دور زدن یارانه نان به سبک شاطر تبریزی

به گزارش ساقی آذربایجان، در صف نانوایی هنگام کارت کشیدن یک مشتری، ناگاه صدایی به اعتراض بلند شد و گفت که مگر نان گران شده که بجای ۲ هزار تومان، ۳ هزار تومان از حساب من کسر کردید؟

این جر و بحث ناگهانی بهانه‌ای شد تا هر کسی که در صف ایستاده بود، به خود اجازه اظهار نظر و گلایه دهد.

جلوتر رفته و دلیل این بحث و جدل را جویا شدم هر چند می توانستم موضوع را حدس می زدم چرا که تازگی نداشت.

مرد جوانی که در صف ایستاده بود معترضانه می گوید: تعرفه نان سنگک (نوع اول) در دستگاه هوشمند ۲۰۰۰ تومان است و تعرفه نایلون هزار تومان و وقتی ۳ قرص نان می خریم باید ۶ هزار تومان بپردازیم اما در عمل ما را دور می زنند.

وی در تشریح موضوع می گوید: سفارش ۳ قرص نان دادم و شاطر در دستگاه ۴ نان و یک نایون ثبت کرد و ۳ قرص نان و یک نایلون تحویل من داد در واقع جمع هزینه ۹ هزار تومان می شود و عملا نان را قرصی ۳ هزار تومان حساب کرده است، یعنی به جای ۶ هزار تومان برای ۳ نان ۸ هزار تومان پرداخت کرده و هزار تومان هم پول نایلون شد.

این شهروند ضمن ابراز تاسف از این تخلف می گوید: این نانوا در وهله اول جیب مردم را می زند و در وهله دوم جیب دولت را می زند چرا که دولت بر مبنای تعداد نان فروخته شده به نانوایی ها آرد می دهد.

در میان این گفتگو، فرد دیگری با صدای بلند می گوید: مشابه این اتفاق چند روز پیش برای من در یک نان بربری رخ داد.

از او جزئیات را می پرسم و پاسخ می دهد: قیمت نان بربری طبق تعرفه ۱۵۰۰ تومان است و برای خرید ۲ قرص نان به نانوایی مراجعه کردم که در کمال تعجب او در دستگاه کارتخوان هوشمند تعداد ۳ قرص نان ثبت کرد و هزینه ۴۵۰۰ تومان شد و ۵۰۰ تومان نقدی به من برگرداند.

او می افزاید: این نانوا در واقع نان را دانه ای ۲ هزار تومان حساب کرد و کک کسی هم نگزید!

میان این گفتگوها به این فکر می کردم که قرار بود هوشمندسازی یارانه نان جلوی تخلفات را بگیرد اما این روزها بازار پر پیچ و خم نان و نانوایی در برخی محلات تبریز مردم را کلافه کرده است و هوشمندسازی هم دور زده می شود.

چند روز قبل مدیرکل تعزیرات حکومتی استان ضمن هشدار به نانوایان، بر مقابله با هرگونه تخلف تاکید کرده و مردم منتظر اقدامات جدی و میدانی مسئولین هستند.

About Author