غیرقانونی است اما… اگر می توانید بدهید !

ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی
بلبشوی حاکم بر نظام آموزشی کشور سال های سال است که این نهاد را دچار روزمره گی، فرسودگی و سیاسی کاری کرده است. چندی پیش و بعد از مدت ها کش و قوس نهایتا صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب و از مجلس رای اعتماد گرفت. این روزها فضای آموزشی کشور درگیر بحث ثبت نام و حواشی پیرامون آن است که همه ساله اتفاق می افتد و بهتراست در تقویم “هفته حواشی ثبت نام ” را هم بگنجانیم.
همه ساله از وزیر گرفته تا مدیران کل استان ها بحث ممنوعیت اخذ وجه حین ثبت نام را پیش می کشند و صحرایی هم از این قاعده مستثنی نبود و در روزهای اخیر فیلمی از ایشان با همین مضمون در فضای رسانه ای کشور منتشر شده است. نکات ایراد شده توسط جنابشان دقیقا مصداق این ضرب المثل ترکی است که تازیه دییر توت ، دوشانا دییر قاش !
در سال های اخیر مد شده که مدیران مدارس حین تحویل کارنامه آخر سال و یا ثبت نام در مقطع بالاتر در مورد اول با گروکشی کارنامه و در مورد دوم با گروکشی عدم ثبت نام مبالغی را اخذ می کنند که طبق گفته صحرایی و البته بالاتر از وی قانون، خطاست! بهرحال دانسته یا ندانسته در حین تحریر و تصویب قانون اساسی تحصیلات تا پایان مقطع متوسطه و اخذ دیپلم رایگان است و این قانون در روزهای ابتدایی انقلاب مصوب شده که هنوز خیلی ها طعم پول و قدرت را نچشیده بودند و از حلاوت آن خبر نداشتند و چنین گاف بزرگی داده اند و چون اصلاح این قانون عملا نیازمند اصلاح قانون اساسی و در نهایت برگزاری رفراندوم است، به اصطلاح برای عدم اجرای آن با موانعی روبرو هستند. چرا گفته های وزیر مصداق چنین ضرب المثلی است از آن روی که خطا بودن این اقدام در کلام آقای وزیر با تبصره همراه بود! بلافاصله بعد از اشاره کردن به غیر قانونی بودن این اقدام از والدین میخواهد که اگر پولی دارند از کمک به مدارس مضایقه نکنند!
ساختار آموزش وپرورش نهاد نداری است که برای هیچ مسئولی آب و نان نمی شود و بودجه بخور و نمیری هم دارد و نمی توان مثل پتروشیمی گنده بالا کشید، از این رو در دولت های مختلف بیشترین بی مهری به آن شده است. چون این نهاد آه ندارد تا با ناله سودا کند آقایان مسئولان بالادستی جلوی دوربین می گویند خلاف است و چون به خلوت می رسند، آن کار دیگر میکنند! مدیران بینوا هم چاره ای ندارند که برای تامین مخارج خود دست به گروکشی بزنند، کار خطا و خلاف قانون بکنند و با همین تخلفات جزیی مخارج مدرسه را تامین نمایند. از طرفی می گویند خلاف است و از طرف دیگر می گویند اگر دارید بدهید و در پشت پرده هم برای گرفتن زورکی دست آقایان مدیر را باز می گذارند. نه که مکتوب باشد و بهانه دست ما رسانه های موی دماغ بدهد، بلکه با لبخندی ملیح و سری به نشانه تایید دستور این گدایی صادر می شود. اما بگذارید پیشنهادی بدهیم و خیالتان را یکبار برای همیشه راحت کنیم. رسما اعلام کنید که ما پولی برای تحصیل رایگان و تقبل هزینه های مدارس نداریم و در این کار صداقت به خرج دهید و رک و صریح به مردم بگویید که تحصیل رایگان پَر، در اینصورت مردم ما اینقدر درک و شعور دارند که از عهده تامین مخارج مدارس دربیایند و مدرسه را اداره کنند. وقتی می گویید گرفتن پول خلاف قانون است آن شهروند بنده خدایی هم که سری در سیاست ندارد و از دوز و کلک های این ساحت بی اطلاع است باور می کند و فردا روزی حین ثبت نام فرزندش همین زود باورکردن ها باعث کلی جروبحث و کشمکش و حتی بعضا زدوخورد می شود. چرا صراحت ندارید اعلام کنید این اصل از قانون اساسی را دوستان در اول انقلاب نوشته اند و از باب بی سوادی و بی اطلاعی بوده و امروز درس خواندن هزینه دارد. برخی هاکه خوب بلدند و سالهاست که در دالان های پر پیچ و خم و هزارتوی کنکور کسب و کار پررونقی را تدارک دیده اند، این هزینه ها که در مقابل آن هزینه های سرسام آور رقمی نیستند. از شهروندان عزیز هم خواهشمندیم این گفته های آقای وزیر را به حساب تعارف بگذارند و متوجه باشند که چیزی بنام تحصیل رایگان واقعیت بیرونی ندارد و نهادهای آموزشی دولت پایه در کشور نیازمند فدیه و کمک های مردمی و گلریزان برای ادامه فعالیت هستند.

 

About Author