صادرات غیررسمی دغدغه فعالان صنایع‌دستی زنجان

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های مهم فعالان حوزه صنایع‌دستی، انجام غیررسمی صادرات این محصول است.
الناز خدایی‌فرد در گفتگو با مهر با اشاره به وضعیت امروز صنایع‌دستی زنجان گفت: زنجان با بیش از ۹۰۰۰ صنعت‌گر فعال در حوزه همه محصولات صنایع‌دستی رتبه پنجم را در کشور به خود اختصاص داده است و این در حالی است که در حوزه صنایع‌دستی فلزی در جایگاه نخست کشوری قرار داریم.
وی با یادآوری اینکه حدود ۱۲۰۰ صنعتگر در استان داریم که از بیمه تامین‌اجتماعی حمایتی استفاده می‌کنند که این بیمه تا سال ۹۲ فعال بود و بعد از این سال قطع شد که از سال ۹۸ تعداد محدود و از امسال نیز حدود ۱۰۰ نفر دوباره تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه برخی از صنایع‌دستی، بومی استان زنجان است، خاطرنشان کرد: صنایعی چون چاقو، ملیله، مس، زیورآلات سنتی و چارق جزو صنایع‌دستی بومی استان زنجان به شمار می‌رود.
خدایی فرد افزود: با وجود اینکه صنعت فرش زیرمجموعه سازمان صمت قرار دارد اما زنجان در این رشته نیز جزو استان‌های مطرح در کشور به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: استان زنجان در حوزه صنایع‌دستی دارای یک بازارچه دائمی بوده و دو بازارچه نیز در شهرستان سلطانیه در دست ساخت است.

About Author