ساعاتی با بسیجی‌های «ترک» عراق

به گزارش ساقی آذربایجان، هیس! تصور کن، زنانی را که ۱۱ سال با حجاب کامل شب را تا صبح سحر کرده‌اند، عجیب است نه؟ یا تصور کنید مردی را که امکانات رفاهی در زندگی آلمان را رها کرده و حال به نامی تبدیل شده است که وقتی داعش و امثالهم اسمش را می‌شنوند، تمام اعضای جوارحشان می‌لرزد.

در یک روز پاییزی، خبر آمد که مهمان داریم، مهمانی از کشور همسایه، از کمی آن سوتر، به همین منظور نشست خبری در این خصوص برگزار شد؛ اولین موضوعی که به ذهنم آمد این بود که کاش مترجم‌شان خوب ترجمه کند و یا حداقل انگلیسی بلد باشند و ما هم بتوانیم دست و پا شکسته چند سوألی ازشان بپرسیم تا بلکه فعل و فاعل خبرمان جور در بیاید. میهمانانمان حدودا ۱۰ نفر بودند که بین شان از جوان بیست و خرده‌ای تا فرمانده سی و چند ساله و افراد مسن دیده می‌شد؛ اما همه آنها جزو نیروهای حشد الشعبی عراق هستند.

همین که دکمه میکروفون را زدند و سلامی به زبان ترکی دادند تازه متوجه شدیم که این میهمانان همزبان خودمان هستند ولی در آن سوی مرز.

حاج احمد و آقای بختیاری به نمایندگی از بقیه به سوألات  خبرنگار ما جواب می‌دهند.

حاج احمد همان فردی است که زندگی آرام خود در آلمان را رها کرده و به داد برادران شیعی و سنی خود می‌رسد؛ او برادر ۴ شهید است، یکی از عموهایش توسط صدام اعدام شده و عموی دیگر نیز در عملیات کربلای ۵ شهید شده است.

دکتر بختیاری نیز به قول رفقایش، محصول مشترک ایران و عراق است، مادر اهل سردرود و پدر رئیس پلیس بغداد بود که توسط داعش ترور شده است.

حاح احمد_ فرمانده تیپ حشدالشعبی

حاج احمد می‌گوید: فرصتی شد تا در دفاع مقدس در پایتخت شیعیان حاضر شویم، من برادر چهار شهید و خودم هم جانباز هستم و با پوست و گوشت و استخوان همه خانواده‌های شهید و جانبازان را درک می‌کنم.

او ادامه می‌دهد: اگر امروز در تبریز هستیم به این خاطر است تا برادری خودمان با شما را ابراز کنیم و در کنار آن مظلومیت خودمان را به ایرانیان بگوییم.

این رزمنده عراقی می‌گوید: ما اهالی کرکوک و طوزخورماتو به قدری تشابهات فرهنگی، زبانی، اعتقادی با مردم تبریز داریم که کاش یک خواهرخواندگی با ما داشته باشید و این روابط بیشتر از پیش شود.

او می‌گوید: باید رابطه ایران و عراق و مخصوصا تبریز با ما به قدری زیاد شود و اصلا ادامه‌دار آن پیاده روی اربعین باشد و مدام میهمان هم باشیم و روابط تجاری خودمان را قوت بخشیم.

حاج احمد توضیحی نیز در مورد ترکمن‌های عراق می‌دهد: ترکمن‌های عراق سه میلیون نفر جمعیت دارند که ۶۰ درصد آنها شیعه و ۴۰ درصد سنی هستند و همگی در ۶ استان نینوا_ موصل، اربیل، استان کرکوک، استان صلاح الدین که طوزخورماتو هم در آنجا و استان دیاله و استان بغداد از جمله شهرهای ترک نشین است.

او ادامه می‌دهد: ترکمن‌های عراق اساسا آذری هستند، به عبارتی ما برادران شما ترک‌های ایران هستیم فقط آن سوی مرزها.

حاج احمد با بیان اینکه مناطق ترکمن یک منطقه حایل بین مناطق کرد و اعراب است، می‌گوید: وقتی امام خمینی(ره) در سال ۵۷ انقلاب کرد ما اهالی طوزخورماتو به خاطر اینکه ۹۰ درصد اهل دین و ایمان و تدین بودیم، شیفته او شدیم.

او ادامه داد: وقتی اهالی طوزخرماتو از انقلاب ۵۷ حمایت کرد، صدام اسم شهر ما را شهر خمینی گذاشت و این دلیلی شد تا دست به قتل عام در شهر ما بزند به طوریکه ۱۶۰ نفر از اهالی شهر ما را یکجا اعدام کرد؛ اصلا شبیه این نوع اعدام‌ها را هیچ جای دنیا ندیده‌اید زیرا صدام اهالی ما را اعدام کرد و دولت برای اینکه پیکر اعدام شدگان را به ما تحویل بدهد پول گلوله را از ما می‌گرفت تا جنازه ها را تحویل بدهد و این یک تحقیری بود که هیچ جای دنیا نمونه‌اش را پیدا نمی‌کنید و حتی اجازه برگزاری مراسم ختم را هم به ما ندادند.

