آخرین کارزار رسانه‌ای اسرائیل علیه احیای برجام

المانیتور نوشت: کادر رهبری سیاسی و امنیتی اسرائیل تمام توان خود را در آخرین کمپین رسانه ای خود علیه احیای برجام به کار گرفته است.

به گزارش ساقی آذربایجان، در ادامه این مطلب آمده است: مطبوعات اسرائیل نقل کردند که دیوید بارنیا، رئیس موساد به ایالات متحده و اروپا در مورد عجله برای امضای توافق بد با ایران هشدار داد. بنا بر گزارش ها، بارنیا احیای برجام را “فاجعه استراتژیک” برای اسرائیل خواند و هشدار داد که این توافق مانع از اقدام این سازمان در آینده علیه ایران نخواهد شد.

بارنیا گفت این توافق “بسیار بد برای اسرائیل” است و ایالات متحده “در حال عجله برای رسیدن به توافقی است که در نهایت بر اساس دروغ است.”

بن کاسپیت، روزنامه نگار، در مقاله ای برای المانیتور در ۲۳ اوت، ارزیابی موساد را فاش کرد که توافق آمریکا فاجعه ای برای اسرائیل و منطقه و پیروزی چشمگیری برای تهران خواهد بود. منابع مورد اشاره معتقدند که پس از امضای توافق، تهران تعهد خود را برای همکاری با تحقیقات اخیر آژانس را نادیده می گیرد.

گزارش‌های ۲۵ اوت به نقل از بارنیا توضیح می‌دهد که با بند غروب آفتاب که محدودیت‌های برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران را پس از یک دوره معین لغو می‌کند، احیای برجام «به ایران مجوز می‌دهد تا مواد هسته‌ای مورد نیاز برای یک بمب را در ظرف چند سال جمع‌آوری کند».

رئیس موساد همچنین گفت: این ما هستیم که با حزب الله سر و کار داریم، نه آمریکا. ما با جهاد اسلامی سر و کار داریم، نه آمریکا. ما با شبه نظامیان و سپاه در سوریه سروکار داریم نه امریکا. ما باید با این موضوع مقابله کنیم. واضح است که آمریکا می تواند یک روز بلند شود و برود. ما نمی توانیم چون ما اینجا هستیم.

بارنیا ضمن انتقاد از واشنگتن، برآورد کرد که دستیابی به یک توافق در حال حاضر اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. وی سپس افزود: «موساد در حال آماده شدن است و می داند که چگونه این تهدید را برطرف کند. اگر اقدامی نکنیم، اسرائیل در خطر خواهد بود.»

یایر لاپید، نخست وزیر، در ۲۵ اوت، در خطاب به فراکسیون خود در کنست، تکرار کرد که “توافق فعلی یک توافق بد است.” یک روز قبل، لاپید هشدار داد: «ما آماده نیستیم با تهدید هسته‌ای بالای سرمان زندگی کنیم. این اتفاق نمی افتد، زیرا ما اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد.» وی سپس انگشت اتهام خود را به سمت آمریکا و اروپا گرفت و گفت: «مذاکره‌کنندگان دوباره آماده امتیاز دادن هستند. این اولین باری نیست که این اتفاق می افتد. کشورهای غرب خط قرمز می کشند، ایرانی ها آن را نادیده می گیرند و خط قرمز حرکت می کند.»

لاپید البته اعتراضات خود را کمی کاهش داد و دیروز گفت: «آمریکایی‌ها بخش بزرگی از مواردی را که ما می‌خواستیم در پیش‌نویس‌ها گنجانده شوند، پذیرفتند. این یک تغییر خوشایند است و گفتگو با آنها خوب است و ما به آن ادامه خواهیم داد.»

لاپید به سفرهای این هفته ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل و بنی گانتز وزیر دفاع به آمریکا اشاره کرد. هولاتا روز سه شنبه با همتای آمریکایی خود جیک سالیوان دیدار کرد.

گانتز پس از خروج از ۲۴ آگوست در توییتر نوشت: «هدف از این سفر، انتقال پیامی روشن در رابطه با مذاکرات قدرت‌ها و ایران بر سر توافق هسته‌ای است: توافقی که توانایی‌های ایران را به آنچه چندین سال پیش بود، برنمی‌گرداند. و اینکه توانایی‌های ایران را برای سال‌های آینده محدود نمی‌کند، توافقی است که به امنیت جهانی و منطقه‌ای آسیب می‌زند.»

دیروز، گانتز در تامپا، فلوریدا، با ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده دیدار کرد. گانتز پس از جلسه و گشت و گذار در پایگاه، در توییتی نوشت: «در حال حاضر در حال اتمام یک بازدید موفق از مقر Centcom هستم. در این سفر گفت‌وگوهای مهمی درباره تقویت همکاری‌های امنیتی اسرائیل، آمریکا و کشورهای منطقه در مقابله با تجاوزات ایران داشتیم. از اینجا به واشنگتن پرواز می کنم، جایی که با سالیوان مشاور امنیت ملی دیدار خواهم کرد. من با او درباره راه های جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای صحبت خواهم کرد.»

About Author