فقط یک تصمیم سیاسی ایران و آمریکا را از توافق دور نگاه داشته

به گزارش ساقی آذربایجان، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با فرانس‌۲۴ بار دیگر ادعاها علیه ایران را تکرار کرد.

گروسی در بخشی از این مصاحبه تصریح کرد از نظراتی که رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد آگاه است و به آنها احترام می‌گذارد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوال مجری برنامه که گفت اسرائیل تا کنون یکی از موانع برای شکل‌گیری توافق هسته‌ای بوده گفت: «این مسئله‌ای بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. دیگران ممکن است نظرات و منافعی در منطقه داشته باشند اما من باید روی کارم در ایران تمرکز کنم. من از آنچه اسرائیل و سایر کشورها می‌گویند نظراتی که دارند مطلع هستم و به آن احترام می‌گذارم اما به عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل، من روی مأموریت خودم متمرکز هستم. من با ایران صحبت می‌کنم، با آنها همکاری می‌کنم و امیدوارم که آنها به زودی با ما همکاری خواهند کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند. آژانس ادعا کرده که ایران بر خلاف تعهداتش در «توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی» مواد هسته‌ای خودش را اعلام نکرده است.

ایران در واکنش به این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است.

در بیانیه‌ای که سازمان انرژی اتمی در آن زمان صادر کرده بود تصریح شد: « «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

گروسی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه طرف‌ها در مذاکرات وین تا چه اندازه به توافق نزدیک شده‌اند گفت: «مذاکرات سیاسی، جایی نیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن مشارکت داشته باشد.. آژانس ضامن و بازرس مواردی است که در آن مذاکرات سیاسی بر سر آنها توافق می‌شود. البته ما به آن فرایند خیلی نزدیک هستیم. چیزی که می‌شنویم این است که مذاکره‌کنندگان به مرحله‌ای رسیده‌اند که فقط یک تصمیم سیاسی آنها را از توافق دور نگاه داشته است.»

گروسی تصریح کرد که آنچه برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مهم است داشتن دسترسی‌های لازم برای انجام بازرسی در ایران است. او گفت آژانس در حال حاضر این دسترسی‌ها را ندارد.

مدیر کل آژانس اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش بار دیگر به مسئله ادعایی «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران» هم اشاره کرد و گفت ایران هنوز در این خصوص توضیحات لازم را ارائه نکرده است. او گفت: «من به همتایان ایرانی‌ام گفته‌ام از تعامل دوباره استقبال می‌کنیم.»

وی در ادامه گفت: «این به خاطر آن نیست که علیه آنها یک دستورکار سیاسی وجود دارد. چیزی که ما لازم داریم شفاف‌سازی این مسائل است. وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیزهایی را پیدا می‌کند و توضیحات روشنی دریافت نمی‌کند مشخص است که سوالات را دوباره مطرح خواهیم کرد تا جواب دریافت کنیم و این به نفع همه خواهد بود.»

او گفت: «اگر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سطح لازم دسترسی‌ها داده شود بازرسان ما تمام توانمندی‌ها برای کشف هرگونه انحراف برخوردار خواهند بود.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا را ارائه داده است و منتظر واکنش آمریکا است. طرف آمریکایی هم روز گذشته (دوم شهریورماه) اعلام کرد که پاسخ خود را به ایران داده است. ایران نیز گفته که پاسخ آمریکا را دریافت و در حال بررسی آن است.

About Author