سکوت تبریز در روز تبریز

ساقی آذربایجان/ به قلم: مسعود برزگر جلالی

چهاردهم مرداد ماه سالگرد صدور فرمان مشروطيت در تاريخ مبارزات مدني ملت ايران بود که امسال این رخداد بزرگ تاریخ ایران اسلامی در اکثر شهرهای کشور و بخصوص در تبریز که مرکز ثقل مبارزات مشروطه خواهی است در سکوتی تامل برانگیز سپری شد ! همچنین این روز بعنوان روز تبریز نامگذاری شده است که در این روز هیچ برنامه ای برای گرامیداشت این روز در تبریز برگزار نشد.
حاكميت سلسله پادشاهي در ايران در طول تاريخ باعث ايجاد نوعي حكومت تك محوري در نظام سياسي ايران گرديده و بي توجهّي به آراء و انديشه هاي مختلف باعث شكل گيري آرام نوعي مشروطه طلبي و حاكميت قاعده و قانون بجاي حكومت شاه بر كشور شد تا جايي كه اين خواست عمومي به رهبري روشنفكران جامعه و علمای اعلام ، به يك خيزش انقلابي منجر گرديد .
توده ملت از يك سو و مبارزان و سرداران مشروطه در كنار آنان از سوي ديگر و نيز قاطبه نمايندگان مجلس دست در دست هم داد و خواست عمومي ملّت را براي حاكميت ساز و كارهاي قانوني و نه ميل و اراده شاه بر اداره امور كشور، نهادينه كرد تا بدانجا كه شخص اول مملكت در برابر مطالبه عمومي ملت و مشرو طه خواهان سر تسليم فرود آورده و فرمان مشروطيت صادر شد.
جريان مشروطه خواهي مردم ايران به ظاهر پيروز شد و شور و شعف وصف نا پذير بر قلوب ملّت نشست امّا بدلايل گوناگون كه عمده ترين آن تولّد نارس اين نوزاد جديدالخلقه در بستر فراهم نشده اجتماعي و بنيان هاي سياسي آن زمان جامعه ايراني بود، پس از به ثمر نشستن تلاش هاي مجاهدانه ملت و سرداران مشروطه و رهبران ديني و اعتقادي ، اين حركت عمومي مردم نتوانست به رشد و تكامل لازم خود دست يابد و زمان چنداني سپري نشد كه تنها نام و يادي از اين مولود خجسته بر يادها و خاطره ها ماند.
حكومت شاه بر مردم و سيستم تك صدايي در نظام سياسي ايران دوباره به جاي حاكميت قانون و مفاد مطالبات مشروطه خواهان نشست و تمام مجاهدت هاي مجاهدان مشروطه عقيم ماند.
جريان مشروطه خواهي مردم ايران حاوي عبرت هاي ارزشمند تاريخي است كه بي توجهي به اين عبرت ها و درس ها و آموزه هاي تلخ و شيرين آن ، عامل اصلي در جايگزينی مجدد حاكميت تك محوري و مطلق گرايي شاهانه بود.
بررسي تاريخ سياسي كشور هاي مختلف و حتي پيشرفته امروز نيز حاكي از آن است كه حاكميت قانون و هنجار هاي اجتماعي و مدني ، عامل اساسي در سعادت ملّت ها و دولت هاست. همان چيزي كه طبق نصّ صريح قرآن كريم و تعاليم متعالي اسلام ناب محمدي (ص) همواره مورد تاكيد براي حاكمان جامعه مي باشد.
امروز جامعه ايران به شدت نيازمند حاكميت و ستيز قاطع با قانون ستيزان است .
امروز پس از گذشت ۴۵ سال از پيروزي شكوهمند ملت ايران در برابر حاكميت مطلق يك فرد بر جامعه، وقت آن رسيده است تا با بهره گيري از آموزه هاي انسان ساز و جامعه ساز اسلام عزيز يك بار براي هميشه ساز و كارهاي محكم و اصول حاكميت قانون بر جامعه نهادينه شده و فضاي قانونمندي و قانون مداري در اركان حاكميت و زندگي مردم ايجاد شود و نا امني خاص براي دور زنندگان قانون و قانون گريزان در كشور براي آحاد ملّت حس و لمس گردد كه در اينصورت شاهد تحقّق عدالت اجتماعي در ميهن اسلامي خواهيم بود و ذائقه ملّت با مشاهده غلبه ضوابط بر روابط در پيچ و خم هاي زندگي شيرين خواهد شد.
جریان مشروطه خواهی ملت ایران سرشار از درسها و عبرتهاست که سالگرد صدور فرمان مشروطیت در ۱۴ مرداد ماه هر سال ، بهترین فرصت برای مرور این درسها و عبرتها و بصیرت بخشی به جوانان این مرز و بوم در حوزه های علمیه و دانشگاههاست که متاسفانه مورد بی توجهی یا بی تدبیری برخی مسئولان !! قرار می گیرد .
از سوی دیگر در سال ۱۳۹۸ و به ابتکار شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی ۱۴ مرداد به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطه و پاس داشتِ نقش تبریز در این پیروزی بی نظیر ملی و تاریخی، به عنوان روز تبریز نام گذاری شده است. اما امسال در کمال ناباوری ، هیچ حرکتی از سوی مسئولان برای گرامیداشت این روز عزیز تدارک دیده نشد و سکوت تبریز در روز تبریز تعجب همگان را برانگیخت که مسئولان ذیربط باید دلایل قانع کننده برای این بی تدبیری و بی مسئولیتی خود ارائه نمایند .
رَبّنا لا تُزِغ قُلُوبَنا بَعدَ ِاذ هَدَیتَنا وَ هَب لَنا مِن لَدُنکَ رَحمَه ِانّکَ اَنتَ الوَهّاب .

About Author