سومین کارت زرد مجلس به وزیر ورزش

هر چند در دنیای سیاست هیچ غیرممکنی وجود ندارد اما باید پذیرفت که همان‌قدر که استیضاح حمید سجادی قریب است، به همان اندازه هم بعید و انجام‌ناپذیر به نظر می‌رسد!

حمید سجادی یکی از وزرایی است که در کانون انتقادات قرار گرفته و محور نقدهای وارده به او، اتفاقات رخ‌داده در حاشیه «همایش خودروهای کلاسیک» است؛ جایی که علاوه بر هنجارشکنی‌هایی چون برپایی مراسم رقص مختلط و حضور یک دی‌جی زن، اقدام خلاف شرعی چون نوشیدن مشروبات الکلی هم مشاهده شد.

هر چند با رسانه‌ای شدن حاشیه‌های این همایش، حمید سجادی دستور پیگیری و برخورد با خاطیان را به حراست وزارت‌ورزش داد اما همین اتفاق کافی بود که صدای انتقادات بلندتر از گذشته به گوش برسد.

انتقاد به انفعال وزارت ورزش

خبرگزاری تسنیم، در گزارشی با انتقاد به وزارت ورزش و توجیهات مطرح‌شده از سوی این دستگاه نوشت: «با وجود واکنش اولیه وزیر ورزش و همچنین دبیر فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی و در شرایطی که ۱۰ روز از این اتفاق می‌گذرد، فعلاً همه چیز در حد حرف باقی مانده و واکنش جدی و خاصی درخصوص این موضوع صورت نگرفته است. اینکه چگونه حضور یک «دی‌جی زن» خودجوش و غیرسازمان یافته بوده، پرسشی است که وزیر ورزش باید به آن پاسخ دهد. آیا یک دی‌جی بدون برنامه‌ریزی می‌تواند در چنین مراسمی حضور یابد؟ فروش ۱۶ هزار بلیت برای چنین رویدادی هم خودجوش بوده است؟

صحبت‌هایی مبنی بر فروش بیش از ظرفیت بلیت نیز مطرح شده و حتی پولادگر معاون وزیر ورزش در این باره گفته است: «مسئله بسیار مهم بلیت فروشی بدون ضابطه و مجوز این برنامه بوده است. باید بررسی شود باتوجه به ظرفیت محل برگزاری چرا به این اندازه بلیت فروشی شده است». با این شرایط قطعاً فروش بلیت هم غیرسازمان یافته و خودجوش نبوده است.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم مشابه چنین اتفاقی – البته با شدتی به مراتب کمتر- ماه گذشته در فدراسیون دوومیدانی رخ داده بود. روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه مسابقه دوی نیمه‌ماراتن در شیراز برگزار شد و عده‌ای از بانوان بی‌حجاب به صورت غیررسمی در بخش کوتاهی از مسیر شرکت کردند. این ماجرا به فاصله ۲۴ ساعت به چند نهاد در کشور کشیده شد و در حالی به هاشم صیامی گفته شده بود با عزل رئیس هیئت‌دوومیدانی شیراز به ماجرا پایان دهد، او در روز ۱۷ اردیبهشت ماه یعنی به فاصله ۴۸ ساعت از مسابقه، ترجیح داد خودش استعفا کند.

اکنون هم انتظار این است که اتفاقاتی فراتر از بیانیه و حرف و مصاحبه صورت بگیرد و به جای انفعال؛ با مقصران این مراسم هنجارشکنانه، در اسرع وقت برخورد قانونی و قاطع شود. اینکه بعد از گذشت حدود ۱۰ روز هنوز هیچ اقدامی نشده، شائبه‌برانگیز است و این نگرانی وجود دارد که برخی به دنبال گذشت زمان هستند تا از حساسیت این اتفاق کم شود و آب‌ها از آسیاب بیفتد.»

پاتک یاران سجادی

با افزایش شدت انتقادات، رسانه‌های نزدیک به وزارت‌ورزش و حتی برخی چهره‌های وزرشی وارد میدان شدند و به دفاع از عملکرد حمید سجادی برآمدند؛ از جمله خبرگزاری برنا و سرمربی تیم‌ملی فوتبال.

