شگفتانه جدید مجلس انقلابی!

به قلم: وحید خدادادی

مدتی است که طرح مالیات بر عایدی سرمایه در حال بررسی و طی‌ مسیر تصویب در مجلس است و کلیات آن تصویب شده و در حال حاضر جزئیات آن در حال بررسی در کمیسیون اقتصادی مجلس است. طرحی که تنها مخالف آن فرهنگی نماینده تبریز بود و اظهار نظرش در این رابطه باعث واکنش جبهه پایداری و عواملش در صداوسیما گردید ومجریان نزدیک به این جریان فکری سعی داشتند با رفتارهای نخ نما وی را نقره داغ کنند که با واکنش این نماینده مواجه شد.
این قانون در راستای کنترل سوداگری و سفته‌بازی در بسیاری از کشورهای دارای نظام مالیاتی پیشرفته اجرا می‌شود، اما از دوجهت تصویب چنین قانونی اسباب نگرانی کارشناسان اقتصادی و افکار عمومی را برانگیخته است. باب اول ، موضوع همیشگی اجرای بد قوانین خوب است که مسئولان ما ید طولایی در این زمینه دارند. اجرای سیاست کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و خیل کثیری از دیگر قوانین موجود درکشور به وضوح تاییدی بر این مدعاست. باب دوم، موضوع شرایط تورمی وحشتناک موجود در کشور است. آن چه در کشورهای دیگر تحت نام قانون مالیات بر عایدی سرمایه اجرا می شود از آن جهت با آن چه قرار است خدای ناکرده در کشورما اجرا شود متفاوت است که سرمایه حاصله شهروندان ایرانی نه حاصل تلاش و ایجاد ارزش افزوده که ناشی از شرایط تورمی موجود در کشور است. به همین دلیل مالیات بر عایدی سرمایه‌ای که از آن صحبت می‌شود، از تورم نشات گرفته و در واقع عایدی، ناشی از شرایط تورمی است و با آنچه کشورهای دیگر تحت عنوان عایدی مالیات بر سرمایه می‌نامند، بسیار متفاوت است.
بگذارید برای درک بهتر موضوع مثالی بزنیم تا مطلب بهتر تفهیم شود. استاندارد و کیفیت و قیمت خودروهای خارجی و مقایسه آن با یک قوطی حلبی که اتفاقا در ایران پراید نامیده می شود ایجاب می نماید که قیمت آن رقمی حدود ۲۰ میلیون تومان باشد و حال آن که قیمت آن در بازار کم کم به ۳۰۰ میلیون تومان می رسد. به زعم کارشناسان اقتصادی و عقل سلیم مهم ترین عامل چنین تورمی ، دولت(در دوره های مختلف) است، به جهت شرایط تحریمی و دستکاری های یواشکی شاید برای تامین کسری بودجه! یا مثلا خودروی دنا پلاس که رقم وحشتناک حدودا ۸۰۰ میلیونی را فتح کرده بر اساس همان معیار مقایسه با خودروی خارجی بایستی نهایتا ۵۰ میلیون تومان باشد و شما حساب کنید دولت قرار است از بابت قیمت کذایی این خودرو که خود آن را به بار آورده از خریداران مالیات بگیرد.
همگی قبول داریم که بهترین منابع دولت مالیات است و باید تقویت شود، اما در شرایط رکود و در شرایطی که اقتصاد کشور با رشد منفی همراه است، اجرای طرح مالیاتی این‌چنینی عبور از رکود را به تاخیر می‌اندازد و افرادی که پیش از این در این بازارها سرمایه‌گذاری می‌کردند، با اجرای این قانون ترجیح می‌دهند برای حفظ ارزش پولشان سرمایه‌هایشان را به دیگر کشورها انتقال دهند. یا در حالتی دیگر نتیجه اجرای چنین قانونی منجر به این خواهد شد که مردم برای نجات و در امان نگه‌داشتن پس‌اندازها و حفظ ارزش دارایی و پول خود به‌ناچار به سمت دارایی غیرمولد می‌روند و راه را برای معاملات غیررسمی و اقتصاد زیرزمینی و گسترش سفته‌بازی باز می کنند. نکته جالب آن که این قانون شامل نه صرفا حساب های تجاری که همه حساب های بانکی می شود و شامل تراکنش های بانکی ۵۰۰ میلیون به بالا می شود و تصور کنید بنده خدایی که با هزار جور مکافات قرار است خانه ای را به همین قیمت رهن کند باید پیش پیش ۱۰۰ میلیون آن را برای دولت عزیزمان کنار بگذارد و این پایان قصه نیست و یکسال دیگر که موعد رهن تمام می شود، حین عودت پول ۱۰۰ میلیون تومان دیگر باید به دولت پرداخت کند.
لذا دریافت مالیات بر عایدی سرمایه بدون کسر تورم عادلانه نیست و اگر دولت در چنین شرایطی از تورم بالا به بهانه اخذ مالیات، درآمدزایی کند، قطعا به سیاست‌های تورم‌زای خود ادامه خواهد داد و جزو طرح هایی است که احتمالا یا نمایندگان از سر بیکاری و از این روکه صرفا کاری کرده باشند، انجام می دهند و یا منابع مالی برای اختلاس کاهش یافته، اما می شود عنوان دیگری با مضمون راهزنی یا دولت سرگردنه هم بر این طرح نام گذاشت و از آن دست طرح هایی است که با اجرایش می توانیم شاهد موج جدیدی از دور زدن قانون و سرگرم کردن مردم باشیم، چیزی که مسئولان ما خوب آن را بلدند./

About Author