لطفا پاکبان باشید!

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

حتما هر از گاهی خبر امانتداری پاکبابانان را در رسانه های داخلی می بینید، اخیرا هم یک مورد از آن را دیدیدم که پاکبان گنابادی سه میلیارد ریال طلا را به صاحبش بازگرداند و کافی است کلید واژه امانتداری پاکبان را در بخش جستجوی گوگل سرچ کنید تا با خیل عظیمی از اخباری که در این رابطه منتشر شده مواجه باشید. پاکبانان از آن دست شهروندانی هستند که به لحاظ دریافتی از ضعیف ترین اقشار جامعه محسوب می شوند و چون عمدتا طرف حسابشان پیمانکاران هستند، حق و حقوق ناچیزشان نیز در موارد متعددی با تاخیر پرداخت می شود و گاه بیمه درست و حسابی هم ندارند. با لحاظ شرایط مالی بغرنجی که برایشان در زندگی متصور است، شغل پاکبانی همواره مساوی با پاکدستی بوده است. اخیرا که خبر پاکبان گنابادی را می خواندم با افسوس و آرزو با خود می گفتم که چه اشکالی داشت همه ما یک پاکبان بودیم؟!
این قشر تا جایی که بنده حقیر مطلع است سر کلاس اخلاق هیچ استاد اخلاقی ننشسته و اخلاقیات را در مکتب وجدانشان آموخته اند و در مرحله اول تندیس صداقت، درستی و پاکدستی بوده اند. هیچ واحد درسی در این ارتباط پاس نکرده ولی خودشان یک پا استاد تمام ایمان و پاکدستی هستند. در همین ارتباط حقیر احساس می کند با توجه به اینکه فساد مالی و اختلاس و رانت به شیوه مرسوم مدیریتی در سال های اخیر تبدیل شده است می توان اقداماتی چند در این رابطه برای کنترل این رویه نامیمون انجام داد.
در اولین اقدام می توان در مناصب مدیریتی که امکان خطای مالی بالاست، از پاکبانان استفاده کرد. این ها شاید نتوانند مدیر خوبی باشند اما اقلش این است که در حوزه مدیریت شان شاهد هیچ زدوبند، رانت و فساد مالی نخواهیم بود و یا می شود کلاس درس اخلاق و انسانیت را با استادی این عزیزان برای همه مدیران کشور برگزار کرد و حضور در کلاس درس این عزیزان را هم اجباری کرد.
مدیران کشور را وادار کنید تا همچون نوآموزی که هنوز الفبای اخلاق و پاکدستی نمی داند، در محضر این اسوه های شرافت حداقل به اندازه دو واحد درسی ایمان و انصاف و خداترسی پاس کنند، از محضر جماعتی که فقط در انتخابات برای گرفتن عکس تبلیغاتی به درد می خورند! با خود می اندیشیدم که آن سیصد میلیون طلا را تقسیم بر حقوق ماهیانه یک پاکبان بکنید، میشود مجموع دریافتی یک پاکبان در طول ۳ سال! نه دستش لرزیده و نه دلش، می گویند اصلا انگار که گویی آن طلاها ۳۰۰ میلیون ارزش مالی نداشته.
آقای پاکبان پاکدست، از شما هم ممنونیم، شما نشان دادید که امید هست، انسانیت هنوز نفس می کشد و می توان به شرافت زیست. اگر ما جای مسئولین بودیم وجودتان را مغتنم می شمردیم و حتما در حوزه و دانشگاه از فیض وجودتان بهره ها می بردیم. به احترام وجودتان کلاه از سر بر میداریم و ایستاده تشویقتان می کنیم و راستش را بخواهید به شرافتتان غبطه هم می خوریم، شما اساتید اخلاق کلاس ندیده ای هستید که چه زیبا مصداق وَثِیابَک فَطَهِّرْ شدید و بدون در دست گرفتن قلمی تفسیرها در باب اخلاق نوشتید و چه بسا که تعبیر واقعی وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ.

About Author