این عضو حشدالشعبی می‌گوید: سه هزار نفر از اهالی ما دستگیر شدند به طوری که هیچ مردی در شهر وجود نداشت و همه را دستگیر کرده بودند.

او ادامه می‌دهد: هر فردی که دستگیر شده بود بعد از آزادی به ایران آمد و در دفاع مقدس شرکت کرد تا با کمک هم شر صدام را کم کنند.

حاج احمد می‌گوید: بعضی‌ها از ما بدشان می‌آید و می‌گویند که شما جنگ تحمیلی را سر ما آوردید در حالی که ما مردم عادی بودیم که تحت ظلم صدام بعثی قرار داشتیم و جنگ هشت ساله ایران و عراق با مردم عراق نبود بلکه با یک نظام سلطه بود.

همان طور که تعریف می‌کند: بزرگان طوزخورماتو در همه عملیات در قالب سپاه بدر شرکت کردند و حتی یکی از اهالی طوزخرماتو عضو لشکر عاشورای آذربایجان هم بود.

او یاد ۴۵ شهید دفاع مقدس طوزخرماتو را گرامی داشته و می‌گوید: همه این شهدا در گلزار شهدای شهر قم دفن شده‌اند.

حاج احمد از مصوبه صدام در دوران دفاع مقدس برایمان می‌گوید: طبق این مصوبه صدام همه املاک و دارایی ما را مصادره کرد و عملا اهالی شهر ما روی زمین هیچی به نام نداشتند و هر چه کارمند دولتی داشت را اخراج کرد.

او می افزاید: انتفاضه شعبانیه رخ داد و ما دولت صدام را از پای درآوردیم و وقتی صدام دید که در مقابل ما نمی‌تواند بایستد، گروهک منافقین خلق را به جان ما انداخت ولی ما با آنها جنگ کردیم و ۱۵ شهید دادیم ولی از پای ننشستیم.

حاج احمد می‌گوید: وقتی آمریکا به عراق آمد ما گمان کردیم که اوضاع بهتر خواهد شد و زمین و اراضی‌مان به خودمان برمی‌گردد ولی آنها مدیریت استان ما را به کردهای تجزیه طلب‌ها دادند. آنها هیچ فرقی با صدام نداشتند و حتی اولین انفجار در سال ۲۰۰۳ در شهر طوزخرماتو شد.

او ادامه می‌دهد: بعد از اعدام صدام و به سمت رسیدن تجزیه طلب‌ها هر روز شاهد انفجارهای مهیب در طوزخرماتو بودیم به طوری که در یک روز ۳۶ انفجار فقط در یک کیلومتر مربع انجام شد و همه خانه‌های ما تخریب شد و حتی بچه‌هایمان را زنده زنده می‌سوزاندند.

همانطور که حاج احمد همه این اتفاقات را با بغض برایمان تعریف می‌کند، می‌گوید: این روند انفجار ۱۱ سال به طول انجامید و حتی یک روز هم وقفه نداشت به طوری که زنان و دختران ما ۱۱ سال تمام با حجاب و چادر، شب را صبح می‌کردند تا اگر روزی حمله و انفجاری شد ما را با موی باز کسی نبیند.

او ادامه می‌دهد: وقتی فتوای آیت الله سیستانی آمد همه اهالی شهر عضو حشد الشعبی شده و رزمنده شدند. حتی زنان ما اسلحه به دست گرفتند.

حاج احمد می‌گوید: بعد از اینکه زن و مرد و پیر و جوان عضو بسیج شدیم، اولین حمله ضد داعش را ما انجام دادیم. ۱۸ شهید دادیم که دو برادر من هم آنجا شهید شد و سجاد پسر ابوفلاح از رزمنده‌های لشکر عاشورا هم آنجا شهید شد.

او به دو فرمان اثرگذار رهبر انقلاب اسلامی ایران اشاره کرده و می‌گوید: ایشان به سردار سلیمانی دستور داده بود تا از فتوای آیت الله سیستانی حمایت کند همچنین فرمان پاکسازی ۳۶۰ درجه آمرلی را داد که تمام انجام شد.

حاج احمد  اولین پیروزی حشدالشعبی در پاکسازی اطراف آمرلی برشمرد و ادامه می‌دهد: ما حتی در سوریه نیز مدافع حرم بودیم و حتی ۴۵ رزمنده از طوزخرماتو در حلب حاضر بودند و حتی یکی از شهدایمان به نام علی اکبر تاکنون پیکرش به دستمان نرسیده است.

او می‌گوید: تجزیه‌طلب‌ها می‌خواستند تا دولت کردستان را تشکیل دهد و ما بلافاصله این بازی را برهم زدیم و سه جنگ در این خصوص انجام شد و بارزانی و امثال او را به زانو درآوردیم.

