خام فروشی هماتیت معدن «موئیل» و غارت خاک سرخ مشکین شهر

معدن آهن موئیل واقع در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر از توابع استان اردبیل قرار داردِ، این معدن در دامنه غربی کوهستان سبلان جای گرفته و از مرکز استان ۱۱۲ کیلومتر فاصله دارد. منطقه مشگین شهر دارای معادن طلا، مس، آهن و سایر مواد معدنی با ارزش است که در صورت اهتمام مسئولان و ورود سرمایه‌گذاران جدی می‌تواند تحولات اقتصادی و بهبود معیشتی مردم منطقه را به دنبال داشته باشد.
معدن موئیل سرشار از ماده معدنی به نام هماتیت است که به واسطه ویژگی‌های خاص خود از آن در بسیاری از صنایع بهره گرفته می‌شود و دارای ارزش اقتصادی بسیاری است از این رو انتظار می‌رود مردم این شهرستان با بهره‌مندی از چنین منابع خدادادی از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار باشند.
گلایه مندی مردم موئیل از خام فروشی هماتیت موئیل

گلایه مندی مردم شهرستان مشگین‌شهر و خصوصاً مردم منطقه موئیل از جایی آغاز شد که هر سال منتظر عملی شدن وعده‌های سرمایه‌گذار این پروژه بودند تا طبق وعده‌هایی که به مسئولان شهرستانی و استانی داده شده بود با احداث کارخانه سبب رونق اشتغال و اقتصاد منطقه گردد که متأسفانه روز به روز شاهد غارت اموال عمومی و خام فروشی هماتیت این منطقه هستند.
روزانه جلوی چشم اهالی موئیل چند ۱۰ کامیون خاک معدن از این منطقه خارج و به مبالغ هنگفتی فروخته می‌شود بدون آنکه ریالی برای مردم این شهرستان منفعت داشته باشد و این عامل گلایه مندی و اعتراضات مردمی به مسئولان دولتی است که چرا اقدامی برای منع فعالیت این شرکت انجام نمی‌دهند؟

معدن موئیل ثروت عمومی مردم این منطقه است و با غارت این ثروت ارزشمند نه تنها سودی عاید مردم این منطقه نمی شود، بلکه هیچ سرمایه‌گذاری با مشاهده خام فروشی این معدن راغب به سرمایه‌گذاری و احداث کارخانجات فرآوری و زنجیره فولادی در شهرستان نخواهد بود و این زنگ خطری برای مسئولان است تا با منع خام فروشی و بسترسازی مناسب در جهت جذب سرمایه‌گذار واقعی بکوشند.
حال سوال پیش می‌آید که چرا شهرستانی با دارا بودن چنین معادنی دارای بیشترین آمار بیکاری جوانان و فقر معیشتی است؟ چرا مسئولان استانی و شهرستانی علی رغم مشاهده گلایه مندی و اعتراضات مردمی به این قضیه ورود نمی‌کنند؟
سالانه ۲۵ میلیارد تومان از معدن هماتیت
بهره‌برداری می‌شود

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر در این خصوص اظهار کرد: قضیه معدن هماتیت موئیل کاملاً روشن است و نیازی به کارشناس و متخصص در حوزه معدن ندارد، پروانه بهره‌برداری از این معدن در قبال راه‌اندازی کارخانه و به دنبال آن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی برای اهالی منطقه، به سرمایه‌گذار واگذار شده است.
صمدی تصریح کرد: متأسفانه با مشاهده اوضاع کنونی و فروش روزانه ۵۰ کامیون از خاک ارزشمند این معدن که هر ماشین شامل ۱۰ تن مواد خام معدنی است که درآمد ماهیانه حاصل از این خام فروشی بیش از ۲ میلیارد است و سالانه مبلغی حدود ۲۵ میلیارد تومان به جیب سرمایه‌گذار این پروژه می‌رود.
این مسئول با اشاره به دست‌های خالی مردم این شهرستان از منفعت این معدن افزود: در صورت اهتمام به این مسئله و با تشکیل کمسیون توسعه و عمران با واریز ماهانه ۲ میلیارد پول از قبال فروش خاک این معدن و واریز آن به حساب کل شهروندان یا به حساب شهرداری و دهیاری شاهد تحولات چشمگیری در عمران شهر و روستاهای این منطقه می‌شدیم به طوری که کل بودجه شهرداری و ۳۰۰ دهیاری در سال‌های گذشته ۱۲ میلیارد تومان بود که با بهره برداری از منافع این معدن به اندازه ۲ برابر بودجه دولت بهره‌مند می‌شدند.
صمدی افزود: سرمایه‌گذار معدن هماتیت موئیل علی رغم قول‌های مساعدی که در زمان کلنگ‌زنی پروژه مبتنی بر احداث کارخانه داده بود فقط یک لودر در آن منطقه گذاشته و عملاً مردم و مسئولان منطقه را فریب داده است و با برداشت غیر کارشناسی سبب تخریب محیط زیست و نفوذ به داخل بافت روستایی نیز شده است.
برداشت بی‌رویه از معدن هماتیت موئیل از زمان کلنگ‌زنی در سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ همچنان در سکوت مسئولان استانی و شهرستانی ادامه دارد و معلوم نیست بعد از ۸ سال خام فروشی هماتیت، بهره‌برداری از این معدن به نفع چه کسانی است.
مطالبه عموم مردم مشگین شهر از مسئولان کشوری استانی و شهرستانی در مورد مسئله مهم معدن هماتیت موئیل این است که با توجه به شرایط اقتصادی مردم منطقه معیشت آنان و نرخ بیکاری جوانان به نفع مردم، مشکلات موجود در حوزه معدن را ساماندهی و از غارت اموال عمومی منطقه محروم مشگین شهر جلوگیری کنند.

About Author