شگفتانه دولت با زدن زیر میز کالابرگ / «موجودی کافی نیست»، حمایت نمی شوید!

دولت در اواسط اسفندماه برای بار دوم کالابرگ الکترونیکی فجرانه را در کارت های بانکی دهک های یک تا هفت شارژ کرد تا به نوعی از اقشار آسیب پذیر حمایت کند اما به یک باره شرایط استفاده از آن را تغییر داد تا قشر کم درآمد نتوانند از این بسته حمایتی بهره مند شوند!

شگفتانه دولت برای کالابرگ فجرانه از این قرار است که مردم وقتی به فروشگاه ها مراجعه کردند متوجه شدند برای خرید اجناس، باید به همان میزان که یارانه کالابرگ خرید در حساب سرپرستان خانوار شارژ شده، در حساب آنها موجودی باشد تا هر یارانه بگیر علاوه بر یارانه خودش، به اندازه ۲۲۰ هزار تومان هم از حساب خودش صرف خرید اجناس کند. یعنی هر نفر باید ۲۲۰ هزار تومان در حساب خود داشته باشد تا بتواند از کالابرگ ۲۲۰ تومانی دولت به انتخاب فروشگاه جنس بخرد.

این شگرد دولت در ماه دوم اجرای طرح برای مردم طبقات ضعیف رخ داده و بیشتر به نفع فروشگاه ها است تا شهروندان دهک های پایین، چرا که شاید کمتر کسی پیدا شود که به اندازه همان مبلغ کالابرگ پولی در حساب داشته باشد که بتواند خرید کند.

یکی از شهروندان به تبریزبیدار می گوید: بنده خانواده ۴ نفری هستم که برای استفاده از این یارانه تشویقی مبلغ ۵۰۴۲۰۰۰ ریال خرید اضافی کردم تا بتوانم از این یارانه استفاده کنم.

شهروند دیگری می گوید: این طرح برای مغازه دارها خوب است که جنس بیشتری می فروشند اما کسی که پولی در کارتش ندارد، چکار کند؟ مجبور هستید از فروشگاه بصورت یکجا اجناسی که لازم ندارید را بخرید تا بلکه سبد کالا به حد مورد نظر شود.

یکی از مغازه داران در این باره به تبریزبیدار می گوید: در دوره اول کالابرگ همه دهک های پایین می توانستند از این طرح استفاده کنند اما در دور جدید با این شرایط، مردم به فروشگاه مراجعه و دست خالی برمی گردند، این طرح برای حمایت از کم درآمدها بود اما در واقع حمایت نشده اند.

شهروند دیگری با اعتراض به این شرط دولت می گوید: دولت با این کار دنبال سود بیشتر برای خود است نه اینکه فکر جیب مردم باشد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در گفتگو با تبریزبیدار پیرامون این طرح می گوید: دولت در طرح جدید به جای یارانه برای گرفتن ۱۱ قلم اساسی، کالابرگ تخصیص داد تا نیازهای معیشتی مردم رفع شود.

حسین فتحی در مورد اعتراض مردم به شرط جدید می گوید: سال قبل قیمت این ۱۱ قلم اساسی برای یک نفر ۵۲۰ هزار تومان بود اما امسال بخاطر تورم این عدد به ۷۴۳ هزارتومان رسیده است و دولت این خلا ۲۲۰ هزار تومانی را با عنوان کالابرگ پر می کند.

وی ادامه می دهد: هر قلم کالای اساسی یارانه اختصاصی خود را دارد، به طور مثال قیمت مرغ ۸۲ هزار تومان است با کالابرگ به ازای هر نفر ۲۲ هزار تومان از آن از طرف دولت پرداخت می شود. همچنین گوشت منجمد برای هر نفر ۱۶۵ هزار تومان است که ۷۵ هزار تومان آن از کالابرگ و مابقی آن را باید مردم پرداخت کنند. در نهایت باید بگویم این کالابرگ نوعی تخفیف برای خرید کالاهای اساسی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن نبود این کالابرگ به صورتی باشد که فرد بتواند به همان مقدار واریزی از طرف دولت کالا خرید کند، پاسخ می دهد: ما یارانه نقدی را داریم که فرد می تواند در جاهای دیگری استفاده کند اما کالابرگ برای خرید ۱۱ قلم است.

About Author