شوک آبی آقای مدیرکل به مردم!

هر چند سال‌هاست مدیران می‌گویند آب نیست؛ ولی از طرفی ما با مشکلات بی رویه‌ای مثل کشت ناهمگون با منطقه، مجوز‌های بی در‌و‌پیکر ‌چاه عمیق و تسویه‌خانه مواجهیم ولی هر سال «همان آش و همان کاسه» است.

چند سالی می‌شود که حکایت بی آبی کشور به روزمرگی‌های مردم گره خورده است؛ همه داد از بی آبی می‌زنند، صدها بنر در شهر آویخته می‌شود و بودجه‌های میلیونی برای آموزش مصرف بهینه و راهکارهای پیشگیری از مصرف بی‌رویه تخصیص داده می‌شود ولی دریغ از اینکه ما هر ساله مشکل آب داریم و هشدار‌های اداره آب شده مثال «آب در هاونگ کوبیدن!»

هر چند سال‌هاست مدیران می‌گویند آب نیست؛ ولی از طرفی ما با مشکلات بی رویه‌ای مثل کشت ناهمگون با منطقه، مجوز‌های بی در‌و‌پیکر ‌چاه عمیق و تسویه‌خانه مواجهیم ولی هر سال «همان آش و همان کاسه» است.

اما اینبار گویا مسئله جدی‌تر شده، آقای مدیر‌کل از کمبود آب سد نهند حرف می‌زنند و از مرند تا اسکندر، از خیابان بهار تا حاشیه‌های شهر؛ هر روز از یک گوشه استان خبر قطعی آب و کم فشاری می‌شنویم.

محمد خانی مدیر‌کل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه افت فشار در برخی مناطق شهر تبریز به جهت افزایش مصرف آب در تابستان طبیعی است، اظهار کرد: محدودیت‌های مصرف به جهت کاهش آب سد نهند در تبریز اعمال نشده است.

وی گفت:  با اجرای طرح های جایگزین از جمله احداث ۲۰ فقره چاه جدید و ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ داخل شهر تبریز، درصدد جبران کمبود آب این سد هستیم و ضرورت مدیریت مصرف آب توسط شهروندان باید رعایت گردد.

 

هر تبریزی ۲۵۰ لیتر در روز آب مصرف می‌کند

خانی با اشاره به اینکه، در صورت کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب، بدون اعمال قطعی از پیک مصرف تابستان عبور خواهیم کرد، بیان کرد: سرانه مصرف آب در شهرستان تبریز در فصل تابستان به ۲۵۰ لیتر در شبانه روز می‌رسد و مصرف آب شهرستان به واسطه افزایش مشترکان، پنج درصد افزایش یافته است.

وی ابراز داشت: آب شهرستان تبریز از چهار منبع خط آبرسانی زرینه رود ۵۵ درصد، خط آبرسانی نهند ۱۳ درصد، چاه‌ها ( هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) ۳۱ درصد و قنات‌ها یک درصد تامین می‌شود.

بر اساس این گزارش، سد نهند در استان آذربایجان شرقی که در فاصله ۴۳ کیلومتری شمال شهر تبریز قرار دارد، یکی از تامین منابع آبی است که در نزدیکی روستای تازه کند قرار دارد؛ حجم کل مخزن سد نهند در تراز نرمال، ۲۴ میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم سالانه بالغ بر ۳۲ میلیون متر مکعب است.

 

فکری به‌حالِ زارِ بحران آب

این در حالی است که مردم از بی‌آبی نگرانند و هر بار در بحث کمبود آب و روز شمارهای بی آبی، دلهره عموم ببیشتر می‌شود و اگر فکری به حال زار بحران آب و استرس مردم از بی آبی نکنیم، فقر منابع طبیعی بیشتر و بیشتر می‌شود و شاید ۲۰ سال آینده برخی از مناطق استان برای زیست مناسب نباشد.

با در نظر گرفتن وضعیت بی آبی دریاچه ارومیه و موقعیت کوهستانی استان آذربایجان شرقی، این موضوع با احتمال زیاد ممکن است رخ بدهد.­­ و باید دید که راهکار مسئولین استانی برای این بحران چه خواهد بود.

About Author