بیش از ۱۸ ماه از شیوع ویروس کرونا میگذرد بیماری همه گیری که از همان ماههای اولیه ظهور آن، مردم از حضور در مجامع منع شدند و دانشگاهها و مدارس هم به صورت مجازی کار خود را پیگرفتند.
این در حالی است که در این دوران همچنان بسیاری از بیرون رفتنها، دورهمیها، جشنهای خانوادگی و پاساژگردیها ادامه داشته است شده و در این میان همواره خانوادهها، فرزندان خردسال خود را هم در تمامی اماکن و اجتماعات با خود همراه کردهاند.
هرچند ترس از ابتلا به بیماری در همه اماکن و تجمعات وجود دارد، اما تنها مکان تجمیعی که کودکان از حضور در آن منع شدند، مدارس هستند، گو اینکه ویروس کرونا فقط در مدارس منتشر میشود و جایی در میان پارکها و مهمانیها ندارد!! نکته مهم و قابل توجه این است که فارغ از علم آموزی مباحثی همچون مهارتآموزی و رشد ارتباطات اجتماعی در مدارس شکل میگیرد.
مهدی اسفندانی، مسئول مشاوره منطقه ۵ تهران با اشاره به اینکه مدرسه یکی از نخستین محیطهای اجتماعی است که کودکان و نوجوانان در دوران مهم رشد و شکلگیری شخصیت خود در آن حضور دارند، میگوید: دانشآموز با حضور در مدرسه ضمن کسب علوم و فنون که لازمه زندگی هر انسانی در دوران بزرگسالی است، از نکات تربیتی مبتنی بر فرهنگ والای اسلامی و ایرانی نیز بهرهمند میشوند. نقش مدرسه بر سلامت روان دانشآموزان و پرورش و شکوفایی استعدادهایشان بر کسی پوشیده نیست، لذا اهمیت آموزش حضوری دانشآموزان در مدارس بویژه دانشآموزان مقطع ابتدایی نقش مهمی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
این روزها آموزش مجازی به عنوان مکملی در کنار آموزش حضوری در نظامهای آموزشی دنیا در حال اجراست، بر این اساس حضور معلم و دانشآموز و تأثیر آن در بهبود کیفیت فرایند آموزشی و برقراری ارتباط کلامی و نگاه محبتآمیز و دلسوزانه معلم میتواند علاوه بر انتقال علم و دانش به کودک و نوجوان، زمینه رشد عاطفی و حل بسیاری از مسائل و مشکلات جسمی، روحی و خانوادگی دانشآموزان را فراهم کند.با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ تنظیم دستورالعملهایی جهت ارائه راهنمایی واضح و کاربردی برای باز نگه داشتن مدارس به شکل ایمن از طریق پیشگیری، تشخیص زودهنگام و کنترل بیماری در مدارس و سایر مراکز آموزشی بیش از پیش ضروری است.
اصول پایه شامل تشویق کودکان به شست و شوی منظم دستها با آب و صابون و استفاده از الکل و ژل ضدعفونی، رعایت اصول فاصلهگذاری اجتماعی، محدودیت تجمعات افراد و گردهماییها در مدرسه، تعبیه ایستگاههایی برای شستو شوی دستها در مدرسه و حداقل در ورودی و خروجیها و ناهارخوری و سرویس بهداشتی، بهروزرسانی شماره تماس اضطراری مدرسه، متقاعد کردن دانشآموزان و اولیا در مورد اینکه در صورتی که فردی از اعضای خانواده مبتلا به بیماری شد، فرزند خود را به مدرسه نفرستند و استفاده از انجمن اولیا و مربیان در ترویج و اشتراکگذاری اطلاعات از جمله مواردی است که باید مد نظر داشت.
اسفندانی با بیان اینکه کرونا از جمله بلایایی است که به لحاظ آموزش و تأثیرات ناشی از آن از موضوعات مهم روز دنیا محسوب میشود، ادامه میدهد: یکی از مؤثرترین راهکارها برای سازگاری در شرایط کرونا که بتواند آموزش و سلامت شاگردان و معلمان را تضمین کند، رعایت کامل جزئیات پروتکلهای بهداشتی اعلامی از سوی ستاد مبارزه با بیماری کروناست، این در حالی است که آموزشهای مجازی، مضراتی را نیز دربردارد، از جمله اینکه تهیه ابزارهای فنی و نرمافزارهای متنوع را میطلبد و فرایند آموزش نیز با توجه به تغییر روشها و تکنیکهای تدریس از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود، استرس و فشار روانی بر شاگردان و معلمان در آموزش مجازی بالا میرود و تعامل بین معلم و شاگرد هم با اختلال مواجه میشود، در نهایت میتوان گفت در شیوه آموزش حضوری جزئیات رفتار آموزشی شاگردان توسط معلمان بررسی میشود در صورتی که در آموزش مجازی این اتفاق نمیافتد.
پست های مرتبط
در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبهها تعطیل است!
درخواست اتاق بازرگانی از رهبر انقلاب برای تعطیلی شنبهها
کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضا باید تغییر کنند