قیمت برنج بار دیگر به انفجار می رسد؟

به گزارش ساقی آذربایجان، قیمت برنج ایرانی در یک سال اخیر جهش فراوانی داشته است. برنج که مهم ترین بخش سبد غذایی شهروندان ایرانی را تشکیل می دهد همیشه قیمت کمی داشت.

تا چند سال پیش قیمت هر کیلو برنج هاشمی زیر ۱۲ هزار تومان بود. با این حال، تورم در دو سال اخیر به سمت برنج نیز هجوم آورد و باعث افزایش شدید قیمت آن شد. طبق تحقیقات خبرنگار خبر فوری، قیمت هر کیلو برنج هاشمی اصل (به نرخ خرید عمده) در گیلان به ۱۱۰ هزار تومان می رسد. این قیمت در مبدا (گیلان) تعیین شده و احتمالا با گذشت زمان و ارسال محصول جدید به مناطق مختلف کشور، چند ده هزار تومان نیز افزایش پیدا کند.

واکنش کشاورزان به افزایش قیمت برنج

افزایش قیمت برنج در روستاهای گیلان دو واکنش مختلف را به همراه داشته است. از یک طرف، برخی زمین  داران و کشاورزان قدیمی که دیگر علاقه ای به شالیکاری نداشته و ترجیح می دادند به جای برنج در زمین خود چوب صنوبر بکارند، مجددا به سمت برنج روی آورده و شروع به شالیکاری کرده اند. این افراد معتقدند همانطور که قیمت برنج در طول سال گذشته از ۴۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رسید و باعث ثروت برخی کشاورزان شد، امسال نیز می تواند چنین جهشی را داشته باشد.

از آن سو اما برخی کشاورزان معتقدند جهش قیمت برنج آنقدر نیست که سود زیادی را در اختیار کشاورزان قرار دهد. آنها معتقدند همچنان بیشترین سود حاصل از فروش برنج به جیب کارخانه داران و دلالان می رود و سود حاصل از فروش برنج برای کشاورزان به همان میزانی است که در سال های پیش بوده است.

افزایش قیمت جدید و شگردهای جدید برای کلاهبرداری

بررسی خبرنگار خبر فوری نشان می دهد که برخی کارخانه داران و دلالان برنج در شمال کشور و استان گیلان با افزایش قیمت این محصول ارزشمند، شروع به اعمال برخی ترفندها کرده اند تا بتوانند با کلاهبرداری سود کلان ببرند. قیمت نسبتا پایین اما هم اندازه برنج در سال های قبل، مانع از ترفندهای شیادانه برخی دلال ها می شد اما تفاوت عجیب انواع مختلف برنج ها در ۲ سال اخیر، برخی دلالان را بر آن داشته که به انواع کلاهبرداری ها روی بیاورند.

یکی از کشاورزان صومعه سرای گیلان در مصاحبه با خبر فوری می گوید: «یکی از شیوه‌های جدید کلاهبرداری در زمین های شمال ترکیب انواع برنج ها با هم است. بسیاری از گونی های برنج با نام برنج هاشمی اعلا و با قیمت بالا فروخته می شود اما زمانی که آن گونی باز می شود و برنج بررسی می شود متوجه می شویم که انواع برنج های خرد، بی کیفیت و ارزان با برنج هاشمی ترکیب شده است.»

این کشاورز ادامه می دهد: «جدیدا نوعی برنج به نام شیرودی کشت می شود که شباهت بسیار زیادی به برنج هاشمی دارد و در شکل و اندازه با نمونه برنج هاشمی مو نمی زند اما طعم و عطر آن، بعد از پخت، تفاوت زیادی با  برنج هاشمی دارد. این برنج حدودا ۴۰ الی ۶۰ هزار تومان به ازای یک کیلوگرم فروخته می شود در حالیکه برنج هاشمی بیش از ۱۰۰ هزارتومان قیمت دارد. برخی کارخانه داران  و دلالان این دو برنج را در گونی های مخصوص برنج هاشمی ترکیب کرده و می فروشند. شاید در یک کیسه ۲۵ کیلویی، ۱۰ کیلوگرم برنج شیرودی و ۱۵ کیلوگرم برنج هاشمی باشد. اگر تفاوت قیمت یک کیلوگرم از این دو نوع برنج، ۴۰ هزار تومان باشد، فروشنده به ازای یک کیسه ۲۵ کیلویی ۴۰۰ هزار تومان سود می کند.»

بنابراین، خریداران برنج باید کاملا مراقب باشند که برنج ناسالم و بی کیفیت به آنها فروخته نشود. یکی از کشاورزان در گفتگو با خبر فوری می گوید: «بهتر است مشتریان ناآشنا با برنج و فروشندگان آن، برنج خود را کم کم خریداری کرده و در صورت عدم اطمینان از یک فروشنده، تنها به خرید یک بسته ۲۵ کیلویی اکتفاء کنند. بدین طریق، آنها می توانند مانع از زیان احتمالی خود شده و پول خود را هم حفظ کنند.»

قیمت انواع برنج در بازار

بررسی بازار شمال کشور و پایتخت نشان می دهد قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی همچنان بالا است. جدول زیر قیمت انواع برنج داخلی و خارجی را نشان می دهد:

نوع برنج

قیمت به ازای یک کیلوگرم (عمده)

برنج هاشمی

۱۱۰ هزار تومان

برنج شیرودی

۴۵ الی ۶۰ هزار تومان

برنج پاکستانی درجه ۱

۴۵ هزار تومان

برنج پاکستانی درجه ۲

۲۵ هزار تومان

برنج فجر گیلان

۷۷ هزار تومان

برنج علی کاظمی

۱۱۰ هزار تومان

برنج ندا گیلان

۵۷ هزار تومان

برنج طارم گلستان

۱۴۰ هزار تومان

About Author