طرح‌های مصوب از محل اعتبارات سفر رهبری به نوشهر و چالوس تکمیل شد

مدیر طرح‌های زود بازده شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: طرح های مصوب از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به نوشهر و چالوس با تخصیص ۱۲۶میلیارد ریال تکمیل شده است.

رضا رسولی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بازید میدانی روز گذشته مدیر امور پیگیری های ویژه دفتر مقام معظم رهبری از پروژه های شهرستان های نوشهر و چالوس اشاره کرد و افزود: با تخصیص اعتبار از سال ۹۵ تا کنون با ایجاد بند انحرافی و ساخت ۵ سردهنه مدرن آب کشاورزی ۲۰۰هکتار از زمین های منطقه تامین شده است.

وی با بیان این که ایجاد یک هزارو ۱۰۰متر دیواره حفاظتی برای۲ رودخانه چالوس و سردآبرورد به عنوان یکی دیگر از طرح های مصوب سفر رهبری نیز به اتمام رسیده است، توضیح داد: خوشبختانه با اجرای این طرح مهم ،سیلاب مرداد ماه امسال خسارتی را در این ۲ شهرستان به بار نیاورده است.

مدیر طرح های زود بازده شرکت آب منطقه ای مازندران ساماندهی و لایروبی رودخانه های نوشهر وچالوس را از دیگر طرح های مصوب سفررهبری نام برد و بیان داشت: این طرح نیز با اجرای ۱۲۰ کیلومتر لایروبی به اتمام رسیده است.

رسولی تصریح کرد: اکنون همه تعهدات سفر مقام معظم رهبری طبق برنامه زمانبندی به اتمام رسیده است و سردار شمعی مدیر امور پیگیری های ویژه دفتر مقام معظم رهبری نیز اعلام کرده اند برای تدام این طرح ها به ویژه لایروبی رودخانه ها طرح های جدیدی را تعریف کنید و اعتبار آن نیز پس از بررسی از سوی دفتر رهبری تامین خواهد شد.

در استان مازندران ۱۲۰ رشته رودخانه اصلی و فرعی که بیشتر آن از وسط شهرها و روستاها می گذرد حدود ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان را به روش های مختلف مشروب می کند.

بیشتر رودخانه های مازندران سردهنه های سنتی دارند و این سردهنه ها از این حیث مهم است که با بالا آمدن آب، بستن آن دشوار می شود و در صورتی که نتوانیم آن را مهار کنیم، آب در زمین های کشاورزی و منازل مردم سرازیر شده و خسارت های سنگینی را بر جای می گذارد.
از سویی دیگر بیشتر پل های روی رودخانه های مازندران عرض کمی داشته و گوشواره های آن افتاده است که این امر در زمان افزایش بارندگی باعث انباشت رسوب و بالا آمدن سطح آب ها و جاری شدن آب رودخانه در معابر و خیابان ها می شود.

طبق اعلام رسمی شرکت آب منطقه ای مازندران  بررسی حدود نیم قرن وضعیت جوی این استان نشان می دهد که  فصل پائیز بیشترین  بارندگی در این خطه شمال کشور دارد و به همین دلیل اهمیت مدیریت سیلاب در این فصل مورد تاکید است.

About Author