شناسنامه دار کردن لاشه هاي استحصالي ضروري است

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي به همراه جمعي از مديران سازمان و رييس نظام صنفي کشاورزي استان آذربايجان شرقي از کشتارگاه صنعتي تبريز بازديد کرد.
به گزارش ساقی آذربایجانو به نقل از روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان، مهندس اکبر فتحي در بازديد ازکشتارگاه صنعتي تبريز ضمن ابرازخرسندي از فعاليتهاي موثر انجام گرفته در اين کشتارگاه، با بيان اينکه موضوع شناسنامه دار کردن لاشه در راستاي تعيين کيفيت وجنسيت لاشه و حمایت از حقوق قانونی مصرف کنندگان اقدام خوبي است گفت: ان شاءلله با پيشنهاد به مراجع ذيربط پشتوانه قانوني لازم برای این امر مهم ايجاد شود.
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي هدف از اين بازديد را بررسي نحوه جلوگيري از کشتار دام مولد عنوان نموده و افزود: اقدامات اوليه براي افزايش سهميه ميزان نهاده هاي دامي در حال انجام است و تامين تسهيلات و نقدينگي براي تامين علوفه که ان شالله به زودي ابلاغ خواهد شد و با اين اقدامات و پشتيباني ها و سياستهاي تشويقي امیدواریم از کشتار دامهاي سنگين مولد جلوگيري بعمل آيد. مديرعامل سازمان کشتارگاه صنعتي شهرداري تبريز نيز در حاشيه اين بازديد ضمن ارائه گزارشي از روند کار کشتارگاه گفت: اين کشتارگاه علاوه بر تامين گوشت قرمز اين شهر نسبت به تامين نياز سایر شهرهای آذربايجان‌شرقي نيز کمک مي‌کند.

دکتر کريم قدرتي با بيان اينکه در اين مجموعه صنعتي انواع دامهاي سنگين و سبک حلال گوشت مانند گاو، گوساله، گاوميش، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ براي مصارف خانگي و صنعتي کشتار مي شود گفت: با راه اندازي خط بسته بندي گوشت قرمز در اين مجموعه به صورت بشقابي و منجمد، گوشت کشتار شده در بسته بندي هاي بهداشتي در سطح شهر و سایر شهرهاي کشور حتي تهران توزيع مي شود.
مديرعامل سازمان کشتارگاه صنعتي شهرداري تبريز با بيان اينکه کشتار دام مولد نگران کننده است گفت: اوايل هر هفته به طور متوسط روزانه ۲۳۰ راس دام سنگين و ۷۰۰ راس دام سبک در اين مجموعه کشتار مي شود و اين تعداد در اواخر هفته به ۱۷۰ راس دام سنگين و ۴۰۰ راس دام سبک مي رسد و علیرغم افزایش میزان کشتار در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته متاسفانه آمار کشتار دام مولد در سالجاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی با اشاره به اينکه ۸۰ درصد دام هاي کشتار شده در کشتارگاه ها را دامداران سنتي تامين مي کنند، گفت: اين دامداران با توجه به خشکسالی حاکم بر استان به عنوان مرجع توليد گوشت قرمز در کنار دامداري هاي صنعتي براي تامين علوفه و نهاده هاي دامي خود نياز به حمايت دارند.
دکتر قدرتي با تاکيد بر برخورد با دلالان و واسطه ها در بازار گوشت قرمز اظهار کرد: مجموعه کشتارگاه صنعتي تبريز آماده است تا دام هاي قاچاقي که توسط نيروي انتظامي کشف شده اند را تا موقع تعيين تکليف نگهداري کند.
مديرعامل سازمان کشتارگاه صنعتي شهرداري تبريز با تاکيد بر اينکه شناسنامه دار کردن لاشه هاي استحصالي در کشتارگاه ها ضروري است، گفت: اين کار موجب مي شود مصرف کننده در موقع خريد با مشخصات لاشه آشنايي داشته باشد و با اطمينان بيشتري اقدام به خريد کند. دکتر قدرتي با بيان اينکه موقع خريد گوشت تنها نبايد به مهر دامپزشکي بسنده کرد، ادامه داد: شناسنامه دار کردن لاشه ها در راستاي شفاف سازي اينکه مشتري چه نوع گوشتي مي خواهد و اينکه گوشت مربوط به گوسفند، گاو يا گاو ميش و نر يا ماده بوده از اهميت بالايي برخوردار است.
وي با اشاره به اينکه بايد طرح شناسنامه دار کردن لاشه ها در مجلس شوراي اسلامي به صورت قانوني تصويب و الزامات آن مشخص و اعلام شود، يادآوري کرد: به علت نبود چنين قانوني و الزامات آن، برخي از سودجويان در فروش لاشه کشتار سواستفاده مي کنند.
مديرعامل سازمان کشتارگاه صنعتي شهرداري تبريز با بيان اينکه در کشورهاي پيشرفته دنيا کشتارگاه ها به عنوان واحد توليدی مادر محسوب مي شوند، گفت: از امعا و احشا دام فرآورده هاي زيادي توليد مي شود و برخي شرکت هاي آرايشي و بهداشتي با خريد اين محصولات دامي از آن ها مواد آرايشي و بهداشتي تهيه مي کنند.
دکتر قدرتي با اشاره به آمادگي اين سازمان براي همکاري با مجامع علمي کشور براي فرآوري امعا و احشا دام کشتار شده در کشتارگاه صنعتي شهرداري تبريز، افزود: در اين راستا اين سازمان با همکاري دانشگاه آزاد اسلامي تبريز تلاش مي کند تا از مواد موجود در شکمبه دام کشتار شده مواد قابل استفاده براي تغذيه حيوانات خانگي اهلي تهيه کند.
وي با بيان اينکه هم اکنون غذاي اين حيوانات با هزينه گزافي از خارج کشور تهيه مي شود، يادآوري کرد: با توجه به امکان توليد غذاي حيوانات خانگي در داخل کشور مي توان با فرآوري مواد غذايي موجود در داخل شکمبه دام هاي کشتار شده اين مواد را دوباره به چرخه مصرف اين حيوانات برگرداند.
وی گفت: با توجه به اينکه تجهيزات و تکنولوژي هاي مورد استفاده در کشتارگاه ها ضعيف بوده و در مقايسه با کشورهاي پيشرفته فاصله زیادی وجود دارد مي توان با همکاري بخش خصوصي و الگوگيري از کشورهاي پيشرفته آن ها را به تکنولوژي هاي پيشرفته مجهز کرد. دکتر قدرتي با بيان اينکه هم اکنون پنج دامپزشک با استقرار در اين کشتارگاه بر مراحل کشتار دام نظارت مي کنند، ادامه داد: دام زنده قبل از کشتار توسط آن ها مورد معاينه قرار گرفته و در صورت تشخيص غيرقابل مصرف بودن گوشت دام يا بخش ها مختلفي از آن، مستندات آن تهيه و پس از صورتجلسه معدوم سازي دام يا بخش هاي مختلف آن در بخش لاشه سوزي انجام مي شود.
وي با اطمينان دادن به مردم از سلامت گوشت تهيه شده در اين کشتارگاه، اظهار کرد: مردم بدون نگراني از سلامت لاشه هاي استحصالي در اين کشتارگاه مي توانند گوشت مورد نياز خود را از فروشگاه هاي اين سازمان و قصابی های معتبر سطح شهر خريداري کنند.

About Author