راه آهن جلفا بستری مناسب برای افزایش ظرفیت تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان

سرکنسول ایران در نخجوان گفت: با توجه به تحولات منطقه و تفاهم‌نامه سه جانبه بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان وجود راه آهن جلفا، مزیت و امتیازی بزرگ برای منطقه آزاد ارس و آذربایجان‌شرقی است که ظرفیت تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان را افزایش می‌دهد.
به گزارش ساقی آذربایجان سید احمد حسینی ، در نشستی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، اعضای هیات مدیره و برخی معاونان و مدیران منطقه آزاد ارس، فرماندار و برخی فرماندهان نظامی و روسای ادارات شهرستان جلفا اظهار کرد:با وجود مساحت کوچک جمهوری خودمختار نخجوان به لحاظ وسعت، اما با توجه به تحولات جدید و به دلیل اهمیت راهبردی و استراتژیک خود از اهمیت فوق العاده برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ۲۱۵ کیلومتر مرز مشترک با نخجوان دارد که نیمی از این مساحت در محدوده‌ی آذربایجان شرقی است و با توجه به اهمیت ایجاد راه ارتباطی بین آذربایجان و نخجوان، وجود راه آهن جلفا یک امتیاز بزرگ است و منطقه آزاد ارس باید در این راستا اقدامات راهبردی انجام دهد تا همزمان با تحولات منطقه پیش رود. وی همچنین تحولات ایجاد شده در منطقه قره باغ را یک فرصت مناسبت برای کشور و آذربایجان شرقی عنوان کرد و افزود: بعد از جنگ دوم قره باغ شاهد یک عرصه و مرحله جدید در تحولات در منطقه قفقاز هستیم و خوشحال هستیم که بعد از ۳۰ سال این منطقه از حالت سکوت خارج شده و تحولات اقتصادی و بحث‌های ارتباطات، راه و راه آهن آن آغاز و فعال شده است.
حسینی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه آذربایجان شرقی قطب صنعت، تولید و اقتصاد کشور است این موقعیت بسیار خوبی برای استان است تا از فرصت ایجاد شده در منطقه قفقاز استفاده کرده و بتواند با مشارکت جدی در آن سهم بزرگی از بازار را به دست آورد.

About Author