار گذاشته است.
روحش شاد راهش پر رهرو باد.

About Author