عبور اصولگرایان از ابراهیم!

انتقادات از نوع فعالیت و تحرکات دولت آنقدر بالا گرفته است که حتی صدای اصولگرایان را نیز در آورده و در همین راستا می‌بینیم که نه‌تن‌ها چهره‌های مستقل اصولگرایی باانتقاد از دولت سیزدهم یاد می‌کنند بلکه روزنامه‌های اصولگرا هم همین برنامه را در دستور کار قرار داده‌اند.

آرمان امروزدر نقدی منصفانه می‌توان رفتار‌های غلط دولت را دلیلی بر این ادعا دانست، ولی فراموش نکنیم که تیم آقای رئیسی را خود آن‌ها روی کار آورده‌اند و باید از روز اول، کارآمدی این تیم را مورد بررسی قرار می‌دادند. آن‌ها رضایت‌مندی مردم را بهانه و زمزمه‌های جدایی را آغاز کرده‌اند، غافل از این‌که شاید کمی دیر به‌فکر جلب نظر مردم افتاده‌اند، از سوی دیگر شاید با نیت حفظ بدنه اجت نوشت: ماعی خود برای انتخابات آتی به‌فکر عبور از رئیسی افتاده‌اند.

روزنامه جوان در گزارش «گوی دلار در میدان دولت» نوشت: اظهارات مسئولان دولتی درباره وضعیت دلار و سکه پذیرفتنی نیست-هرچند آنچه را نمی‌گویند و به سکوت می‌گذرانند از آنچه گاهی می‌گویند بسیار بیشتر است-و عملکرد کل وزارتخانه‌ها و نهاد‌های اقتصادی دولت نیز به همین‌ترتیب غیرقابل پذیرش است. اگر دشمن خارجی یا دوست نادان داخلی یا هرکس دیگری مسئول بالارفتن قیمت دلار در بازار آزاد است، دولت هم مسئول کنترل آن است. اظهارات مسئولان دولتی درباره وضعیت دلار و سکه پذیرفتنی نیست-هرچند آنچه را نمی‌گویند و به سکوت می‌گذرانند از آنچه گاهی می‌گویند بسیار بیشتر است-و عملکرد کل وزارتخانه‌ها و نهاد‌های اقتصادی دولت نیز به همین‌ترتیب غیرقابل پذیرش است. اگر دشمن خارجی یا دوست نادان داخلی یا هرکس دیگری مسئول بالارفتن قیمت دلار در بازار آزاد است، دولت هم مسئول کنترل آن است. اگر دولت می‌گوید من دلار را برای نیاز‌های مشخص در دو سامانه «نیما» و «مرکز مبادله ارز و طلا» تأمین می‌کنم و دلار خارج از این دو سامانه نباید موضوعیت داشته باشد، اما همچنان مردم ریال خود را می‌دهند و دلار را به هر قیمتی شده می‌خرند، یعنی اعتماد مردم به بازار آزاد و دلالان دلار بیشتر از حرف دولت است و این باید چاره شود.


«عباس سلیمی‌نمین»، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه «آیا جمهوری اسلامی پتانسیل لازم برای خنثی‌سازی تحرکات خارجی دارد؟» به رویداد ۲۴ می‌گوید: نظام مشکلی ندارد. اما دولت یکسری اشتباه‌های فاحش و سریالی داشت که آن اشتباه‌ها سهم زیادی در وضعیت به هم ریخته فعلی دارند. مثلاً دولت نباید چند تا کار را با هم و همزمان شروع می‌کرد. به عنوان مثال در بحث قیمت خوراک دام و طیور نباید آزادسازی انجام می‌داد. خطای فاحش دیگر دولت این بود که باید مساًله برجام را به جایی می‌رساند و از چیزی نمی‌ترسید؛ این در حالی بود که دولت به خاطر ترس از اصولگرایان تندرو مذاکرات برجامی را جدی دنبال نکرد. دولت رئیسی بعد از شروع به کار در قدم اول باید همه ضعف‌های به جا مانده از دولت روحانی را جبران و بعد از آن برنامه‌هایش را شروع می‌کرد، اما چنین نکرد. به هرحال آثار تصمیم‌های منفی و ضعف دولت گذشته در کار‌ها خلل ایجاد می‌کند. متاًسفانه رئیسی فکر می‌کرد میراث سنگین روحانی با تغییر دولت حل می‌شود که اینطور نشد.

About Author