ضرورت بهره‌برداری از پنج پروژه آبخیزداری در استان اردبیل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: پنج پروژه آبخیزداری در شهرستان‌های اردبیل،نیر،سرعین ،مشگین شهر و اصلاندوز مغان در هفته منابع طبیعی بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش ساقی آذربایجان محمود قلی زاده در نشست خبری با خبرنگاران افزود: این پروژه‌ها با اعتبار سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اجرا شده که با افتتاح آن حفظ و پایداری آب و امکان افزایش ذخیره آب در حوزه آبخیز مناطق مذکور انجام می‌شود.
وی از اجرایی شدن ۱۱ پروژه پیشران توسعه در حوزه آبخیزداری این استان با تامین اعتبار لازم خبر داد و گفت: پروژه‌های پیشران توسعه در حوزه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوزه آبخیز، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مرتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرایی قرار گرفته و از محل سفر رئیس جمهور به اردبیل هم ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه‌ها مصوب شد که از این میزان ، ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای بندهای آبخیز ابلاغ شده و یقیه اعتبار هم بزودی تحقق خواهد یافت.
قلی‌زاده ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیل و فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیز استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از رفع تصرف ۴۱۲ هکتار از اراضی ملی این استان در سال جاری خبر داد و گفت:جهت جلوگیری از تخریب منابع طبیعی این تعداد از اراضی ملی از متصرفان خلع ید و به بیت‌المال باز گردانده شده است.
وی گفت: همچنین در سال‌جاری با تلاش شبانه‌روزی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان و کنترل گلوگاه‌های قاچاق فرآورده‌های جنگلی ۶۷۶ اصله چوب‌آلات و بیش از ۶ تن زغال قاچاق جنگلی کشف و ۱۱۶ باب کوره زغال تخریب شده است.
قلی زاده اضافه کرد:ماموران یگان حاظت منابع طبیعی اقدامات خود را برای محافظت از مراتع نیز افزایش داده‌اند و به هر نحو ممکن جلوی تخریب مراتع در این استان گرفته می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اشاره به کاشت ۳۴ هزار اصله نهال به‌یاد سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل گفت:در راستای مصوبه کنگره ملی شهدا کاشت این تعداد نهال با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، بسیج سازندگی و مشارکت مردمی اجرا می‌شود.
وی افزود: همچنین با تامین نهال از طرف اداره کل منابع طبیعی استان و ایجاد بوستان‌های شهدا توسط بسیج سازندگی در تمامی شهرستان‌های استان این پویش با هدف نهال‌کاری و توسعه پوشش گیاهی و یادمان شهدا اجرا می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: پویش ایران قوی و ایران سبز در سطح مناطق پیشنهادی مردم و بوستان‌های شهدا با مشارکت مردم و بسیج اجرا خواهد شد و در این طرح به‌نام هر شهید ۱۰ نهال کاشته می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: هدف از این حرکت، مشارکت حداکثری مردم با گروه‌های جهادی در امر توسعه درخت‌کاری، حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و عرصه‌های خدادادی و احیای فرهنگ حمایت و توسعه پوشش گیاهی در جامعه می باشد.
کاشت سه هزار و ۴۰۰ اصله نهال به یاد شهدا ،مانور جنگل‌گردی،دیدار با خانواده شهدا،کاشت نهال در محوطه اداره کل منابع طبیعی و کاشت نهال در دانشگاه محقق اردبیلی از جمله برنامه های هفته منابع طبیعی استان اعلام شده است.

About Author