داروی فشار خون باعث ابتلا به سرطان پستان می شود؟

در یک پژوهش بین المللی، محققان ارتباط بین مصرف طولانی مدت داروهای فشار خون و خطر ابتلا به سرطان پستان را در یک مقیاس بزرگ و به مدت سه سال بررسی می کنند.
محققان دانشگاه کرتین استرالیا بررسی می کنند که آیا استفاده طولانی مدت از یک داروی رایج فشار خون باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شود یا خیر. برای این پژوهش از داده های تقریبا ۲۰۰ هزار زن به عنوان بخشی از پروژه تحت حمایت دولت استفاده می شود.
این تحقیق جدید، ارتباط بین استفاده طولانی مدت از مسدود کننده ‌های کانال کلسیم و خطر ابتلا به سرطان پستان را با بررسی سه گروه طولی بین ‌المللی و با استفاده از روش‌ های پیشرفته مورد بررسی قرار می‌ دهد.
پروفسور راشل مورین (Rachael Moin) محقق ارشد این مطالعات از دانشکده بهداشت کرتین گفت که رابطه بین مسدود کننده های کانال کلسیم که به طور گسترده به عنوان اولین درمان فشار خون استفاده می شود و سرطان پستان با تحقیقات مختلف در سراسر جهان به شدت مورد بحث است.
یک مطالعه آمریکایی نشان داده است که ۵۸ درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه از داروهای کاهش دهنده فشار خون تجویز شده استفاده می کنند و این ارتباط نتایج متفاوتی را از تحقیقات مربوط به زنان آمریکای شمالی، بریتانیا، شمال اروپا و تایوانی به دست آورده است.
به گفته محققان، استفاده از مسدود کننده های کانال کلسیم ممکن است خطر ابتلا به سرطان را به دلیل نقش آنها در تغییر سطح کلسیم داخل سلولی افزایش دهد و بافت پستان به دلیل نقش ترشحی آن ممکن است به ویژه در معرض اثرات نامطلوب تغییر کلسیم داخل سلولی باشد.
پروفسور مورین گفت این مطالعه که تکمیل آن حدود سه سال طول می کشد، پیامدهای بالقوه قابل توجهی برای زنان دارد. پروفسور مورین افزود: شایع ترین سرطان در زنان سرطان پستان است به طوری که از هر هفت زن استرالیایی یک نفر تا سن ۸۵ سالگی به سرطان پستان مبتلا می شود.
بروز سرطان پستان با افزایش موارد جدید رو به افزایش است.
سرطان پستان پس از سرطان ریه به عنوان شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان در رتبه دوم قرار دارد. بسیاری از زنان همچنین به بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا مبتلا خواهند شد که در حدود ۳۰ درصد در بین زنان ۴۵ تا ۵۴ ساله رخ می دهد و در سنین ۷۵ سال و بالاتر به حدود ۴۵ درصد افزایش می یابد.

About Author