خرید سهام استقلال و پرسپولیس را سرمایه گذاری نبینید

در ظاهر ما باید از این که استقلال و پرسپولیس قرار است به مردم واگذار شوند، خوشحال باشیم اما از آن جایی که بستر خصوصی سازی فراهم نیست، نمی توانیم خودمان را خوشحال نشان بدهیم… با وجود تمام مخالفت های فرابورس، سازمان خصوصی سازی سرانجام تصمیم گرفت سهام استقلال و پرسپولیس را در فرابورس عرضه کند.
به گزارش طرفداری، اگر بستر خصوصی سازی در ایران فراهم بود، اگر استقلال و پرسپولیس حق پخش تلویزیونی می گرفتند و اگر کپی رایت در فوتبال ما معنی داشت، امروز ما از این بابت که قرار است دو باشگاه سرخابی فردا در فرا بورس عرضه شوند، جشن می گرفتیم اما در شرایط فعلی که بورس قبول نکرده سهام استقلال و پرسپولیس را در قالب عرضه اولیه به دارندگان کد بورسی ارائه کند و این دو باشگاه را در رسته نمادهای نارنجی قرار داده تا در فرا بورس عرضه شوند، فقط می توانیم امیدوار باشیم واگذاری ده درصد سهام استقلال و پرسپولیس به مردم، به یک معضل جدید تبدیل نشود.
روزی که قربان زاده رییس سازمان خصوصی سازی، سردبیران ورزشی را به هم اندیشی دعوت کرد، به او گفته شد ابتدا حق پخش تلویزیونی را برای استقلال و پرسپولیس بگیرد و این دو باشگاه را به یک درآمد پایدار برساند و بعد فکر خصوصی سازی باشد. روزهای پایانی آبان ماه بود و رییس سازمان خصوصی سازی در ظاهر حرف کارشناسان را پذیرفت و گفت تا سرخابی ها صاحب درآمد پایدار نشوند، آنها را خصوصی نمی کند اما با گذشت کمتر از ۴ ماه از آن جلسه هم اندیشی، سرخابی ها بدون آن که سر و سامانی گرفته باشند قدم به فرا بورس می گذارند تا نگرانی کارشناسان از قبل هم بیشتر شود!
هواداران استقلال و پرسپولیس که تا دیروز بدون پرداخت پول بابت خرید سهام تیم، در اعتراض به ناکامی تیم محبوب شان و یا در اعتراض به تصمیم های صاحبان دو باشگاه و یا در اعتراض به برخی اتفاقات که باب میل شان نبود، مقابل ساختمان باشگاه یا وزارت ورزش تجمع می کردند، از فردا که برای خرید سهام تیم مورد علاقه شان پول هم می دهند، اگر ارزش پول شان در بازار سرمایه، نصف شد (همان بلایی که در بورس سر مردم آمد) حالا که پول داده اند، مقابل ساختمان وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی سازی یا بورس و فرا بورس تجمع می کنند؟
از این دست نگرانی ها زیاد است و ابهام ها هم زیادتر!
شاید بهترین چیز همین باشد که صادقانه به طرفداران استقلال و پرسپولیس گفته شود اگر به نیت سرمایه گذاری می خواهید سهام این دو باشگاه را بخرید، دست به این کار نزنید چون خرید این سهام، جنبه سرمایه گذاری ندارد اما اگر می خواهید به تیم مورد علاقه تان کمک مالی کنید، این پول را به عنوان هوادار بپردازید و چشمداشتی به بازگشت آن هم نداشته باشید. پرداخت این سیصد هزار تومان ها می تواند مشکلات سرخابی ها را برطرف کند اما برای کسانی که این مبلغ را می پردازند، سودی به همراه نخواهد داشت. اگر این سهامی که خریدید تا یک سال قبل فروش نبود یا اگر فردا ۳۰۰ هزار تومان تان ۱۰۰ هزار تومان شد، جا نخورید… هیچ چیز بهتر از صداقت نیست!

About Author