ساقی آذربایجان/

حدود یک سال پیش در چنین روزهایی، انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم برگزار و ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور، جایگزین حسن روحانی در پاستور شد. در آستانه یک سالگی دولتی که قرار بود بدون برجام مشکلات کشور را حل کند و رییس جمهوری که معتقد بود مدیریت حلقه مفقوده این کشور است، یک تحلیل اجمالی می تواند ما را در ترسیم آینده این دولت و انتخاب های بعدی و کم و کیف شعارهای انتخاباتی کمک حال باشد.
پیش تر دولت آ شیخ حسن در عمل به شعارهای انتخاباتی خود توفیق چندانی نداشت و مردی که با کلید معروف خود قرار بود صد روزه مشکلات را حل کند، در گیرودار ظهور دیوانه ای بنام ترامپ در آمریکا و متعاقب آن کارشکنی های داخلی و بحران شیوع کرونا بخصوص از میانه دور دوم ریاست جمهوری خود برای پایان این قصه پر غصه و بخشیدن عطای قدرت به لقایش روز شماری می کرد. پایان هشت سال حکمرانی اعتدالیون بر دستگاه اجرایی بالاخره تمام شد و در اردوگاه اصولگرایان برای رسیدن به عمارت خیابان پاستور غوغایی بود. نهایتا قرعه بنام رییس وقت دستگاه قضایی افتاد و او هم در اقدامی تیزهوشانه و برای آن که همه کاسه کوزه ها در صورت عدم موفقیت روی سر او نشکند، دولت سهامی عام تشکیل داد و تقریبا همه چهره هایی را که مدعی بودند می توانند کشتی طوفان زده اقتصاد را به ساحل آرامش رهنمون کنند، روی کار آورد تا بعدها حرف و حدیثی باقی نماند. در واقع دولت ابراهیم رئیسی تمام پتانسیل و داشته های جریانی بود که مرارت ها بر دولت قبل بارید و اشتلم ها کرد و فریاد عدالتخواهی اش تا آن سوی کهکشان ها رفت. از زاکانی و چمران در شهرداری و شورای شهر تهران گرفته تا محسن رضایی و تیم سعید جلیلی و برخی از وزرای احمدی نژاد همه و همه بر سر کار آمدند تا به اصطلاح گندی را که دولت قبل زده بود، بشویند و اوضاع را سامان دهند. اما بخت با آنان یار نبود در حوزه سیاست خارجی تجاوز نظامی روسیه به اوکراین معادلات را در هتل کوبورگ پیچیده کرد و سرنوشت برجام را به سرنوشت اوکراین ضمیمه کرد. همین اتفاق کافی بود تا عدم رفع تحریم ها دولت را به فکر حذف ارز ترجیحی و شاید در ماه های آینده گرانی حامل های انرژی وادار نماید. از سویی با حذف این ارز و اتفاقاتی که در حوزه واردات گندم و پالم صورت گرفت، قیمت کالاهای اساسی سر به فلک کشید و اعتراضات مردمی و صنفی هم به سلسله چالش های دولت افزوده شد تا دولت مستقر روزهای سختی را دنبال کند و مردی که به زعم جریان اصولگرایی کلید حل مشکلات بود و می توانست شرایط را مدیریت و سامان دهد، این روزها به یکی از پر منتقدترین رجال سیاسی کشور تبدیل شده و محبوبیتش به مثابه فالوورهای فیک یک شبه فروریخت.
اصلاحات اقتصادی او که البته همزمان با افزایش ۳برابری یارانه‌ها شد، در عمل، فنر جهش نرخ دلار را آزاد کرد و آن را از ۳۰هزار تومان فراتر برد و به رکورد تازه ۳۳هزار تومانی رساند. رئیسی در یک‌سال گذشته در زمینه احیای بورس توفیقی نداشت و استمرار حالت خرسی بر بورس و نوسان ارزهای دیجیتال همچنان ادامه دارد و تلاشش برای کنترل قیمت خودرو و آزاد سازی واردات آن هم به جایی نرسیده و در نهایت وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال هم به یک شوخی تلخ می ماند و پیش پیش محقق نشدنش قابل پیش بینی بود، راه به جایی نبرد و از معدود دولت هایی است که در همان سال اول ریشه پایگاه اجتماعی اش را کند و اگر زمزمه افزایش قیمت بنزین واقعیت داشته باشد، شاید شاید شاید دولت وی را تنها دولت تک دوره ای در تاریخ جمهوری اسلامی بدانیم.

About Author