ذخیره خونی چهارمحال و بختیاری به چهار روز کاهش یافت

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش اهدای خون در سالجاری با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت: ذخایر خون در استان به چهار روز کاهش یافته و در مرز بحران قرار گرفته است.
به گزارش ساقی آذربایجان حسین هاشمی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون ذخایر خون در استان چهار روز است، در صورتی که ذخایر خون باید ۶ روز باشد و در صورت تداوم کاهش مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون در هفته‌های آینده، ذخیره خونی استان با بحران مواجه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۳۵۰بیمار تالاسمی در استان ماهانه به دریافت یک تا ۲بار خون نیاز دارند، گفت: با توجه به کاهش اهدای خون برنامه‌ریزی دقیق برای توزیع خون در تمام بیمارستان‌ها در دستور کار قرار دارد.
هاشمی به کاهش چهار درصدی مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌های اهدای خون اشاره کرد و گفت: در سالجاری ۱۳ هزار و ۱۸۸ نفر به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کردند و خون‌گیری از ۱۰ هزار ۸۵۳ نفر در استان انجام شد.
وی به کاهش ۱۴ درصدی اهداکنندگان مستمر و ۳۶/۹ درصدی بانوان در سالجاری اشاره کرد و گفت: در استان ۲ پایگاه خون‌گیری در شهرکرد و بروجن و ۲ مرکز ثابت خون‌گیری در بن روزهای پنجشنبه و فارسان روزهای زوج فعال است و مرکز خونگیری لردگان نیز بزودی فعال خواهد شد.
مدیرکل انتقال خون استان اظهار داشت: همزمان با اربعین حسینی و فعال بودن سه پایگاه اهدای خون در شهرکرد، بروجن و فارسان تنها ۵۰ نفر برای اهدای خون به این پایگاه‌ها مراجعه کردند و به مناسبت شهادت امام رضا (ع) علاوه بر فعال بودن این پایگاه‌ها ثابت یک پایگاه سیار خون‌گیری نیز در شهر چلیچه فعال خواهد شد.
وی علت کاهش اهدای خون را شیوع ویروس کرونا و همچنین تزریق واکسن کرونا عنوان کرد و گفت: اهدای خون برای افرادی که واکسن کووید ۱۹ دریافت کردند ممنوعیتی ندارد اما بهتر است اهدای خون ۲ هفته پس از تزریق واکسن کرونا انجام شود.
به گزارش ایرنا، پایگاه انتقال خون فارسان در روزهای شنبه و چهارشنبه ،بروجن و شهرکرد همه روزه و مرکز بن در روز پنجشنبه فعال است.
بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های خانمیرزا، کوهرنگ و سامان در وضعیت زرد (خطر متوسط) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

About Author