حاج احمد یادآور می‌شود: ما با شعار اینکه جان و مالمان فدای تو یا حسین زنده‌ایم و تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ شهید، ۸۰۰ هزار جانباز و ۳ هزار اسیر از سال ۱۳۵۷ داریم.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر امنیت طوزخرماتو به‌طور کامل برقرار است و ما دلمان می‌خواهد تا رابطه تجاری و گردشگری با مردم ایران و مخصوصا هم‌زبان‌های خودمان داشته باشیم، حتی در رویداد بزرگ اربعین از مرز تمرچین به عراق وارد شوید چراکه قدم شما میهمانان امام حسین(ع) روی چشم‌های ما است.

برای اهالی رسانه رها کردن زندگی راحت در آلمان حاج احمد یک علامت سوأل در ذهن‌شان ایجاد کرده بود که او در این خصوص می‌گوید: من زندگی راحتی داشتم ولی برای یک ماه مرخصی به عراق آمدم تا با خانواده‌ام دیداری داشته باشم، برادرم هم من را همراهی کرد ولی آن یک ماه تا همین الان تمدید شد و برادرم هم شهید شد؛ میدانی وقتی میبنی هموطنت چه شیعه و چه سنی در خطر است مگر می‌شود به فکر آسایش و جان خودت باشی؟

او می‌گوید: ما مشتاق برگزاری دوره‌های خبری بین بچه‌های تبریز و طوزخرماتو هستیم و اصلا پیشنهاد برنامه راهیان نور به مناطق کرکوک_طوزخرماتو را هم می‌دهیم که اهالی رسانه اولین شرکت کنندگان این برنامه باشند.

دکتر بختیاری، عضو حشد الشعبی، ایرانی_ عراقی:

بختیاری می‌گوید: من یک شفاف‌سازی کنم که اگر اسمی از کردها آمد صرفا کردهای تجزیه طلب بود و این را هم بدانید که وضعیت که در داخل جمهوری اسلامی ایران بوده با وضعیت بیرون آن متفاوت است و این کشور یک پدر دارد و آدم با پدرش گاها اختلافاتی پیدا می‌کند که به بیرون از خانه و خانواده هیچ ربطی ندارد.

او ادامه می‌دهد: ما شهدای کرد و ماموستاهای شهید کرد زیادی در کشور داریم و مخاطب ما آن کردها نیستند و با تشابه نامی نباید در آتش دشمن بازی کرد.

این رزمنده حشدالشعبی می‌گوید: اگر به یاد داشته باشید در دهه‌های گذشته جوک های قومیتی زیادی در ایران بود که همگی دسیسه انگلیس بود زیرا ایران جزو کشورهای اول جهان در وجود قومیت‌هاست ولی با آگاهی مردم از این موضوعات گذشتیم و الان به هیچ وجه جوک قومیتی مثل یه روز یه ترکه، لره، رشتیه و غیره نداریم.

او ادامه می‌دهد: در موضع داعش در عراق، کشورهایی مثل عربستان سعودی و ترکیه به‌طور رسمی از سنی‌ها حمایت قاطع می‌کردند، چیزی شبیه به حمایت یک پدر از پسر. جمهوری اسلامی ایران وقتی وارد عراق شد به شیعه و سنی و کرد و عرب نگاه نکرد و تماما از ملت عراق حمایت کرد.

آقای بختیاری تاکید می‌کند: قدرت رسانه دشمن به قدری بزرگ است که یک روزی می‌رسد که این رسانه‌ها جای جلاد و شهید عوض کرده و با حزن و سواستفاده از عواطف انسانی خواهند گفت که می‌بینید این تجزیه طلب‌ها چه مظلوم بودند و ترک‌ها سر آنها را می‌برید.

او می‌گوید: دشمن چنان در کمین نشسته است که منتظرند تا جمهوری اسلامی یک کار بکند و از آن طریق به ایران ضربه بزنند حالا آن کار کوچک باشد یا بزرگ.

آقای بختیاری ادامه می‌دهد: ما امروز به تبریز آمدیم زیرا اینجا همه همزبانیم، رفقای من بوی شیعه را از این شهر می‌گیرند.

این نیروی حشدالشعبی توضیح می‌دهد: حاج قاسم کاری بزرگ کرد آن هم این بود که بسیج را به عراق نیاورد بلکه آن را در خود عراق بومی سازی کرد. این فکر امام خمینی(ره) و ارتش ۲۰ میلیونی در حال انتقال به عراق است.

او ادامه می‌دهد: اگر بسیج در ایران مورد هجمه قرار گرفته است بی‌دلیل نیست و انسان را یاد فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه اگر دیدید آمریکا از شما تعریف می‌کند بدانید یک جای کار ایراد دارد. قبول کنیم که آنقدر اعتماد بنفس پلیس را در ایران پایین آوردیم که یک اراذل و اوباش به پلیس حمله می‌کند ولی پلیس جرات ندارد تا دست به سلاحش ببرد.

آقای بختیاری می‌گوید: آمریکا با شعار دموکراسی وارد عراق شد ولی باور کنید حتی دلش به بچه‌های ما نسوخت؛ زنده زنده کودکان ما را می‌سوزاندند و خبری از دموکراسی و حقوق بشر هم نبود.

About Author