صدور ۱۸ گواهینامه گردشگری سلامت در اردبیل

معاون گردشگری اداره ‌کل‌ میراث ‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل صغری فرشی گفت : با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان در حوزه گردشگری سلامت رونق فعالیت‌ها در این بخش از مهم‌ترین اولویت‌ها بوده و در سال‌های اخیر در این زمینه اقدامات گسترده‌ای انجام شده است.
وی در مورد صدور کارت راهنمای گردشگری در استان نیز گفت: در کنار رونق فعالیت در بخش گردشگری سلامت، در سایر شاخه‌های گردشگری نیز فعالیت‌های آموزشی افزایش یافته که در نتیجه آن از ابتدای سال‌جاری ۱۴ کارت راهنمای گردشگری در استان صادر شده است.
فرشی با اشاره به صدور سه مورد مجوز بند ب دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان در این مدت بیان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا بخش گردشگری با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده که تلاش کردیم در سایر بخش‌ها بویژه در بخش آموزش، تقویت زیرساخت‌ها و معرفی قابلیت‌ها اقدامات را توسعه دهیم.
گردشگری سلامت (Helth tourism) یکی از بخش‌های مهم و در حال رشد تجارت بین‌المللی گردشگری در جهان است و به دو گونه گردشگری پزشکی (medical tourism) و گردشگری تندرستی (Wellness tourism) تقسیم می‌شود که اولی بیشتر شامل گردشگرانی است که با هدف دریافت خدمات درمانی به محیطی از خارج از محیط معمول زندگی و اقامت خود سفر و از زیرساخت‌های درمانی مقصد گردشگری استفاده می‌کنند و دومی بیشتر پیرامون بهره‌مندی از زیرساخت های ورزشی و مواهب طبیعی مانند آب درمانی است.
قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه بیش ار یک میلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان عمدتاً با هدف استفاده از مزایای درمانی استان اردبیل و استان‌های همجوار از مرز بیله سوار مغان وارد استان اردبیل می‌شدند.
غیر از جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر پای گردشگران عراقی نیز به استان اردبیل باز شده و وجود آب و هوای مطبوع و آب‌های معدنی درمانی می‌تواند بر تعداد آنها بیافزاید، امری که مسئولان استان اردبیل به آن توجه دارند و قرار است تقاهم نامه‌ای در این زمینه بین دو طرف منعقد شود. با ترکیه نیز در زمینه آموزش پزشکان متخصص در زمینه آب درمانی پزشکی همکاری‌هایی در حال انجام است

About Author