صدور مجوزهای معادن شن و ماسه تهدید زیست محیطی در خلخال است

رئیس دادگستری خلخال گفت: صدور مجوزهای راه‌اندازی کارگاه تولید شن و ماسه دانه‌بندی شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به محیط زیست این شهرستان لطمه وارد می‌کند.
به گزارش ساقی آذربایجان، علی نباتی در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خلخال اظهار کرد: فعالیت فاقد نظارت کارگاه‌های تولید شن و ماسه زمینه‌ساز تخریب مراتع و افزایش آلودگی محیط زیستی است.
وی تصریح کرد: به صورت جدی خواستار پیشگیری از تخریب منابع ملی و طبیعت هستیم و به پرونده‌های مربوط به آلودگی‌های زیست محیطی و تخریب منابع ملی خارج از نوبت رسیدگی می‌کنیم.
رئیس دادگستری خلخال گفت: صدور مجوزهای راه‌اندازی کارگاه تولید شن و ماسه دانه‌بندی شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل و بدون توجه به بحث آلودگی‌های زیست محیطی این‌گونه صنایع، لطمات سنگین و جبران‌ناپذیری به طبیعت و محیط زیست این شهرستان وارد کرده است.
نباتی با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان اجرایی این شهرستان در انجام وظایف قانونی و شرعی محوله در امر حفظ و حراست از محیط زیست منطقه افزود: در حالی که در گذشته به راحتی می‌شد از صدور مجوزهای راه‌اندازی این‌گونه صنایع آلاینده هوا جلوگیری کرد، کوتاهی برخی از مسئولان وقت، شهرستان را با معضل آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از فعالیت کارگاه‌های تولید شن و ماسه مواجه کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: راه‌اندازی کارگاه‌های شن و ماسه به بهانه ایجاد اشتغال برای چند نفر محدود به قیمت سنگین از بین رفتن طبیعت، آلودگی رودخانه‌ها و محیط زیست این شهرستان تمام شده است.
نباتی اضافه کرد: هر چند در حال حاضر صدور هرگونه مجوز راه‌اندازی این‌گونه کارگاه‌های صنعتی در خلخال مشروط به دریافت مجوز از شورای تأمین این شهرستان است ولی تعداد بالای مجوزهای صادر شده قبل و فعالیت تعداد قابل توجهی از کارگاه‌های شن و ماسه حیات محیط زیست این شهرستان را همچنان تهدید می‌کند.
وی مطالبه‌گری را از جمله وظایف بسیار مهم مدیران اجرایی برای توسعه و پیشرفت خلخال عنوان کرد و ادامه داد: دستگاه قضائی این شهرستان به صورت جدی خواستار پیشگیری از تخریب منابع ملی و طبیعت منطقه بوده و به پرونده‌های مربوط به آلودگی‌های زیست‌محیطی و تخریب منابع ملی و طبیعی خارج از وقت رسیدگی می‌کند.
نباتی بیان کرد: در حالی که بخشی از مشکلات مربوط به فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده ناشی از صدور مجوز بی‌حساب و کتاب از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت در مرکز استان است، بخش دیگر از دلایل هم ناشی از ضعف عملکرد دستگاه‌های مرتبط با این کار از جمله حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و منابع طبیعی است.
رئیس دادگستری خلخال ادامه داد: در حالی که برخی از طرح‌های گردشگری تأثیرگذار در توسعه اقتصادی منطقه از جمله پروژه پل معلق به علت ضعف سرمایه‌گذار و یا داشتن معارض در تفرجگاه ازناو ابتر مانده، برخی از این طرح‌ها به علت سنگ‌اندازی دستگاه‌های اجرایی شهرستان متوقف مانده است.

About Author