رفع معضل بیکاری با صنعت کفش تبریز ممنوعیت واردات کفش به کشور

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز به تاسیس رشته تخصصی آموزش کفش دوزی اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم رشته تخصصی آموزش کفش دوزی را ایجاد کنیم، قطعا تا پنج سال آینده تبریز از تولید کننده به وارد کننده تبدیل خواهد شد و در حال حاضر صنعت کفش به نیروی کاری ماهر بسیار نیازمند است.
به گزارش نصر، علیرضا جباریان فام که به همراه مهدی آقانژاد رئیس انجمن کفش تبریز در تحریریه نصر حضور یافته بود با تاکید بر این که اگر تولید کننده ای کیف و کفش با کیفیت مناسب تولید کند قطعا بازارش وجود دارد افزود: کیفیت در جذب مشتری حرف اول را می زند و اگر کیفیت محصولات تولیدی کم تر باشد قطعا بازار خود را از دست خواهد داد.
وی به ممنوعیت واردات ۱۳۰۰ کالا اشاره کرد و اذعان داشت: در حال حاضر واردات هرگونه کیف و کفش خارجی ممنوع است، ولی به نظر می رسد برای افزایش کیفیت محصولات داخلی، واردات کفش هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند آزاد شود.
افغانستان مشتری کفش تبریز
جباریان فام ادامه داد: قبل از ظهور طالبان در افغانستان، دو کشور افغانستان ‌و عراق بازار هدف کفش تبریز را تشکیل می دادند اما بعد از طالبان به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده برای افغانستان، این کشور دیگر مانند سابق خریدار کفش تبریز نیست و تولید کنندگانی که برای این کشور کفش تولید می کردند در حال حاضر کیفیت جنس خود را ارتقا داده اند تا بتوانند در بازار داخلی به فروش برسانند.
لزوم تربیت افراد باسواد در حوزه کفش
وی به تاسیس رشته تخصصی آموزش کفش دوزی اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم رشته تخصصی آموزش کفش دوزی را ایجاد کنیم، قطعا تا پنج سال آینده تبریز از تولید کننده کفش به وارد کننده تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر صنعت کفش به نیروی کاری ماهر بسیار نیازمند است؛ اگر در چهار سال گذشته، ۵۵ واحد تولید کفش دست دوز در تبریز فعالیت می کردند، این رقم در حال حاضر به ۳۱ واحد تنزل پیدا کرده است.
بازرسی تمام کفش فروشی ها
در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر بازرسی تمام واحدهای صنفی در کل تبریز در آستانه عید نوروز افزود: بازرسی ها که با همراهی اتحادیه صنعت کفش و نیز بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت اجرا می شود، از سه روز پیش آغاز شده است.
وی ضمن دعوت تمام اصناف به رعایت انصاف در فروش خود، ادامه داد: طبق قانون نظام صنفی، تمام واحدهای صنفی موظف به نصب اتیکت قیمت و ارائه فاکتور فروش به مشتری هستند.
وی افزود: هیچ کدام از اصناف به هیچ عنوان اجازه فروش کفش های خارجی را ندارند و نیز مجاز به نصب “کفش تبریز” بر سردر مغازه خود نیستند.
تبریز، تمدن کفش
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در ادامه رئیس انجمن کفاشان تبریز به تنوع بالای چرم شهر تبریز در رنگ و جنس و… اشاره کرد و گفت: تبریز تمدن کفش است و نیز در پنج سال گذشته تنوع مدل های کفش بسیار افزایش یافته است؛ ولی با این همه هنوز با مدلینگ دنیا خیلی فاصله داریم.
وی با بیان این که صنعت کفش تبریز به شدت نیازمند ماشین آلات به روز و مدرن است تا بتواند با دنیا رقابت کند، افزود: تا ۱۰ سال گذشته نیرویی که در صنعت کفش فعالیت می نموده اند، نیرویی بی سواد بوده اند. ولی الان برای پیشرفت بهتر نیاز به نیروی با سواد و آموزش دیده داریم که قطعا این نیروی آموزش دیده در خروجی کیفیت صنعت کفش تبریز بسیار موثر است.
کمبود شدید نیروی انسانی در صنعت کفش تبریز
مهدی آقانژاد رئیس انجمن کفش تبریز، کلانشهر تبریز را شهری صنعتی با ظرفیت های فراوان خواند و تصریح کرد: در حال حاضر در صنعت کفش تبریز به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، این صنعت شدیدا به نیروی ماهر نیاز دارد. نیروی انسانی سرمایه اصلی کارخانه است.
وی با بیان این که اگر می خواهیم در صنعت کفش خود را به سطح تولیدات کشورهایی مانند ایتالیا برسانیم نیاز به تکنولوژی روز دنیا، زیرساخت های مناسب و…. داریم افزود: ۵۶ درصد بازار کفش تبریز متعلق به کشور عراق، ۹ درصد کشور افغانستان، دو درصد قزاقستان و… هستند.
رئیس انجمن کفش تبریز ادامه داد: سرانه مصرف کفش هر ایرانی سالانه سه جفت کفش است، که برای ۸۰ میلیون ایرانی سالانه حدود ۲۴۰ میلیون جفت کفش می شود که تولید داخلی نیز ۳۴۰ میلیون جفت است.

About Author