خبرگزاری برنا با اشاره به عملکرد وزیر و دستاوردهای او نوشت:‌«وزارت ورزش و جوانان در چارچوب اولویت‌های سند تحول دولت مردمی در افزایش مشارکت مردم در ورزش همگانی و افزایش سهم ورزش در سبک زندگی توانست به دستاورهای قابل توجهی دست پیداکند. همچنین در حوزه قهرمانی شاهد رشد ۵۹ درصدی مدال ها کسب شده در رویدادهای بین المللی و میزبانی(۱۲۵) رویداد بین المللی ورزشی در حوزه ورزش قهرمانی و حرفه ای بوده‌ایم. علاوه بر این،‌ یکی از اولویت‌های اصلی وزارت ورزش و جوانان، گسترش فضاهای ورزشی بوده است که در این راستا وزارتخانه در کنار اقدامات شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به دستاوردهای بسیار خوبی در دولت مردمی سیزدهم دست پیدا کرد. افتتاح پروژه های سالن مسابقه ای ورزشگاه شهید نصیری یزد، مجموعه جانبازان و معلولین سمنان، استادیوم ۵۰۰۰ نفری آمل (فاز یک)، استادیوم ۵۰۰۰ نفری چالوس (فاز یک)، استادیوم ۱۵۰۰۰ نفری زنجان (فاز یک)، بازسازی استادیوم تختی انزلی، تکمیل استخر ورزنه، استادیوم ۲۰۰۰ نفری درود، سالن ورزشی کلارآباد تنکابن، سالن ورزشی خلیفان، استادیوم ۱۰۰۰ نفری پیشوا، استادیوم ۱۰۰۰ نفری میرجاوه، استادیوم تختی ملکان، استخر سرپوشیده استهبان، رختکن و چمن استادیوم شهید فکری کاشان، زمین فوتبال کردکوی، ساختمان تیراندازی با کمان فدراسیون، زمین چمن علویجه، زمین چمن سمیرم، زمین چمن فدراسیون ناشنوایان و زمین چمن ابهر بخشی از این دستاوردها بوده‌اند.»

البته دفاع از سجادی به همین‌جا ختم نمی‌شود و امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم‌ملی فوتبال هم در قامت مدافع وزیر ورزش صحبت کرده. او درباره سجادی گفته:‌ «خوشحالیم پس از چند دهه یک مدیر ورزشی از جنس آکادمیک، قهرمانی و مدیریتی وزیر ورزش شده. این نکته خیلی مهمی است و سجادی کار‌های مهمی به ویژه در بخش بانوان انجام داده است. همه ورزشی‌ها باید از او حمایت کنند، زیرا یک مدیر ورزشی خیلی زحمتکش است.»

رویارویی سجادی و مجلس

«حمید سجادی برای پاسخ به سوال روح‌الله نجابت، نماینده شیراز در خصوص علت بی‌عدالتی در توزیع زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی در کشور و کوتاهی در اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور و وعده‌های اعلام شده وزیر در ساخت تأسیسات ورزشی، به صحن علنی مجلس می‌رود.» این خبری بود که اوایل هفته در رسانه‌ها منتشر و شاید بی‌ارتباط با حاشیه‌های رخ‌داده اخیر نباشد؛ هر چند که با توجه به محور سوال، این ماجرا دلیل اصلی حضور سجادی در مجلس نبود بلکه می‌تواند یکی از عواملی تلقی شود که بهانه را به دست مخالفین سجادی برای کلیدزدن سوال و حتی استیضاحش داده است.

وزیر ورزش امروز در مجلس حضور یافت و نمایندگان از توضیحات وی قانع نشدند و سومین کارت زرد به او داده شد. ۶۳ رأی موافق، ۱۴۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع، حاصل توضیحات سجادی در صحن علنی بود که حکایت از نظر نامطلوب مجلس به وی دارد.

حمید سجادی یکی از وزرایی است که در ابتدای تشکیل دولت‌سیزدهم نتوانست رای اعتماد قاطعی کسب کند و همواره زیر ذره‌بین بسیاری از نمایندگان بوده و حتی در برهه‌های مختلف برای استیضاح او، امضا جمع‌آوری شد؛ آذرماه سال گذشته بود که از راهروهای مجلس خبر رسید بیش از ۵۰ امضا برای استیضاح وزیر ورزش جمع‌آوری شده که البته به سرانجام نرسید. هنجارشکنی اخیر و علاوه بر این، انتقادات جدی به ضعف‌های مدیریتی او در مسند وزارت ورزش بهانه را به دست مخالفین سجادی در مجلس داده تا شاید موجبات استیضاح و برکناری او از این وزارتخانه را فراهم کنند.

هر چند که این استیضاح در حد گمانه‌زنی است و مسائلی فراتر از این در سرنوشت ماندن یا خداحافظی سجادی دخیلند. دولت سیزدهم تا کنون پنج تغییر در سطح وزرا داشته که آخرین آن مربوط به استیضاح و برکناری سیدرضا فاطمی‌امین از وزارت صمت توسط مجلس و شاید همین امر و تغییرات بالای کابینه، دست مجلس را برای استیضاح سجادی ببندد. هر چند در دنیای سیاست هیچ غیرممکنی وجود ندارد اما باید پذیرفت که همان‌قدر که استیضاح حمید سجادی قریب است، به همان اندازه هم بعید و انجام‌ناپذیر به نظر می‌رسد!

About Author