سنگ کیسه صفرا خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می دهد

تشخیص سرطان لوزالمعده (پانکراس) ممکن است دیرهنگام باشد زیرا این بیماری اغلب در مراحل بعدی کشف می شود، زمانی که درمان آن دشوارتر است.
اکنون نتایج یک مطالعه جدید امیدی برای تشخیص زودهنگام دارد و به ارتباط بین بیماری سنگ کیسه صفرا و آدنوکارسینوم مجرای پانکراس پی برده است.
محققان دریافتند بیمارانی که مبتلا به سرطان پانکراس تشخیص داده شده بودند، شش برابر بیشتر از بیماران بدون سرطان در طول یک سال قبل از تشخیص، سنگ کیسه صفرا داشتند.
دکتر «ماریانا پاپاژورج»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی بوستون، گفت: «اگر بیمار مبتلا به سنگ کیسه صفرا سابقه خانوادگی سرطان لوزالمعده داشته باشد، پزشک باید احتمال ابتلاء به سرطان پانکراس را در نظر بگیرد.»
وی خاطرنشان کرد: «این مطالعه همچنین نشان داد بیمارانی که بیماری سنگ کیسه صفرا و سرطان لوزالمعده داشتند بیشتر در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند و همچنین احتمال بیشتری دارد که تحت جراحی درمانی قرار گیرند.»
در این مطالعه، محققان از سوابق سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ استفاده کردند و ۱۸۷۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پانکراس را با حدود ۱۰۰ هزار بیمار در سال مقایسه کردند.
این تیم دریافت که ۴.۷ درصد از مبتلایان به سرطان پانکراس در سال قبل از تشخیص سرطان شأن، تشخیص بیماری سنگ کیسه صفرا داشته اند. حدود ۱.۶ درصد کیسه صفرایشان برداشته شده بود.
در مقابل، در افرادی که تشخیص سرطان نداشتند، تنها ۰.۸ درصد تشخیص سنگ کیسه صفرا داشتند و ۰.۳ درصد کیسه صفرایشان برداشته شده بود.
پاپاژورژ توضیح داد: «ما نتوانستیم رابطه علّی و معلولی را تعیین کنیم، اما یک فرضیه این است که سنگ صفرا باعث التهاب در ناحیه لوزالمعده می‌شود، این التهاب مزمن ممکن است در نهایت منجر به دیسپلازی و سپس سرطان شود.»
محققان نمی‌گویند که بیماری سنگ کیسه صفرا باعث سرطان پانکراس می‌شود فقط درصد کمی از مردم هر دو را دارند.

About Author