راه فتح سکوهای قهرمانی از ورزش همگانی می‌گذرد

معاون فرهنگی و ورزش همگانی گفت: کشورهای توسعه یافته راه رسیدن به سکوهای قهرمانی را در ورزش همگانی جستجو می‌کنند.
به گزارش ایسنا و به نقل از وزارت ورزش و جوانان، عبدالحمید احمدی امروز (دوشنبه) در بازدید از فدراسیون ورزش‌های همگانی، اظهار کرد: عدم توجه به ورزش های پایه و ورزش‌های همگانی پیامدهای گسترده ای دارد که تنها یک نمود آن در حوزه ورزش قهرمانی است.
وی تاکید کرد: کاهش سن بیماری، افزایش قابل توجه آسیب های اجتماعی و از همه مهم تر بحران سلامت عمومی تنها گوشه‌ای از عدم توجه به ورزش همگانی است.
احمدی با اشاره به اهمیت جایگاه ورزش در بخش های مختلف کشور و تاثیر آن بر سلامت مردم گفت: تا دو دهه پیش مسابقات قهرمانی کشور، مسابقات دانشگاه‌های کشور، با گستره قابل توجهی از ورزشکاران از اقشار مختلف و همچنین دانشجویان ورزشکار در رشته‌های مختلف در سراسر کشور برگزار می شد اما اکنون دانشگاه‌ها به فدراسیون‌های ورزشی مراجعه می‌کنند و از آن‌ها برای حضور در میادین بین المللی ورزشکار طلب می‌کنند. جمعیت ورزشکاران کشتی ما به شدت کاهش یافته است و این مسئله نگران کننده است، چرا که باشگاه‌های کشتی در کشور کم شده‌اند و مراجعین کمتری دارند.
معاون ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان کاهش سن بیماری را از دیگر پیامد های عدم توجه به ورزش همگانی دانست و افزود: توجه مضاعف به ورزش قهرمانی و سیاست گذاری اشتباه در این حوزه، موجب غفلت در ورزش همگانی شد و حتی در مقاطعی از زمان اصلا چیزی به اسم ورزش همگانی وجود نداشت، از دیگر پیامد های عدم توجه به ورزش همگانی، افزایش کم تحرکی ملی کاهش سن بیماری و تسری آن به میانگین سن ۳۵ سال شده است، پیش از این میانگین سن اشغال تخت های آی سی یو و سی سی یو به زیر ۴۰ سال رسیده است. فردی که در این بازه سنی قرار دارد نباید یک تخت آی سی یو را اشغال کند.
وی گفت: کشورهایی که در رشته‌های مختلف سکوهای المپیک را فتح می‌کنند، در حوزه ورزش همگانی سرمایه گذاری جدی کرده‌اند و آمار روشنی از ورزشکاران همگانی خود دارند. کشورهای توسعه یافته راه رسیدن به سکوهای قهرمانی را در ورزش همگانی جستجو می‌کنند.
احمدی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از موانع توسعه ورزش همگانی صدا و سیماست که عمده تمرکز خود را بر روی ورزش‌های قهرمانی گذاشته است. گویا تماشای ورزش منجر به ورزشکار شدن فرد می‌شود، در صورتی که تماشای مکرر برنامه های ورزش قهرمانی نیز خود منجر به افزایش کم تحرکی می‌شود.

About Author