لزوم استفاده از مجازات بازدارنده برای مقابله با سرقت

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان گفت: قضات دادسراها برای مقابله با سرقت از مجازات بازدارنده استفاده کنند.
حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی، در جلسه شورای معاونان دادگستری استان، اظهار کرد: استان زنجان در ارتکاب جرم سرقت جایگاه ۳۰ کشوری را دارد اما با این حال سرقت در استان در بین ۱۰ جرم اول استان زنجان رتبه نخست را دارد.
وی با اشاره به تاکیدات رئیس قوه قضاییه در جلسه اخیر شورای عالی قضایی در خصوص جرم سرقت، افزود: عنوان اتهامی سرقت در صدر عناوین مجرمانه کشور قرار دارد و بیشترین پرونده‌های مطرح رسیدگی در دادسراها به آن اختصاص دارد و استان زنجان در جرم سرقت جایگاه ۳۰ کشوری را دارد اما در ۱۰ جرم اول، سرقت رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
این مسئول ادامه داد: به دادستان‌های حوزه‌های قضایی تاکید شده که با هماهنگی نیروی انتظامی سارقانی که موجبات ایجاد ناامنی و آزار مردم را فراهم می‌آورند، دستگیر و دادسراها بدون هرگونه اغماض و مماشات برخورد قاطع کنند.
صادقی‌نیارکی تصریح کرد: بر اساس آمار موجود نسبت رشد جرم سرقت در استان زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها پایین است که از جمله دلایل آن اقدامات پیشگیرانه و همکاری خوب نیروی انتظامی و دادسراها است که در این خصوص قضات دادسرا از مجازات‌های بازدارنده استفاده کنند.
رئیس‌کل دادگستری استان زنجان خاطرنشان کرد: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس شامل حال سارقان سابقه‌دار، باندی و شبکه‌ای نخواهد شد، بلکه با این مجرمان با شدت و قاطعیت برخورد می‌شود.

About Author